چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نماینده اردبیل:جوهره بیانات مقام معظم رهبری حفظ استقلال سیاسی است

ˈ منصور حقیقت پور ˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیاست نه شرقی نه غربی هم که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) اعلام شد بر اساس مقتضیات زمانی شکل گرفته بود. وی گفت: از آنجا که در آن زمان نظام بین الملل به دو قطب

اختصاصی کرونا

کد خبر : 3765
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳

کرونا :

نماینده اردبیل:جوهره بیانات مقام معظم رهبری حفظ استقلال سیاسی است

نماینده اردبیل:جوهره بیانات مقام معظم رهبری حفظ استقلال سیاسی است 3

ˈ منصور حقیقت پور ˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیاست نه شرقی نه غربی هم که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) اعلام شد بر اساس مقتضیات زمانی شکل گرفته بود.

وی گفت: از آنجا که در آن زمان نظام بین الملل به دو قطب غرب و شرق تقسیم شده بود شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی از سوی معمار کبیر انقلاب مطرح شد تا از یک سو حمایت غرب و شرق از ایران را نفی کند و از سوی دیگر عدم وابستگی ایران به دو بلوک قدرت در نظام بین الملل را موجب شود.

وی اظهار کرد: حال آن که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نظام شاهنشاهی بر اساس سیاست اتحاد و ائتلاف به اردوگاه غرب گرایش داشت و در واقع کاملا به غرب وابسته بود.

حقیقت پور گفت: امروزه ما با غرب به استثنای آمریکا هیچ مشکل سیاسی نخواهیم داشت و بر اساس همان نفی سلطه هرگونه ارتباط با کشورها را در عین حفظ استقلال خود می پذیریم ولی مطمئنا هر گونه سلطه را نفی می کنیم.

وی افزود: اکنون نیز بنیاد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همان سیاست نه شرقی نه غربی است و همین موضع باعث شده که در حوزه بین الملل به عنوان یک کشور مستقل و بر پایه منافع ملی خود حرفی برای گفتن داشته باشیم ، حال آن که اگر همچون دوران شاهنشاهی به دیگران وابسته می بودیم هرگز چنین امکانی وجود نداشت.

حقیقت پور گفت: در دوران دفاع مقدس نیز از آن جا که عراق به غرب گرایش داشت و کاملا به آنها وابسته بود به اقتضای منافع ملی خود باید از شوروی در مقابل آن ها استفاده می کردیم اما از آن جایی که دفاع از مردم مظلوم افغانستان در برابر تجاوز شوروی را مطابق با عدالت و وظیفه خود می دانستیم حاضر به معامله با شوروی نشدیم و این حرکت نمود واقعی استقلال کامل ایران در اوج جنگ بود.

پرونده گرانی بنزین بسته شد
دنبال کنید

وی افزود: در مذاکرات هسته ای نیز به عنوان یکی از مهم ترین مسائل کنونی کشور ما به غرب و به شرق گرایش نداریم ، بلکه کاملا مستقل و بر اساس منافع ملی حرکت می کنیم.

7116/594/530/ 1495

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
newsroom@irna.ir

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi