جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت

به گزارش کرونا از اصفهان، هزار و چهارصد و چهل و چهارمین بهار قرآن و دل‌ها با هزار و چهارصد و دومین بهار طبیعت پس از طلوع خورشید پیامبر خاتم(ص) همزمان شده‌اند و این همراهی دوبهار، شیرینی و لذت نوروز و شکفتن طبیعت الهی و همچنین صفا و زیبایی بهترین ماه خدا را دوچندان کرده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 89962
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

کرونا :

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت

به گزارش کرونا از اصفهان، هزار و چهارصد و چهل و چهارمین بهار قرآن و دل‌ها با هزار و چهارصد و دومین بهار طبیعت پس از طلوع خورشید پیامبر خاتم(ص) همزمان شده‌اند و این همراهی دوبهار، شیرینی و لذت نوروز و شکفتن طبیعت الهی و همچنین صفا و زیبایی بهترین ماه خدا را دوچندان کرده است که حاصلش رمضان بهاری و بهار عبادت خواهد بود.

دور تقویم ماه و خورشید تقریبا هر سی سال تا حدودی بر هم منطبق می‌شود و برای دانستن و شنیدن و پرواز در رمضان بهاری سی سال پیش، به سراغ چند نفر از مو سپیدان دل‌جوان شهرمان رفتیم تا برای ما که این همزمانی تازه و شاید عجیب باشد، از آن روزگار و دید و بازدیدها و روزه‌داری‌ها بگویند.

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت 9

 

سین هشتم، سنگر مبارزه با ظلم

حجت الاسلام احمد سالک، از پیشگامان انقلاب اسلامی نصف جهان، ما را به حال و هوای رزمندگان برد و اظهار داشت: از جذاب‌ترین خاطرات برای رزمندگان ما خاطرات شب‌های عید است، فضای بسیار صمیمی و با لطائف و شوخی‌های بسیار و البته همراه با عبادت، معنویت و تفکر بود و با توجه به شرایط، حتی سفره هفت سین و دید بازدید بین سنگرها هم داشتند ولی آنچه که بیش از همه برای بچه‌های رزمنده اهمیت داشت تقویت روحیه معنوی و مبارزاتی علیه ظلم بود که در این ایام اتفاق می‌افتاد.

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت 10

 

وی ادامه داد: از دیرباز ایام نوروز بازار صله رحم و دید و بازدید خویشاوندان و نزدیکان بوده است و خانواده و خویشاوندانی که پیوند قوی داشتند در این روزها به دیدار بزرگ‌ها می‌رفتند و از تجربیات آن‌ها برای ادامه زندگی فردی و اجتماعی خود نکات فراوانی یاد می‌گرفتند.

سرچشمه ارتباط خانواده‌ها، صمیمیت و کنارهم بودن

سالک خاطرنشان کرد: یاد دارم که در منزل ما پنج خانواده با اهل و عیال بودند که در روزهای عید نوروز همه در کنار هم بودند و سرچشمه این ارتباط صمیمانه، ارتباط عمیق عاطفی، صمیمیت‌ها و کنار هم بودن‌های در طول سال بود البته اصل قضیه هم این است که طبق فرمایش امیرالمومنین(ع) روزی که در آن گناه نشود آن روز عید خواهد بود.

نماینده ادوار مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این حالت همدلی، همنوایی، هماهنگی و هم‌سویی حتی در بخش‌های مختلفی که افراد ضعیفی بودند هم وجود داشت و تلاش می‌شد به گونه‌ای عمل کنند تا انسان‌های ضعیف هم احساس حقارت و گوشه‌گیری نکنند،بنابراین باید این نوع مسائل را مهم دانست و صله رحم با خویشاوندان، دوستان، افراد محله و… تداوم پیدا کند.

جوانان ایران زمین پرچمدار نهضت ۴۴ ساله‌اند

وی افزود: این روزها مصادف است با ماه مبارک رمضان یعنی ماه برکت، رحمت و مغفرت و این مطلب قابل توجه است که رویش جوانان امروز در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی بسیار بالاست و ما در  مراسمات مذهبی و فعالیت‌های علمی از جمله دانش‌بنیان‌ها و حتی حضور پرافتخار در جوامع بین المللی شاهد رویش نیروی جوان انقلابی و حزب الهی هستیم.

یکی از آفات شعارها و آرمان‌های جوامع و از علت‌های اصلی عدم توانایی عبور از مشکلات و معضلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… این است که آحاد جامعه این مسائل را برای خود و خانواده خود تعریف و بومی‌سازی و اجرا نمی‌کنند و همواره از دیگران و مسوولان و حکومت و جامعه جهانی و… انتظار دارند.

عدالت مالیاتی در بودجه 1403 رخ می‌دهد؟
دنبال کنید

در بحث رونق تولید و مهار تورم هم از انسان انقلابی و مومن و مسلمان انتظار تماشاچی، بی‌تفاوت و یا طلبکار همه بودن نیست بلکه باید به اندازه توان، امکانات و ظرفیت خود وارد میدان شود و اقدام کند، در جامعه مسلمان و انقلابی نمی‌توان و نباید منتظر بخشنامه و ابلاغ و برداشت کار دیگران اعم از حکومت و مسوولان و مردم ماند.

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت 11

 

نسل جوان حلال مشکلات است

سالک همچنین اذعان داشت: رهبر انقلاب چندین سال است که شعار سال را مباحث اقتصادی مطرح می‌کنند، بی تردید نسل جوان با مشارکت مردم و براساس سیاست‌های نظام باید در میدان حضور پیدا کنند تا هم بعد معنوی و ایمانی تقویت شود چرا که پایه‌های اصلی برون تشکیلاتی نظام تقویت شود و هم رشد تولید ملی افزایش یابد.

پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به ظرفیت خانواده‌ها گفت: خانواده‌ها یک ظرفیت اقتصادی، فرهنگی، دینی و معنوی هستند و اگر هر خانواده‌ای یک بازار مشترک در راستای نیازهای تولید ملی باز بکند، در حوزه رشد تولید ملی می‌تواند کار کند یعنی هر خانواده ظرفیت اقتصادی خاصی در حوزهای مختلف از جمله طراحی و تولید پوشاک و یا خوراک هستند بنابراین اگر این ظرفیت‌ها جمع شوند، هر خانواده می‌تواند یک منبع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی باشد از همین رو باید بنیان‌های خانواده تحکیم شود و هرچه اساس بنیاد خانواده تحکیم شود، قدرت ظهور و بروز بیشتر خواهد بود.

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت 12

 

حدود سی سال پیش هم ماه مبارک رمضان با عید نوروز مقارن شده بود، ایامی که تلخی رحلت امام(ره) با شیرینی بازگشت اسرا به میهن درهم تنیده بود، تلخی و شیرینی پایان جنگ تحمیلی بر دل‌ها مانده بود و مردم دید و بازدید خود را بعد از افطار و روزه داری انجام می‌دادند.

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت 13

 

پیوند دید و بازدید و صله رحم

در ادامه این گفت‌و‌گوها حجت الاسلام گرجی کارشناس مذهبی با اشاره به تقارن عید سعید نوروز با ماه مبارک رمضان بیان داشت: این یک اتفاق مبارک است، همانطور که می‌دانید حدودا هر سی سال یک بار این اتفاق رقم می‌خورد و به اصطلاح یک دور کامل ماه‌های قمری و شمسی تقریبا با هم تطبیق پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: این تقارن بسیار اتفاق زیبا و قشنگی است، بهار طبیعت با بهار قلوب و معنویت می‌تواند اتفاق قشنگی برای یک سال زیبا در زندگی همه ما باشد.

گرجی تصریح کرد: سی سال  قبل هم مردم ما هم دید و بازدید عید را داشته‌اند و هم روزه‌های ماه مبارک رمضان را، البته گاهی مردم می‌خواهد در این ایام به مسافرت هم بروند که ایرادی ندارد اما باید حواسشان به حرمت ماه مبارک و روزه داران هم باشد، البته برخی هم این روحیه را دارند که ماه رمضان را حفظ می‌کنند و سفر خود را به بعد از ماه مبارک موکول می‌کنند.

خانواده‌ها و جوانان خود را در معرض نسیم جان‌بخش ماه رمضان قرار دهند

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر تلاش مردم برای بهره‌مندی از ایام نوروز و ماه مبارک رمضان یادآور شد: سی سال پیش من در سن جوانی بودم که نخستین روزهای رهبری رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای و آزادی آزادگان را تجربه و ایام رحلت امام خمینی(ره) و پایان جنگ تحمیلی را سپری کرده بودیم و یک شور و حال عجیبی در بین مردم وجود داشت و نور معنویت همچون الآن در بسیاری از خانواده‌ها روشن بود.

۵ نفر در یک استخر کشاورزی در تایباد غرق شدند
دنبال کنید

وی با بیان اینکه اسلام دین آزاد و شریعت ما بسیار راحت است، تاکید کرد: چه خوب است که روزه‌داران شب‌ها پس از افطار به دید و بازدید بروند و سنت حسنه صله رحم را تقویت کنند چرا که ماه مبارک رمضان می‌تواند یک تقویتی در اراده، معنویت و نور حضرت حق در زندگی ما باشد.

گرجی در ادامه اذعان داشت: به هر حال از خانواده‌ها و جوانان درخواست می‌کنیم خود را در معرض این نسیم جان بخش ماه رمضان  قرار دهند و از روزه‌داری مخصوصا بچه‌هایی که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند نگران نشوند که این امر سبب تقویت اراده آنها خواهد شد چرا که وقتی اراده  به وسیله روزه و عبادت تقویت شود از خیلی اشتباهات و خطاها جلوگیری خواهد شد.

بهار دلیلی برای رستاخیز

کارشناس خانواده ادامه داد: بهار یکی از آیات خداوند است، از پیامبر(ص) سوال کردند چگونه خداوند عالم را زنده می‌کند؟ حضرت به بهار استناد کرد و فرمود: این بهار نو از پی برگ ریز، دلیلی است بر وجود رستخیز.

وی در پایان افزود: بهار یک شروع و تولد تازه است که شکوفه‌های امید و عشق به زندگی، فردا و ساخت کشور می‌تواند در دل ما جوانه بزند؛ در این طلیعه سال می‌توانیم رهنمودهای رهبر انقلاب را نصب العین قرار دهیم و کشور را به سمت کمال، مهار تورم و رشد تولید قرار دهیم.

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت 14

 

فرصت هم‌زمانی ماه رمضان و نوروز برای دید و بازدید بسیار مغتنم است، فرصتی که آثار بسیار زیادی در روابط خانوادگی و اجتماعی به دنبال دارد، بسیاری از مشکلات خانواده‌ها و افراد می‌تواند با همین دید و بازدید‌ها و رفت و آمدها حل شود، نقش و تاثیر بزرگترها در این مسائل بسیار می‌تواند پررنگ باشد.

فرصت مغتنم دید و بازدید

همچنین مرتضی آرسته از دیگر پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان با تاکید بر صله رحم در این ایام همزمانی بهار و ماه رمضان تصریح کرد: همزمانی بهار نوروز با بهار قرآن یک اتفاق نیک است، در این ماه مبارک مردم مومن ما به دنبال تقویت معنویت در خود هستند و این همزمانی از سویی فرصتی را فراهم کرده تا طول روز به عبادت بپردازیم و پس از افطار سنت حسنه صله رحم که هم سنت ما ایرانیان در نوروز و هم سفارش حضرات معصومین(ع) در ایام ماه مبارک رمضان است را تقویت کنیم.

یک استکان خاطره از همزمانی ضیافت‌الله با بهار طبیعت 15

 

وی با تاکید بر برکات فروان ماه مبارک رمضان  و تقارن آن با بهار طبیعت افزود: از گذشته‌های دور تا همین روزها شاهد هستیم که در این ایام مردم علاوه بر تقویت معنویت فردی نسبت به جامعه و تقویت معنویت و اراده اجتماعی تلاش بسیار می‌کردند که نمونه آن را می‌توان در کمک‌های مومنانه هر ساله یا افطاری‌های ساده شاهد بود که این تقارن فرصت مغتنمی برای تقویت معنویت اجتماعی و ایجاد وحدت و صمیمت بیش از پیش بین خانواده‌ها و همچنین مردم ما خواهد شد.

پایان پیام/۶۳۱۰۶/ا


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi