جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به خدمات انقلاب اسلامی در تامین و انتقال آب در گچساران

سید معصوم افضلی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: خدمات و برکات نظام جمهوری اسلامی در حوزه امور آب در این شهرستان به خوبی مشاهده می شود. وی بیان کرد: قبل از انقلاب هیچ گونه طرح تامین آب شرب آشامیدنی و کشاورزی در سطح این. شهرستان وجود نداشت درحالی که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 87745
تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

کرونا :

نگاهی به خدمات انقلاب اسلامی در تامین و انتقال آب در گچساران

سید معصوم افضلی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: خدمات و برکات نظام جمهوری اسلامی در حوزه امور آب در این شهرستان به خوبی مشاهده می شود.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب هیچ گونه طرح تامین آب شرب آشامیدنی و کشاورزی در سطح این. شهرستان وجود نداشت درحالی که امروز اراضی که از طریق پروژه ها ،کانال ها و سامانه مدرن انتقال آب و شبکه های آبیاری نوین و کلاسیک تحت فشار در این شهرستان در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرامورآب گچساران تصریح کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی زمین های کشاورزی دشت های خیرآباد، لیشتر ،امام زاده جعفر،رودبال و ناز مکان ها ،دشت مور ،دیل و آرو ،دژسلیمان و سایر اراضی را از دیم به آبی تبدیل شده اند. افضلی عنوان کرد: حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان دارای تخصیص اب از منابع آب زیر زمینی دشت ها و سطحی شامل رودخانه های خیرآباد، زهره، شمس عرب ،کمبل ،باباکلان و…هستند که قریب به۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار در دست بهره برداری و ۱۵هزار هکتار هم در دست اقدام خواهد است.

وی در زمینه دستاوردهای بزرگ انقلاب در حوزه منابع آب گچساران گفت: در چهل ساله انقلاب دستاوردهای خوبی در حوزه منابع آب در این شهرستان انجام شده که تامین آب شرب ،صنعت و کشاورزی از بزرگترین سد مخزنی کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرامورآب گچساران خاطرنشان کرد: با سفر مقام معظم رهبری به استان ساخت این سد آغاز شد و در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۲و نیم میلیون نفر از پنج استان جنوبی را تامین می کند.

افضلی بیان کرد: احداث شبکه های آبیاری و زهکشی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این شهرستان است که این شبکه ها اراضی دیم را به آبی تبدلیل کرده اند. 

وی افزود: شبکه آبیاری مناطق لیشتر و خیرآباد در حدود هشت هزارو ٧۵٠ هکتار، شبکه دشت امامزاده جعفر و ماهور باشت در سطح ۳هزارو ۵۰۰هکتار و شبکه منطقه رودبال در سطح ۵۵۰هکتار هستند که همه این اقدامات از برکات نظام اسلامی است.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم کاهش یافت
دنبال کنید

مدیر امور آب گچساران اظهارکرد: شبکه های آبرسانی دیگری در این شهرستان در دست اجرا و احداث هستند که در آینده نزدیک به مدار بهره برداری خواهند رسید که کمک شایانی در حوزه اقتصاد و اشتغال در این شهرستان خواهند کرد. افضلی ادامه داد: طرح تامین آب فاز دوم دشت امامزاده جعفر و منطقه خان احمد که در سطح سه هزار و ۸۰۰هکتار در دست انجام است .

افضلی اضافه کرد:مهمترین پروژه آبرسانی این شهرستان برای آینده در حوزه تامین آب اراضی کشاورزی از سد چمشیر است که روند اجرایی این پروژه بعد از تغییر کارفرما تعطیل شده و این طرح ۲۳ هزار هکتار از اراضی مستعد روستاهای کمبل ،بی بی جان آباد ،آبشیرین ،پشه کان، دشت گل،قره دشت ، سرآب ننیز ،چهاربیشه،روستاهای سعادت آباد ،سادات ،خلف آباد،آبکل تاوه شیشه و دشت گز را تحت پوشش و تامین آب خواهد کرد. 

وی گفت: امیداورم با همت خدمتگزاران شریف مردم این طرح بزودی در مدار اجرایی قرار گیرد.

افضلی افزود: بعد سال ها مشکل تامین آب شرب و پایدار شهر دوگنبدان با اجرای طرح عظیم آبرسانی دوگنبدان از سدکوثر برطرف گردید .

افضلی تصریح کرد: این طرح بزرگ دارای ۴۶ کیلو متر خط انتقال آب، دو ایستگاه پمپاژ آب و مخازن آب هزار مترمکعب و مخزن ذخیره ٢٠هزار متر مکعب بوده که توسط شرکت آب منطقه ای اجرا گردید و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: احداث ایستگاه پمپاژ دژسلیمان و سامانه انتقال آب‌ آن که ۴۵۰هکتار از اراضی کشاورزی روستای دژسلیمان را تحت پوشش قرار داده و هم چنین کانال آبیاری رودبال با سطح زیر کشت ۵۵۰هکتار از برکات نظام مقدس‌ جمهوری اسلامی است. 

مدارس ابتدایی بویراحمد چهارشنبه تعطیل است/کدام مدارس دنا و مارگون تعطیل شد؟
دنبال کنید

مدیرامورآب گچساران خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت قبل از انقلاب هیچ گونه پروژه آبرسانی که بتواند تامین آب را در سطح این شهرستان داشته باشد را نداشتیم و این اقدامات از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

افضلی گفت:اراضی که از طریق سامانه انتقال آب و شبکه های آبیاری در حال حاضر در شهرستان گچساران در مدار بهره برداری قرار گرفته اند و از دیم به آبی تبدیل شده است در حدود ۱۴هزار و ۵۰۰هکتار است که حدود ۱۵هزار هکتار هم در دست اقدام است.

وی تصریح کرد :اجرای طرح عظیم سد مخزنی چم شیر با حجم مخزن ٢میلیارد و ٣٠٠ میلیون مترمکعب جهت تولید انرژی برقابی و اخذ تخصیص لازم برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و کشاورزی در دست ساخت است. 

افضلی بیان کرد: اجرای طرح تامین آب دشت مور ،این طرح بیش ۱۳۰۰هکتار از اراضی دشت مور و باغات آب توت را تحت پوشش خواهد برد این طرح هم اکنون دارای ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی است. 

وی ادامه داد: طرح های ساماندهی رودخانه ها و دره ها و مسیل های فصلی که به منطور کنترل سیلاب، جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و منازل مسکونی در روستاها و شهرها از جمله روستای دیل و ده کل سیف الله و باشت اجرا در مدار بهره برداری قرار گرفته‌ است.

مدیرامورآب گچساران اظهار کرد: احداث طرح های تغذیه مصنوعی ناصر آباد. گرگدا،شیخ خواجه ،هدف اجرای این طرح کنترل سیلاب، جلوگیری از خسارت به اراضی کشاورزی و مسکونی و از اهداف اصلی طرح ها با توجه به تنش آبی و افت سطح ایستابی چاه ها بعد از انقلاب اسلامی در گچساران احداث شد.

انتهای پیام/ ۸۲۰۳۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi