سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

50 هکتار از منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان در آتش سوخت

به گزارش ایرنا ˈاسماعیل مهاجرˈ روز یکشنبه با بیان اینکه با تلاش نیروهای عملیاتی محیط زیست، آتش‎ سوزی پارک ملی گلستان شب گذشته به طور کامل مهار شد، افزود: حریق از منطقه‎ای به نام ˈپیچ سلیمان کشتهˈ آغاز شد و سپس به دیگر مناطق گسترش یافت. براساس اعلام مدیریت بحران گلستان، وی با تاکید بر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 4619
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹

کرونا :

50 هکتار از منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان در آتش سوخت

به گزارش ایرنا ˈاسماعیل مهاجرˈ روز یکشنبه با بیان اینکه با تلاش نیروهای عملیاتی محیط زیست، آتش‎ سوزی پارک ملی گلستان شب گذشته به طور کامل مهار شد، افزود: حریق از منطقه‎ای به نام ˈپیچ سلیمان کشتهˈ آغاز شد و سپس به دیگر مناطق گسترش یافت.

براساس اعلام مدیریت بحران گلستان، وی با تاکید بر عامل انسانی به عنوان مهمترین دلیل آتش سوزی، گفت: در این حادثه درختچه‎های بیشه ‎زاری ˈکرکو و سیاه‎تلوˈ در آتش سوخت.

مهاجر با اشاره به شرایط جوی و افزایش دمای هوا در منطقه، از آماده باش نیروهای محیط زیست خبر داد و یادآور شد: با توجه به قرار گرفتن جاده عبوری در میان جنگل گلستان، عوامل انسانی، مهمترین عامل وقوع آتش سوزی در این محدوده است.

وی ادامه داد: مسافران عبوری یا رهگذران، با بی‎توجهی به مباحث ایمنی در حاشیه این مسیر، سبب ات سوزی در عرصه های منابع طبیعی می‎شوند.

مهاجر با اشاره به آسیب‎های قرار گرفتن جاده در پارک ملی گلستان گفت: از سال‎ها ‎قبل پیشنهاد شد که مسیر عبوری دیگری تعریف شود و جاده فعلی به عنوان یک مسیر گردشگری مدنظر قرار گیرد، اما این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده است.

مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به مصوبه دولت دراین زمینه، خواستار همکاری بخش های مختلف و رفع مشکلات اعتباری برای ساخت جاده جدید شد.

به گزارش ایرنا، پارک ملی 90 هزار هکتاری گلستان در شرق استان و در حد فاصل استان های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد.

ˈگلستانˈ نخستین منطقه ای است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است.

حفاظت مشارکتی، راهکاری برای رسیدن به اهداف طرح ترسیب کربن در بورالان ماکو است
دنبال کنید

این پارک در منطقه‏ای کوهستانی در منتهی‏الیه شرق البرز و جنگل های شمال کشور واقع شده است.

این منطقه بوسیله دره‏ای که رودخانه مادرسو در آن جاری است به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

پارک ملی گلستان شامل دره‏ها و چشم اندازهای متنوع، منابع آبی متعدد نظیر رودخانه‏ها، نهرها و چشمه‏ها و آبشارها است و از تنوع زیستی و ارزش های اکوتوریستی بالایی برخوردار است.

این منطقه در ابتدا به‏نام پارک ملی گلستان تحت حفاظت قرار گرفت و در سال 1977 به‏عنوان ذخیرگاه زیست‏کره انتخاب شده است.

دامنه تغییرات ارتفاعی در این منطقه بین 450 متر و 2411 متر از سطح دریا متغیر است، حداقل ارتفاع پارک گلستان در تنگراه و حداکثر آن در قله دیورکجی می باشد.

تاکنون 69 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده، 3 گونه دوزیست و 24 گونه از خزندگان در این پارک شناسایی شده اند، همچنین گونه‏های گیاهی آن 1365 مورد است.

پوشش گیاهی آن شامل ˈبلوط، بلندمازو، ممرز، انجیلی، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکای قشلاقی، کلهو، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیلف ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیر خشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، گون، چوبک، درمنه، خارشتر و ارسˈ است.

پستانداران مشاهده شده در پارک ملی گلستان نیز شامل ˈمرال، شوکا، خرس قهوه ای، پلنگ، خوک وحشی، گربه جنگلی، تشی، آهو، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، روباه، کل، بزˈ هستند.

همچنین پرندگان این منطقه حفاظت شده ،قرقاول، کبک، تیهو، زنگوله بال، کوکر سینه سیاه، ابیا و بلدرچین، قرقی، دلیجه، سارگپه پا بلند، سارگپه، عقاب دوبرار، دال شیا، دال، عقاب دریایی دم سفید، مرادان، بالابان، هما، دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، سهره ها، سکاها، زرده پره ها، مگس گیرها، زنبورکها و دم سرخ هاˈ می باشد.

کارگاه پیشگیری از بیماری ایدز در گچساران برگزار شد
دنبال کنید

استان گلستان در شمال ایران حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد. این استان با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی از مناطق خطرپذیر کشور در بخش زلزله، سیل و بویژه آتش سوزی جنگل ها است.

601/506

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
50 هکتار از منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان در آتش سوخت 3 newsroom@irna.ir

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi