جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

معجزه برف 17 سانتی‌متری در یاسوج!/چرا کمر درختان خیلی آسان شکست؟

به گزارش کرونا از یاسوج؛ از شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می شود شهری که سالهای سال این عنوان پر مسما و زیبا را یدک می کشد اما به ظاهر آن که بنگریم بسیاری از معابر و کوچه‌ها و المان‌ها و میادین و خیابان‌های آن هیچگونه تطابقی با پایتخت طبیعت ایران ندارند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 87836
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

کرونا :

معجزه برف 17 سانتی‌متری در یاسوج!/چرا کمر درختان خیلی آسان شکست؟

به گزارش کرونا از یاسوج؛ از شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می شود شهری که سالهای سال این عنوان پر مسما و زیبا را یدک می کشد اما به ظاهر آن که بنگریم بسیاری از معابر و کوچه‌ها و المان‌ها و میادین و خیابان‌های آن هیچگونه تطابقی با پایتخت طبیعت ایران ندارند.

آنچه را که از زیبایی همه ندارند یاسوج جملگی در خود دارد!

شهر یاسوج بر خلاف بسیاری از مراکز استان‌های کشور همه مواهب طبیعی و آنچه را که خداوند باید از زیبایی نصیب یک شهر می‌کرده در خود دارد شهری که از یک سو قلل سر به فلک کشیده و سفیدپوش دنا آن را احاطه کرده و از سوی دیگر آبشار یاسوج و در دل آن یک مار خوش خط و خال به نام رود به بشار جریان دارد.

اما با وجود این همه نعمت و موهبت هرگز نتوانستیم از این همه آفریده های زیبا برای شکل دادن به یک شهر خوب و توریستی و گردشگری استفاده کنیم.

معجزه برف 17 سانتی‌متری در یاسوج!/چرا کمر درختان خیلی آسان شکست؟ 5

شهر یاسوج هر چند در منطقه خوش آب و هوا واقع شده و طبیعت زیبایی دارد و درختان بلوط از هر سو بر فراز این شهر طنازی می‌کنند اما فضای سبز شهر به هیچ وجه با طبیعت اطراف آن همخوانی ندارد.

پایتختی عاری از طبیعت!؟

به پارک‌ها و فضای سبز اعم از بلوارها و میادین که نگاه کنیم نه تنها زیبایی خاصی در آن دیده نمی‌شود بلکه گاها شاهد بی‌سلیقگی و بی‌تدبیری در زیباسازی شهر هستیم در حالی که بسیاری از شهرهای کویری ایران با آب و هوای گرم و خشک و کم آب فضای سبزی به مراتب بهتر و زیباتر از پایتخت طبیعت ایران دارند اما متاسفانه به برخی دلایل شاهد از بین رفتن همین اندک فضای سبز کنونی نیز هستیم.

ضرب‌الاجل دو ماهه دستگاه قضایی برای تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در آذربایجان‌غربی
دنبال کنید

در برف اخیر شهر یاسوج دیدیم که موجب شد بسیاری از درختان به ویژه درختان با عمر پایین در این شهر از بین رفته و تقریبا چیزی برای شهر یاسوج باقی نماند.

معجزه برف ۱۷ سانتی‌متری و درختانی که کمرشان شکست!

هر چند مسئولان شهری و مسئولان استانی دلیل شکستن درخت‌های شهر یاسوج را برف سنگین عنوان می کردند اما آنگونه که به یاد داریم درختان شهریاسوج در سالیان گذشته با برف ۵۰ سانتیمتری طاقت آوردند اما در این برف با یک بارش بسیار کم و در حد ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر شاهد از بین رفتن بسیاری از درختان بودیم.

معجزه برف 17 سانتی‌متری در یاسوج!/چرا کمر درختان خیلی آسان شکست؟ 6

این مشکل تا به حدی بود که داد عضو شورای شهر یاسوج و البته حامی شهردار را نیز در آورد و فرشید احمدی‌کیش دلیل اصلی شکستن درختان شهر را نه برف بلکه بی‌تدبیری عنوان کرد.

احمدی‌کیش در نشست سوال از شهردار یاسوج گفت: ۵۰ درصد دلیل شکستن درخت ها را عدم هرس به موقع عدم سمپاشی و عدم آبیاری مناسب و کود دهی و پاکنی درختان و به دنبال آن آفت و قارچ  می‌دانم چرا باید با ۱۷ سانتیمتر برف این همه درخت در یاسوج بشکند.

با این تفاسیر و با اذعان عضو شورای شهر می‌بایست بخشی از دلیل نابود شدن درختان شهر یاسوج را در برف اخیر مربوط به کم کاری و اهمال در حفاظت از درختان دانست.

البته از سوی دیگر می‌توان سری هم به باغات اطراف شهر یاسوج زد و درختان جوان و هم  سن و سال با درختان کمر شکسته شهر یاسوج را مقایسه کرد تا به دلیل فاجعه درختان شهر یاسوج بیشتر پی بیریم!!.

برگزاری همایش تجلیل از امام‌زادگان در حرم مطهر امامزاده فرج‌‌الله(ع) یاسوج
دنبال کنید

معجزه برف 17 سانتی‌متری در یاسوج!/چرا کمر درختان خیلی آسان شکست؟ 7

به گزارش فارس؛ هر چند این اتفاق برای درختان شهر یاسوج رخ داده اما لازم است تا جهت پیشگیری از وقوع چنین مشکلاتی مسئولان از خواب بیدار شوند و بیشتر به فکر کار و تلاش باشند و تنها برای حفظ میز و صندلی خود دست و پا نزنند.

 انتهای پیام/

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi