شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بدون اتصال به مالیات کارتخوان سیار داشته باش!

داستان دستگاه کارتخوان سیار بدون مالیات **فرمول محاسبه مالیات برای دستگاه کارتخوان سیار ((فروشندگان مجاز کارتخوان))

اختصاصی کرونا

کد خبر : 96924
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

کرونا :

بدون اتصال به مالیات کارتخوان سیار داشته باش!

بدون اتصال به مالیات کارتخوان سیار داشته باش!

دستگاه کارتخوان یکی از بخش‌های مهم کسب‌و‌کارهای امروزی در تمامی حوزه‌هاست. از طلا فروشی و گالری ماشین گرفته تا بیمارستان و حتی دستفروش‌ها، همراه خود یک دستگاه پوز دارند؛ اما مالیاتی که شامل این دستگاه‌ها می‌شود، کار را برای صاحبان کسب‌و‌کار سخت کرده است.

در چند مدت اخیر خبر و اسم دستگاه کارتخوان سیار بدون مالیات در بین مردم مثل بمب افتاده است. موردی که اهمیت دارد، این است که تا چه حد خبر این دستگاه‌ها درست است؟ آیا این موضوع حقیقت دارد یا شرکت‌هایی قصد دارند با این خبر سر مردم کلاه بگذارند؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی کارتخوان بدون مالیات بپردازیم و در انتهای مقاله این موضوع را روشن کنیم که آیا واقعا این دستگاه‌ها مالیات را دور میزنند یا خیر؟

نقش مهم کارت خوان در زندگی مردم

کارت‌خوان‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی مردم ایفا می‌کنند؛ در واقع مردم از آن‌ها برای تسهیل و انجام معاملات مالی و تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند. این ابزارهای الکترونیکی جزو اقلامی هستند که روزانه در دسترس افراد قرار دارند و به عنوان وسیله‌ای برای انتقال و ذخیره امورات مالی اهمیت دارند. از جمله نقش‌های مهم کارت‌خوان‌ها در زندگی مردم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسهیل تراکنش‌های مالی در هنگام خرید

  • محافظت از اطلاعات مالی افراد در هنگام تراکنش

  • بهبود ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان

  • امکان پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری، کارت‌های هدیه

  • و …

بدون اتصال به مالیات کارتخوان سیار داشته باش! 1

آیا کارت خوان سیار بدون مالیات واقعی است؟

هنگامی که افراد برای تهیه و خرید کارتخوان اقدام می‌کنند، باید قبل از آن یک کد اقتصادی یا همان کد مالیاتی با کد ملی خود دریافت کنند. امروزه به دلیل آن که بیشتر کسب‌وکارها نیاز به درگاه پرداخت اینترنتی دارند، داشتن کدمالیاتی ضروری است؛ چرا که برای داشتن درگاه اینترنتی پرداخت، شما ملزم به ارائه کدمالیاتی کارتخوان هستید.

از طرفی نیز هنگام خرید کارتخوان بدون مالیات، باید خرید توسط کد ملی و شماره تماس صورت بگیرد. پس بنابراین خرید دستگاه کارتخوان بدون مالیات توسط شما به صورت خودکار در اداره مالیات ثبت شده و پیامکی از سوی اداره مالیات برایتان ارسال خواهد شد. پس با توجه به این موضوع، شما نمی‌توانید کارتخوان سیار بدون مالیات خریداری کنید و این موضوع اساسا فریبی از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده کارتخوان‌های نوع جدید است.

کارگروه تهیه سند کاهش فقر در بویراحمد تشکیل شد
دنبال کنید

در این شرکت‌ها هنگامی که شما اقدام به خرید کارتخوان می‌کنید، به جای شماره خود شما، شماره‌ای که توسط خودشان فعال است را در سامانه وارد می‌کنند و این موضوع نیز باعث می‌شود که شما ابلاغیه‌های اداره مالیات را دریافت نکنید. با این ترفند شما فکر خواهید کرد که از مالیات معاف هستید؛ اما پس از مدتی با جریمه‌های سنگین و عواقب ناخوشایند مالی اداره مالیات روبه‌رو خواهید شد.

قضیه اصلی دستگاه‌های کارتخوان سیار بدون مالیات چیست؟

پس از توضیحاتی که ارائه دادیم، اکنون ممکن است فکر کنید که پس قضیه این کارتخوان‌های بدون مالیات چیست؟ و آن‌ها چگونه کار می‌کنند؟ این دستگاه‌هایی که امروزه تحت عنوان دستگاه کارتخوان بدون مالیات راهی بازار شده‌اند، در واقع تنها تفاوتشان این است که در آن‌ها پس از کشیدن کارت، تراکنش بانکی به صورت کارت به کارت کردن ثبت می‌شود. در حالی‌که در کارتخوان‌های معمولی تراکنش در همان لحظه به صورت خرید ثبت می‌شود.

بدون اتصال به مالیات کارتخوان سیار داشته باش! 2

نکته‌ای مهم درباره مالیات کارت خوان بدون مالیات

یکی از موضوعات مهمی که شاید اغلب مردم درباره آن اطلاعاتی نداشته باشند، این است که اگر اقدام به پرداخت مالیات شغل خود در سامانه مالیات کنند، دیگر هیچ مالیاتی برای دستگاه‌های پوز آن شامل نمی‌شود. با توجه به نوع فعالیت و درآمد کسب‌و‌کار یا حقوق و مزایای دریافتی، مالیات برای هر یک از گروه‌های شغلی به صورت جداگانه حساب می‌شود و افراد باید بین ۰ تا ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را باید به عنوان مالیات پرداخت کنند.

کسب‌و‌‌کارهایی که به صورت مستمر و منظم مالیات خود را در سایت سازمان مالیاتی کشور پرداخت می‌کنند، نیازی به پرداخت مجدد مالیات برای کارتخوان ندارند؛ اما در مقابل کسب‌و‌کارهایی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند و مالیات شغل خود را نیز واریز نکرده‌اند، باید هم برای کارتخوان و هم برای شغل خود مالیات بدهند. پس اگر بتوانید مالیات کسب‌و‌کار خود را به صورت منظم پرداخت کنید، دیگر نیازی به پرداخت مالیات برای دستگاه پوز نخواهید داشت.

داستان کد اقتصادی یا کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

بر اساس یک ماده از قانون مالیاتی که با کسب‌و‌کارهای فروشگاهی مرتبط است، دارنده‌های دستگاه کارتخوان الزاما باید امکان اتصال به سامانه مودیان و قابلیت ارائه صورتحساب الکترونیکی را داشته باشند. در این طرح، سازمان مالیاتی یک پوشه الکترونیکی ویژه برای هر مورد در نظر گرفته است که مودیان می‌توانند تنها از طریق این پوشه به تبادل اطلاعات با سازمان مالیاتی بپردازند.

چرا طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان اجرا نمی‌شود؟
دنبال کنید

موارد ذکر شده برای جلوگیری از مشکلات بعدی دارای اهمیت بوده و همه صاحبان کسب‌و‌کارهایی که از کارت خوان بدون مالیات استفاده می‌کنند، باید این موارد را رعایت کنند. به همین دلیل، دریافت کارتخوان سیار بدون مالیات به طور کلی امکان‌پذیر نخواهد بود و دستگاه کارتخوانی بدون ارتباط با سامانه مودیان و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی، غیرقانونی و غیرمجاز تلقی خواهد شد.

بدون اتصال به مالیات کارتخوان سیار داشته باش! 3

فرمول محاسبه مالیات دستگاه‌های کارتخوان در سال ۱۴۰۲

مالیات دستگاه‌های پوز با فرمول و قانون جدید محاسبه نمی‌شوند و همان فرمولی که برای مالیات بر درآمد سایر کسب‌و‌کارها موجود بود، برای این دستگاه‌ها نیز شامل می‌شود. بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اداره مالیات، همه تراکنش‌هایی که به وسیله دستگاه پوز انجام می‌شوند، فعالیت شغلی به حساب می‌آیند و به آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرد.

بر این اساس، نرخ مالیات دستگاه کارتخوان به صورت زیر است:

  • ۱۵ درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از ۱ تا ۲۰۰ میلیون تومان

  • ۲۰ درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان

  • ۲۵ درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از ۴۰۰ میلیون تومان به بالا

برای استعلام مالیات کارتخوان سیار بدون مالیات چه باید کرد؟

برای دسترسی به تمامی دستگاه‌های کارت‌خوانی که به نام شما در سامانه الکترونیک خدمات قضایی ثبت شده‌اند، شما نیازمند ثبت‌نام در سامانه my.tax.gov.ir هستید. این سامانه به شما اجازه می‌دهد، علاوه بر دستگاه‌های کارت‌خوان، کلیه درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده‌اند را نیز مشاهده کنید.

چگونه و از کجا دستگاه کارتخوان سیار بدون مالیات بخریم؟

همانطور که در مطالب بالا نیز ذکر کردیم، عملا خرید و استفاده از یک دستگاه کارتخوان سیار بدون مالیات غیرممکن است. تنها در صورتی شما می‌توانید برای تراکنش‌های دستگاه خود مالیات ندهید که از قبل مالیات بر شغل خود را واریز کرده باشید. پس توصیه می‌کنیم تا برای خرید دستگاه کارتخوان مجاز، از شرکت‌های معتبر و تایید شده در این حوزه کمک بگیرید تا در آینده با مشکلات مالیاتی مواجه نشوید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi