پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

زوایای پنهان ادعای استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛

دستور رئیس جمهور را موجب رحمت و گره‌گشایی ست / موانع نهضت مسکن ملی کهگیلویه و بویراحمد

دستور رئیس جمهور را موجب رحمت و گره‌گشایی ست / موانع نهضت مسکن ملی کهگیلویه و بویراحمد با بررسی‌های صورت گرفته می‌توان پی برد که چرا احمدزاده دستور رئیس جمهور مبنی بر پیگیری مشکلات نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد را موجب رحمت و گره‌گشایی عنوان کرده بود. اخیراً در آخرین شورای عالی مسکن،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 90438
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

کرونا :

دستور رئیس جمهور را موجب رحمت و گره‌گشایی ست / موانع نهضت مسکن ملی کهگیلویه و بویراحمد

دستور رئیس جمهور را موجب رحمت و گره‌گشایی ست / موانع نهضت مسکن ملی کهگیلویه و بویراحمد

با بررسی‌های صورت گرفته می‌توان پی برد که چرا احمدزاده دستور رئیس جمهور مبنی بر پیگیری مشکلات نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد را موجب رحمت و گره‌گشایی عنوان کرده بود.
اخیراً در آخرین شورای عالی مسکن، رئیس جمهور با اظهار نگرانی از میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در ۱۰ استان که کهگیلویه و بویراحمد نیز جزو آنها بود، به وزرای کشور و راه و شهرسازی دستور داد که با تشکیل گروه بازرسی، وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را در این استان‌ها مورد ارزیابی قرار دهند.
احمدزاده نیز که در خصوص رفع این مشکل پیش از این اقداماتی انجام داده بود، در گفت‌وگو با کبنا نیوز دستور رئیس جمهور را موجب خیر، رحمت، گره‌گشا و تسهیل‌کننده دانست و عنوان کرد: مردم فهیم استان ثمره این دستور را خواهند دید. اما این جمله احمدزاده حاوی معانی بسیاری است که در ادامه زوایای پنهان آن آشکار خواهند شد.
از سوی دیگر، احمدزاده در شورای عالی مسکن در حضور رئیس جمهور ضمن احصاء مشکلات حوزه مسکن ملی در کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرده بود که با وجود این‌که تعهد استان در طرح نهضت ملی مسکن ۱۰ هزار واحد بوده، اما در حال حاضر ۱۳ هزار واحد یا در حال احداث بوده یا عملیات ساخت آن در دست انجام است.
نهضت ملی مسکن در دهدشت همان‌طور که فرماندار کهگیلویه نیز اظهار داشته بود بدون مانع خاصی در حال انجام است. سیدعبدالعزیز موسوی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشته بود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دو نقطه از شهر دهدشت علاوه بر سایت کنونی برای توسعه طرح نهضت ملی مسکن عرصه تأمین شده است و در سفر دوم هیأت دولت یک طرح سه‌هکتاری برای ساخت واحد‌های مسکونی کلنگ‌زنی خواهد شد.
وضعیت مسکن ملی شهرستان گچساران نیز به همین صورت است. اواخر سال گذشته (سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱) مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد حتی از رفع مشکل نبود آب و برق در طرح ملی مسکن شهرستان های گچساران و کهگیلویه خبر داد.
راستا نیمه اول سال گذشته نیز (۱۹ شهریور ۱۴۰۱) در بازدیدی که به همراه خبرنگاران از پروژه‌های راه و شهرسازی داشت، مشکل اصلی مسکن ملی در کهگیلویه و بویراحمد را کمبود زمین در شهر یاسوج عنوان کرده بود.
در همان روز راستا عنوان کرد: بیش از ۵۸ هزار متقاضی در سطح استان داشتیم که از آن میان، قریب به ۳۰ هزار نفر واجد شرایط بودند و از این ۳۰ هزار نفر، قریب به ۹ هزار نفر، در شهر یاسوج ثبت نام کرده‌اند. بنابراین علیرغم این‌که بیشترین ثبت‌نامی‌ها مربوط به یاسوج بوده، اما شهر یاسوج با معضل بزرگ کمبود زمین مواجه است.
راستا عنوان کرد: مشکل اصلی ما در نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد، کمبود زمین در شهر یاسوج است و ما پیگیریم که به زودی با حمایت وزرارت خانه این مشکل حل شود.
اما همان‌طور که مشخص است هنوز مشکل زمین هر یاسوج حل نشده، به همین خاطر است که کهگیلویه و بویراحمد جزو ۱۰ استان آخر از نظر رئیس جمهور معرفی شد.
بر اساس اطلاعاتی که به این پایگاه خبری رسیده، احمدزاده تلاش‌های بسیاری برای رفع مشکل زمین انجام داده که تاکنون به نتیجه نرسیده بودند. حتی در سفر وزیر کشور به کهگیلویه و بویراحمد، احمد وحیدی را از مسیر شیراز به یاسوج می‌آورند و در همان مسیر، استاندار زمین‌های منطقه تل خسرو را به وزیر کشور نشان می‌دهد و پیشنهاد تغییر کاربری بخشی از اراضی کشاورزی جهت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را به او می‌دهد. اما این پیشنهاد از سوی وزیر کشور رد می‌شود. به گفته راستا و عمادی مدیران راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در جلسه‌ای که با حضور وحیدی وزیر کشور و استانداران برگزار شد، وزیر کشور به استانداران گفت: آقایان، آقای احمدزاده به دلیل جلسه دیگری رفت، باید بگویم که هیچکس حق ندارد، یک وجوب زمین کشاورزی را برای مسکن در نظر بگیرد.
همچنین سایر پیگیری‌ها نیز نتیجه ندادند. حدود ۸۰ درصد این استان را انفال تشکیل می‌دهد؛ ازاین‌رو تقاضای تغییر کاربری اراضی از سوی محیط زیست و منابع طبیعی رد می‌شوند. حال باید حدی متوجه معنای سخنان احمدزاده شد که چرا دستور رئیس جمهور جهت پیگیری مشکلات این استان‌ها را موجب خیر و رحمت دانسته بود.
رئیسی در شورای عالی مسکن گفت: از روز شنبه (یعنی امروز) وزرای کشور و راه و شهرسازی موظف هستند در اسرع وقت یک گروه بازرسی به ده استانی که در پایین جدول هستند، اعزام کنند تا به‌طور دقیق بررسی کنند که چرا این استان‌ها در پایین جدول قرار دارند. اگر توجیه قانع کننده‌ای داشتند که هیچ، در غیر این‌صورت باید مورد توبیخ قرار بگیرند.
اگر برخی کم‌کاری‌هایی که از سوی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته را نادیده بگیریم، مسأله اصلیِ عدم پیش‌برد نهضت ملی در کهگیلویه و بویراحمد کمبود زمین در یاسوج است. یاسوج علیرغم بیشترین متقاضی، کمترین زمین را دارد. حتی اگر آن گروه بازرسی وارد کهگیلویه و بویراحمد شوند، حتماً با بررسی‌هایی که انجام خواهند داد به مشکل کمبود زمین خواهند رسید. وزرای راه و شهرسازی و کشور نیز بر اساس دستور رئیس جمهور مأمور به حل مشکل شده‌اند. بنابراین هر طور که شده مشکل زمین در یاسوج را حل خواهند کرد و نهضت ملی مسکن بر مدار خود قرار خواهد گرفت. اجرای طرح نهضت ملی مسکن بجز در یاسوج مرکز این استان و شهر باشت که با کمبود زمین دولتی برای پاسخگویی به متقاضیان مواجه شده‌اند در دیگر شهر‌های استان طرح با شتاب در حال انجام است و روند کار در برخی از این مناطق حتی از برنامه زمانبندی نیز جلوتر است.
از آنجا که نبود زمین دولتی برای ساخت و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج به معضل و مانعی تبدیل شده و این موضوع از طریق مسوولان‌ارشد استان بار‌ها به بدنه مدیریتی کشور خاصه وزیران مربوطه انتقال داده شده؛ ضرورت بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در این وادی را دوچندان کرده است.
در واقع دستور رئیس جمهور همان‌طور که احمدزاده گفت موجب خیر، رحمت و گره‌گشایی خواهد شد و متقاضیان مسکن ملی ثمره این دستور را خواهند دید

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi