شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

نگاهی به خدمات انقلاب اسلامی در تامین و انتقال آب در گچساران

سید معصوم افضلی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: خدمات و برکات نظام جمهوری اسلامی در حوزه امور آب در این شهرستان به خوبی مشاهده می شود. وی بیان کرد: قبل از انقلاب هیچ گونه طرح تامین آب شرب آشامیدنی و کشاورزی در سطح این. شهرستان وجود نداشت درحالی که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 87745
تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

کرونا :

نگاهی به خدمات انقلاب اسلامی در تامین و انتقال آب در گچساران

سید معصوم افضلی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: خدمات و برکات نظام جمهوری اسلامی در حوزه امور آب در این شهرستان به خوبی مشاهده می شود.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب هیچ گونه طرح تامین آب شرب آشامیدنی و کشاورزی در سطح این. شهرستان وجود نداشت درحالی که امروز اراضی که از طریق پروژه ها ،کانال ها و سامانه مدرن انتقال آب و شبکه های آبیاری نوین و کلاسیک تحت فشار در این شهرستان در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرامورآب گچساران تصریح کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی زمین های کشاورزی دشت های خیرآباد، لیشتر ،امام زاده جعفر،رودبال و ناز مکان ها ،دشت مور ،دیل و آرو ،دژسلیمان و سایر اراضی را از دیم به آبی تبدیل شده اند. افضلی عنوان کرد: حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان دارای تخصیص اب از منابع آب زیر زمینی دشت ها و سطحی شامل رودخانه های خیرآباد، زهره، شمس عرب ،کمبل ،باباکلان و…هستند که قریب به۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار در دست بهره برداری و ۱۵هزار هکتار هم در دست اقدام خواهد است.

وی در زمینه دستاوردهای بزرگ انقلاب در حوزه منابع آب گچساران گفت: در چهل ساله انقلاب دستاوردهای خوبی در حوزه منابع آب در این شهرستان انجام شده که تامین آب شرب ،صنعت و کشاورزی از بزرگترین سد مخزنی کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرامورآب گچساران خاطرنشان کرد: با سفر مقام معظم رهبری به استان ساخت این سد آغاز شد و در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۲و نیم میلیون نفر از پنج استان جنوبی را تامین می کند.

افضلی بیان کرد: احداث شبکه های آبیاری و زهکشی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این شهرستان است که این شبکه ها اراضی دیم را به آبی تبدلیل کرده اند. 

وی افزود: شبکه آبیاری مناطق لیشتر و خیرآباد در حدود هشت هزارو ٧۵٠ هکتار، شبکه دشت امامزاده جعفر و ماهور باشت در سطح ۳هزارو ۵۰۰هکتار و شبکه منطقه رودبال در سطح ۵۵۰هکتار هستند که همه این اقدامات از برکات نظام اسلامی است.

اجرای ۴۰ طرح عمران روستایی به همت بنیاد مسکن در گچساران
دنبال کنید

مدیر امور آب گچساران اظهارکرد: شبکه های آبرسانی دیگری در این شهرستان در دست اجرا و احداث هستند که در آینده نزدیک به مدار بهره برداری خواهند رسید که کمک شایانی در حوزه اقتصاد و اشتغال در این شهرستان خواهند کرد. افضلی ادامه داد: طرح تامین آب فاز دوم دشت امامزاده جعفر و منطقه خان احمد که در سطح سه هزار و ۸۰۰هکتار در دست انجام است .

افضلی اضافه کرد:مهمترین پروژه آبرسانی این شهرستان برای آینده در حوزه تامین آب اراضی کشاورزی از سد چمشیر است که روند اجرایی این پروژه بعد از تغییر کارفرما تعطیل شده و این طرح ۲۳ هزار هکتار از اراضی مستعد روستاهای کمبل ،بی بی جان آباد ،آبشیرین ،پشه کان، دشت گل،قره دشت ، سرآب ننیز ،چهاربیشه،روستاهای سعادت آباد ،سادات ،خلف آباد،آبکل تاوه شیشه و دشت گز را تحت پوشش و تامین آب خواهد کرد. 

وی گفت: امیداورم با همت خدمتگزاران شریف مردم این طرح بزودی در مدار اجرایی قرار گیرد.

افضلی افزود: بعد سال ها مشکل تامین آب شرب و پایدار شهر دوگنبدان با اجرای طرح عظیم آبرسانی دوگنبدان از سدکوثر برطرف گردید .

افضلی تصریح کرد: این طرح بزرگ دارای ۴۶ کیلو متر خط انتقال آب، دو ایستگاه پمپاژ آب و مخازن آب هزار مترمکعب و مخزن ذخیره ٢٠هزار متر مکعب بوده که توسط شرکت آب منطقه ای اجرا گردید و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: احداث ایستگاه پمپاژ دژسلیمان و سامانه انتقال آب‌ آن که ۴۵۰هکتار از اراضی کشاورزی روستای دژسلیمان را تحت پوشش قرار داده و هم چنین کانال آبیاری رودبال با سطح زیر کشت ۵۵۰هکتار از برکات نظام مقدس‌ جمهوری اسلامی است. 

یک روستا کاملا محو شد / نگاه عادلانه و منصفانه داشته باشید
دنبال کنید

مدیرامورآب گچساران خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت قبل از انقلاب هیچ گونه پروژه آبرسانی که بتواند تامین آب را در سطح این شهرستان داشته باشد را نداشتیم و این اقدامات از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

افضلی گفت:اراضی که از طریق سامانه انتقال آب و شبکه های آبیاری در حال حاضر در شهرستان گچساران در مدار بهره برداری قرار گرفته اند و از دیم به آبی تبدیل شده است در حدود ۱۴هزار و ۵۰۰هکتار است که حدود ۱۵هزار هکتار هم در دست اقدام است.

وی تصریح کرد :اجرای طرح عظیم سد مخزنی چم شیر با حجم مخزن ٢میلیارد و ٣٠٠ میلیون مترمکعب جهت تولید انرژی برقابی و اخذ تخصیص لازم برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و کشاورزی در دست ساخت است. 

افضلی بیان کرد: اجرای طرح تامین آب دشت مور ،این طرح بیش ۱۳۰۰هکتار از اراضی دشت مور و باغات آب توت را تحت پوشش خواهد برد این طرح هم اکنون دارای ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی است. 

وی ادامه داد: طرح های ساماندهی رودخانه ها و دره ها و مسیل های فصلی که به منطور کنترل سیلاب، جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و منازل مسکونی در روستاها و شهرها از جمله روستای دیل و ده کل سیف الله و باشت اجرا در مدار بهره برداری قرار گرفته‌ است.

مدیرامورآب گچساران اظهار کرد: احداث طرح های تغذیه مصنوعی ناصر آباد. گرگدا،شیخ خواجه ،هدف اجرای این طرح کنترل سیلاب، جلوگیری از خسارت به اراضی کشاورزی و مسکونی و از اهداف اصلی طرح ها با توجه به تنش آبی و افت سطح ایستابی چاه ها بعد از انقلاب اسلامی در گچساران احداث شد.

انتهای پیام/ ۸۲۰۳۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi