شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حواشی این روزهای سد آبریز/ از مطالبه‌گری نماینده مردم تا پروژه‌ای که مانع مهاجرت می‌شود

به گزارش کرونا از یاسوج، طی هفته‌ اخیر احداث سد آبریز مارون حواشی متعددی به وجود آورد و موجب نگرانی مردم در شهرستان کهگیلویه بزرگ شد. حواشی پیرامون سد آبریز واکنش حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد نماینده مردم در مجلس را در پی داشت و وی در صحن مجلس خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 90668
تاریخ انتشار : جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶

کرونا :

حواشی این روزهای سد آبریز/ از مطالبه‌گری نماینده مردم تا پروژه‌ای که مانع مهاجرت می‌شود

به گزارش کرونا از یاسوج، طی هفته‌ اخیر احداث سد آبریز مارون حواشی متعددی به وجود آورد و موجب نگرانی مردم در شهرستان کهگیلویه بزرگ شد.

حواشی پیرامون سد آبریز واکنش حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد نماینده مردم در مجلس را در پی داشت و وی در صحن مجلس خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از حضور باشکوه مردم حوزه انتخابیه در راهپیمایی روز قدس گفت: متاسفانه مرکز پژوهش‌های مجلس با نظریه غیرکارشناسی کام مردم را تلخ کرد و پیامدی جزء یاس برای مردم کهگیلویه بزرگ نداشته است.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای قالیباف در سفری که به حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ داشتید مهمترین مطالبه مردم احداث سد آبریز که دارای ابلاغیه تخصیص از وزارت نیرو و همچنین اخذ مجوزهای  لازم بود را شنیدید اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پشت پا به امیدی که شما در دل مردم ایجاد کردید بود و فضای ملتهبی ایجاد کرد.

نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه کارشناس مرکز پژوهش‌ها کوچکترین زحمتی برای بررسی حداقلی سد آبریز نداد، گفت: هر چه سریعتر سفر کارشناسی انجام و جواب قانع کننده و روشنگری پیرامون سد آبریز داده شود.

اما آرش مصلح در همین خصوص به خبرنگاران گفت: یکی از حوزه‌های پر بارش استان حوزه آبریز مارون است که از سنوات گذشته هدف‌گذاری برای مهاربخشی از روان‌آب جهت اهداف شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان‌های چرام، لنده و کهگیلویه از وزارت نیرو از مجموعه آب منطقه‌ای قرار گرفت‌.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد افزود: پس از امکان سنجی متعدد و مطالعات فاز شناخت گزینه‌هایی به عنوان ساختگاه آبریز بر روی سد مخزنی مکان‌یابی شد بعد از آن اقدامات لازم برای مطالعات فنی فاز یک و دو و مجوز زیست محیطی، پدافند غیرعامل، میراث فرهنگی، مطالعات اجتماعی و مخزنی انجام گرفت.

۷۵۷ بازدید نظارتی از تأسیسات مختلف گردشگری استان انجام شده است
دنبال کنید

وی عنوان کرد: در اوایل سال ۱۴۰۲ بخش اعظمی از این مطالعات انجام و مطالعات فاز اول به اتمام رسید، مطالعات میراث فرهنگی سد از طریق پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام و منجر به صدور مجوز شد، ضمن اینکه محوز زیست محیطی سد اواخر سال ۱۴۰۰ اخذ شد.

این مسئول با بیان اینکه تمام مطالعات خاک‌شناسی اراضی هدف توسط مشاور انجام شده، گفت: ۲۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان‌های چرام، لنده و کهگیلویه قابلیت تامین آب از طریق صدا آبریز را دارند، همچنین آب شرب بخشی از جمعیت شهری و روستای این سه شهرستان از طریق سامانه انتقال آب تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: یک واحد نیروگاهی بر روی بدنه سد طراحی شده که بخشی از برق مورد نیاز از طریق اتصال به شبکه سراسری تامین می‌شود، همچنین آب صنایع بزرگ و مهم در حال احداث یا صنایع در حال جانمایی مانند پتروشیمی دهدشت و چرام، کارخانه سرم سازی چرام، کارخانه سیمان کهگیلویه و کارخانه آجر تامین می‌شود.

مصلح بیان کرد: سد در حال طی کردن مراحل نهایی است و مشاور طرح عنوان کرده که طرح تا تابستان امسال مراحل سد انجام می‌شود این مراحل که طی شود به همراه مجوزهای اخذ شده منجر به ردیف ماده ۲۳ که ردیف اجرایی است، خواهد شد.

وی با بیان اینکه تکمیل مطالعات سد از چند محل از جمله ردیفی که در لایحه بودجه ملی است، لایحه تامین و انتقال آب سراسری و از محل منابع داخلی شرکت توسعه منابع آب که کارفرمایی این طرح است، گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به استان یکی از اولویت‌های پیشنهادی سد آبریز است.

آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا اعلام شد/ تمدید محدودیت‌های کرونایی
دنبال کنید

مصلح عنوان کرد: سال گذشته از دفتر ویژه رئیس جمهور یک هیئت برای بازدید از ساختار سد آبریز به استان سفر کرد و گزارش این سفر را به رئیس جمهور ارائه شد، دفتر رئیس جمهور طی نامه‌ای به دفتر وزارت نیرو بر اولویت قرار گرفتن این طرح تاکید داشت بنابراین تمام بستر و شرایط برای احداث سد آماده است.

وی خاطرنشان کرد: سد آبریز مهمترین، اثرگذارترین و کلیدی‌ترین پروژه‌های استان با دایره تاثیرگذاری برای سه شهرستان است که تولید، اشتغال،رفع بیکاری و کاهش مهاجرت و تحول عمیق برای سه شهرستان خواهد شد.

مصلح با اشاره به برخی اظهارنظرها پیرامون سد آبریز گفت: علی‌رغم اظهارنظرها اما سد آبریز تمام مراحل را طی کرده است، آنچه  برای یک سد مهم است تخصیص آب است که ۱۳۵ میلیون مترمکعب تخصیص آب در سند ملی آب به این پروژه اختصاص داده و ابلاغ شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سد آبریز ۲۰  تریلیون تومان گردش مالی در منطقه ایجاد می‌کند،همچنین با توجه به اینکه در استان نیروگاه برق بزرگی نداریم تولید برق با احداث این پروژه افزایش می‌یابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: با احداث این سد آب شرب با کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و ظرفیت گردشگری افزایش پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: با احداث این سد ظرفیت ایجاد صنایع بزرگ، کوچک و متوسط در سه شهرستان احداث می‌شود، ضمن اینکه در تاریخ استان هیچ پروژه‌ای نمی‌تواند به مانند سد آبریز موجب ایجاد تحول در منطقه کهگیلویه شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi