پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیابت و فشار خون عامل مرگ‌ و میرهای قلبی و عروقی در کهگیلویه و بویراحمد/ ۶۷ درصد افراد از بیماری بی‌اطلاع هستند

به گزارش کرونا از یاسوج، امیر رشیدی در کارگاه مراقبت از بیماران فشار خون و دیابت گفت: سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در استان جان خود را از دست دادند که ۴۰ درصد علت مرگ و میر‌ها مرگ‌های ناشی از بیماری های قلبی عروقی بوده که از جمله ریز فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 89294
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

کرونا :

دیابت و فشار خون عامل مرگ‌ و میرهای قلبی و عروقی در کهگیلویه و بویراحمد/ ۶۷ درصد افراد از بیماری بی‌اطلاع هستند

به گزارش کرونا از یاسوج، امیر رشیدی در کارگاه مراقبت از بیماران فشار خون و دیابت گفت: سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در استان جان خود را از دست دادند که ۴۰ درصد علت مرگ و میر‌ها مرگ‌های ناشی از بیماری های قلبی عروقی بوده که از جمله ریز فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی فشار خون و دیابت است.

 معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه اگر بتوانیم از بیماران دیابتی و فشار خونی مراقبت کنیم از ابتلای آنها به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کردیم، افزود: بر اساس سند بیماری های غیرواگیر که به صورت ۱۰ ساله تدوین شده شیوع بیماری‌های قلبی در ۲۵ ریز فاکتور باید کاهش دهیم که تا حدودی امکان پذیر نیست اما همین که بتوانیم بیماران فشار خون و دیابت را در محدوده هدف شناسایی و کنترل کنیم کار فوق العاده انجام شده است.

 وی در ادامه با بیان اینکه جمعیت بالای ۳۰ سال استان ۴۰۰ هزار نفر است، عنوان کرد ۲۵ هزار و ۴۲۷ نفر بیمار دیابتی معادل ۶.۴ درصد جمعیت استان و ۵۹ هزار و ۴۶۶ نفر بیمار فشار خونی بالای ۳۰ سال در استان شناسایی شدند که معادل ۱۵ درصد جمعیت استان است‌

وی با اشاره به افزایش موارد شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۴۰۰ بیمار شناسایی شدند اما در سه ماهه پایانی سال یک هزار و ۲۰۰ بیمار شناسایی شدند و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

رشیدی عنوان کرد: پزشکان داروهایی برای بیماران دیابتی و فشار خونی تجویز کنند که تحت پوشش بیمه باشند و در طرح پزشک خانواده شهری و روستایی قابل تهیه شدن باشد، ضمن اینکه مراقبین سلامت به صورت ماهانه بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت را کنترل کنند تا بتوانیم از عوارض این بیماری‌ها جلوگیری و مرگ ناشی از دیابت و فشار خون کاهش یابد.

مادر شهید قنبری: حاضرم 5 فرزند دیگرم را فدای نظام و انقلاب کنم
دنبال کنید

۶۷ درصد افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

در ادامه بهمن رشیدپور مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه فشار خون بیماری خاموشی است که باید جدی گرفته شود، گفت: درصد شیوع فشار خون بالا از ۱۹ درصد به ۲۷ درصد در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است، درصد فشار خون در میانگین کشور ۳۲ درصد است اما استان ۲۸.۲ درصد است.

مدیر پیشگیری از بیماری‌های معاونت علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هیچ عامل خطری در جهان به اندازه فشار خون بالا عامل بیماری نیست، گفت: ۶۷ درصد بیماران از بیماری خود هیچ اطلاعی ندارند، که از ۸۹ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در استان، ۶۰ هزار نفر از بیماری خود اطلاع دادند.

رشیدپور با بیان اینکه ۵۷ درصد بیماران دارو دریافت می‌کنند، گفت: از این تعداد ۱۶ درصد افراد بیماریشان کنترل می‌شود چرا که افرادی که دارو مصرف می‌کنند داروی خود را طبق تحویز پزشک استفاده نمی‌کنند.

وی درصد پوشش بیماران فشار خون در کشور را ۵۲ درصد و استان را ۴۸ درصد عنوان کرد و یادآور شد: مهمترین عامل ابتلا به دیابت چاقی و اضافه وزن است که متاسفانه شاهد چاقی در میان کودکان و نوجوانان هستیم.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌ها افزود: رژیم غذایی، سبک زندگی، فعالیت بدنی مناسب در پیشگیری از دیابت موثر است که موضوع اضافه وزن و چاقی جدی گرفته شود.

رشیدپور با بیان اینکه ۴.۷ درصد ابتلا به دیابت در افراد بالای ۱۸ سال است، افزود: مرگ ناشی از دیابت در سن ۳۰ تا ۷۰ سال را مرگ زودرس می‌نامند که بیماری دیابت و فشار خون منجر به سکته قلبی و مغزی، مشکلات کلیوی و مرگ می‌شود.

هفته پر کار داوران کهگیلویه و بویراحمدی در جام حذفی/ از قضاوت شریفی تا نظارت افشاریان
دنبال کنید

رشیدپور در پایان خاطرنشان کرد: بیماری‌های دیابت و فشار خون علاوه بر مشکلات روحی و روانی بر اقتصاد جوامع و خانواده‌ها تاثیر دارد.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi