سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ضرورت ارزیابی دوباره گزارش های اقتصادی دولت

با این وصف، ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دولت بخواهند به جای حرکت تخته گاز و از سر خودرایی به سمت رهاسازی فنر قیمت ها، ابتدا یک گزارش جامع آماری درباره “هزینه/درآمد” دو سال گذشته و میزان انطباق آن با وعده ها و دعاوی دولت به این مراکز نظارتی ارائه دهد. یا اینکه کمیته ویژه ای از جانب “مجمع” مامور تحقیق و تفحص و انتشار گزارش در این زمینه شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41168
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۸:۵۱

کرونا :

ضرورت ارزیابی دوباره گزارش های اقتصادی دولت

 

دولت با تقدیم لایحه بودجه سال آینده، اغلب گزاره های اعلامی خود درباره روند رشد و رونق اقتصادی را به چالش کشید. این لایحه بودجه صد در صد “تعدیلی” و “سوپر بازار آزادی”، می گوید دولت دارای کسری بودجه بی سابقه در حدی است که باید یارانه پرداختی به نیمی از کل مردم (۳۴ میلیون نفر) را حذف کند و فراتر از آن، قیمت برخی حامل های انرژی مانند بنزین را به شکل انفجاری تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

این در حالی است که دولت قبل از اجرای برجام نیازی به این تعدیل و افزایش قیمت ها نمی دیده و قانون افزایش تدریجی سالیانه نرخ بنزین و اقلام مشابه را به اجرا نگذاشته است. به تعبیر دیگر، قبل از برجام، وضع خزانه دولت به مراتب بهتر از پسا برجام بوده است! می توان گفت سیاست “تعدیل” در حال اعمال و اعلام، اغلب آمار و ارقام اقتصادی دولت در ۳ سال گذشته به ویژه دوساله پس از اجرای برجام را نفی و نقض می کند.

مثلا، بارها ادعا شد هر رور تاخیر در اجرای برجام موجب زیان ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیون دلاری برای کشور است. یعنی در دو سال اجرای برجام باید ۱۲۰ میلیارد دلار پول در کشور ذخیره شده باشد؟ این پول هنگفت (۷۸۰ هزار میلیارد تومان) دقیقا کجاست که مردم اثر آن را به شکل کاملا وارونه در زندگی خود می بینند؟

حتی اگر به این رقم بی اعتنا شویم، دولت می گوید در پسا برجام درآمد نفتی اش بیش از دو برابر افزایش یافته است. بنابراین چرا به جای کاهش کسری بودجه رایج، با انفجار این کسری مواجه شده؛ در حالی که بر مبنای کاهش ادعایی نرخ تورم، باید افزایش سالانه هزینه ها نیز سیر نزولی می گرفت نه سیر تصاعدی.

رسانه های غرب، تصویری دروغین از ایران ارائه می دهند
دنبال کنید

پرسشی دیگر: چرا ارز در بازار کمیاب شد و قیمت آن به جای کاهشِ ناشی از افزایش منابع ارزی کشور (ادعای دولت)، ۱۳۰۰ تومان (۳۵ درصد) در پسا برجام گران تر شد؟ آیا درآمد ارزی به کشور نمی آید؟ یا اینکه رقم مذکور نیز مشابه همان شیرین سازی هایی بود که ادعا می کرد اگر توافق کنیم، ۱۵۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده به کشور باز می گردد اما جان کری گفت کلا ۵ میلیارد دلار پول، دست ایران را گرفته است؟

از سال ۹۴ ، دولتمردان ارشد بارها اعلام کردند از رکود خارج شده ایم و اقتصاد رونق گرفته و آثار آن در زندگی مردم و اقتصاد کشور، سال ۹۶ و ۹۷ مشاهده خواهد شد. دولت همچنین ادعا داشت که تورم را به ۷-۸ درصد رسانده است. اگر این گونه بوده، چرا تورم دورقمی که گاه تا ۲۵-۳۰ درصد هم برآورد می شود و در هفته های اخیر شدت یافت، گریبان مردم و فعالان اقتصادی را گرفته است؟

رشد اقتصادی ۷ تا ۹ درصدی اعلامی طی دوسال اخیر، چگونه رشدی بوده و چه کیفیتی داشته که به جای افزایش قدرت اقتصاد ملی و قدرت خرید مردم ( افزایش سطح برابری پول ملی با ارز خارجی)، باعث افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی شده و از طرف دیگر به کسری بودجه عمیق و بی سابقه دولت انجامیده است؟!

به نحو دیگری هم می توان پرسید: رشد و رونق اقتصادی، چگونه رخ داده در حالی که بیکاری شدت یافته و نرخ بیکاری به تصریح گزارش مرکز پژوهش های مجلس، به ۲۵ درصد (به تعبیر آقای نوبخت، ۳ نفر بیکار در هر خانه) منتهی شده است؟

فتاح: اگر آقایان مدعی مردم داری هستند باید ملک بیت‌المال را پس بدهند
دنبال کنید

مرور این قبیل گزاره ها و آمار ها، ناظران رسانه ای را با این تردید مواجه می کند که یا برخی دستگاه های دولتی مشغول دستکاری آماری و صورت سازی های حباب گونه (بی محتوا) بوده اند و یا اینکه دست کم، دقت و اِشراف لازم را نداشته و فاقد صلاحیت و کفایت لازم در برآورد و آینده نگری و پیش بینی های مدیریتی بوده اند.

با این وصف، ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دولت بخواهند به جای حرکت تخته گاز و از سر خودرایی به سمت رهاسازی فنر قیمت ها، ابتدا یک گزارش جامع آماری درباره “هزینه/درآمد” دو سال گذشته و میزان انطباق آن با وعده ها و دعاوی دولت به این مراکز نظارتی ارائه دهد. یا اینکه کمیته ویژه ای از جانب “مجمع” مامور تحقیق و تفحص و انتشار گزارش در این زمینه شود.

به نظر می رسد دمیدن در نوعی خوش خیالی فاقد ما به ازای اقتصادی، افکار عمومی و دستگاه های نظارتی را از دقت در واقعیت عملکرد مدیریت اجرایی دولت باز داشته و در پوشش تبلیغات مدعی “فتح الفتوح و پیروزی بزرگ قرن” و “رشد و رونق اقتصادی”، بنیه قدرتمند هفدهمین اقتصاد بزرگ را از درون دچار فرسایش زیر پوستی کرده است.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi