جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ذخیره ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد

سعید جاویدبخت در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: جنگل های دست کاشت به صورت نهالکاری و بذرپاشی ایجاد و در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد از گونه های کنار، کهور، بادام، بلوط، زبان گنجشک، بنه، زالزالک و گلابی وحشی استفاده می شود. وی بیان کرد: در استان ۵۵

اختصاصی کرونا

کد خبر : 88767
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

کرونا :

ذخیره ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد

سعید جاویدبخت در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: جنگل های دست کاشت به صورت نهالکاری و بذرپاشی ایجاد و در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد از گونه های کنار، کهور، بادام، بلوط، زبان گنجشک، بنه، زالزالک و گلابی وحشی استفاده می شود.

وی بیان کرد: در استان ۵۵ هزار هکتار جنگل به صورت دست کاشت بعد از پیروزی انقلاب تاکنون در مناطق مختلف ایجاد شده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سازه های آبخیزداری استان تصریح کرد: سازه های آبخیزداری استان در بارندگی های سیل آسای چند ماه گذشته بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کردند.

جاوید بخت عنوان کرد: این تعداد سیلاب از سوی ۱۰۰ سازه بالای پنج متر مکعب در سطح استان ذخیره شده است.

وی گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب طرح های آبخیز داری در مناطق مختلف استان از جمله برم مرغابی، میان تنگان، روشن آباد، لیشتر، آبدهگاه، دارشاهی، کوهبا، دشت روم و سپیدار احداث شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طرح های آبخیزداری در کنترل روان آبها، افزیش نفوذ پذیری خاک و کنترل خاک نقش مهمی دارد.

جاوید بخت بیان کرد: منابع طبیعی این استان تاکنون اقدام به تهیه ۶۷۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری کرده است.

وی افزود: سازه های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در سطح بیش از ۳۴۰ هزار هکتار سطح استان تاکنون انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادانه داد: منابع طبیعی استان تاکنون اقدامات مهمی در زمینه پخش سیلاب، بندهای رسوبی سنگ ملاتی، سازهای چند منظوره کنترل سیلاب و بندهای خاکی کنترل سیلاب و رسوب، سازهای خشکه چین کنترل رسوب و عملیات بیولوژیک آبخیزداری کرده است.

قصابان متخلف بهمئی با جریمه 45 میلیونی نقره‌داغ شدند/ برخورد با 6 قهوه‌‌فروشی متخلف
دنبال کنید

جاوید بخت اضافه کرد: هم اکنون مطالعه ۲۴ هزار هکتار طرح آبخیزداری در این استان در دست اجراست که گام بزرگی در جهت توسعه پایدار و حفاظت از منابع پایه ای تولید، افزایش طول عمر سدهای پایین دست حوزه های آبخیز در استان برداشته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح های آبخیزداری این استان سالانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب روان آب سطحی را کنترل و از فرسایش سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب فرسایش خاک جلوگیری می کند.

 پایان پیام/ ۸۲۰۳۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi