جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رایزن تجاری ترکیه در ایران: مبادلات تجاری دو کشور گسترش می یابد

به گزارش ایرنا، ˈهیمت گریشˈ روز دوشنبه در نشست مشترک با فعالان اقتصادی قزوین که در اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد، افزود: ایران یک کشور 77 میلیونی است که در زمینه ذخایر نفتی رتبه سوم و در زمینه ذخایر گازی رتبه دوم جهان را دارد. وی افزود: معتقدم کشوری با این ذخایر غنی می تواند

اختصاصی کرونا

کد خبر : 3515
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵

کرونا :

رایزن تجاری ترکیه در ایران: مبادلات تجاری دو کشور  گسترش می یابد

رایزن تجاری ترکیه در ایران: مبادلات تجاری دو کشور گسترش می یابد 4

به گزارش ایرنا، ˈهیمت گریشˈ روز دوشنبه در نشست مشترک با فعالان اقتصادی قزوین که در اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد، افزود: ایران یک کشور 77 میلیونی است که در زمینه ذخایر نفتی رتبه سوم و در زمینه ذخایر گازی رتبه دوم جهان را دارد.

وی افزود: معتقدم کشوری با این ذخایر غنی می تواند برای سایر طرف های تجاری خود منافع متقابلی داشته باشد.

گریش ادامه داد: ظرفیت های بسیاری برای ارتقای روابط مشترک وجود دارد که باید این توانمندی ها احصا شود تا در این مسیر موفق باشیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور اظهارکرد: با توجه به امضای توافق نامه تجارت ترجیحی، بخش خصوصی خواستار اجرای هر چه سریع تر آن است.

وی تصریح کرد: با تعاملی که بین مقامات ایرانی و ترکیه ای برای رفع مشکلات ایجاد شده وجود دارد، بی شک همکاری های اقتصادی گسترش خواهد یافت.

گریش با اشاره به تحریم های صورت گرفته علیه ایران گفت: اعتقاد داریم ترکیه در قضیه تحریم ها سر بلند است و وظیفه ای را که در کمک به ایران داشته به درستی انجام داده است.

وی افزود: ترکیه مسیری است که می تواند به ارتباط بیش از پیش ایران و اروپا کمک کند و برای این مهم از نزدیک این موضوع را پیگیری می کنیم.

رایزن تجاری ترکیه در ایران، تخفیف گمرکی برای توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه در قالب توافق نامه اخیر را مهم دانست و گفت: یکی دیگر از تحولات اساسی در روابط اقتصادی ایران و ترکیه امضای تفاهم نامه ترجیحی بین دو کشور بود که مفاد این تفاهم نامه با سفر نخست وزیر ترکیه به ایران به امضای دو طرف رسید.

مبنا قرار دادن درآمد سرپرست خانوار برای دریافت یارانه نقدی دور از عدالت است
دنبال کنید

گریش اظهارداشت: در چارچوب این تفاهم نامه، ترکیه تخفیف های ویژه ای برای تعرفه های گمرکی محصولات کشاورزی ایران قائل شد و ایران نیز در مقابل برای محصولات صنعتی ترکیه تخفیفات گمرکی ویژه پیش بینی کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری صورت گرفته توسط ترکیه در ایران در مقایسه با سرمایه گذاری های صورت گرفته با دیگر کشورها رقم قابل توجهی است، گفت: در سال 2003 حجم روابط تجاری بین ایران و ترکیه کمتر از سه میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2012 به 21.8 میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و جمعیت کشور ترکیه تصریح کرد: کشور ترکیه با حدود 77 میلیون نفر جمعیت، دارای سود ناخالص ملی 820 میلیارد دلار است که در رتبه بندی جهانی در رتبه 16 جهان قرار دارد.

گریش گفت: میزان صادرات این کشور در سال 2013، 152 میلیارد دلار و واردات آن نیز 251 میلیارد دلار بوده است.

این مسوول با بیان اینکه در سال 2013 سرمایه گذاری مستقیم در این کشور 13 میلیارد دلار بوده است، افزود: کشور ایران در سال گذشته جزو کشورهایی بوده که بیشترین تعداد شرکت ثبت شده در کشور ترکیه را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در بین محصولاتی که از ترکیه به ایران صادر شده است، محصولات نساجی، پارچه، الیاف و محصولاتی مرتبط با این حوزه رتبه اول را دارند.

گریش افزود: مواد خام صنعت مبلمان مانند ˈام دی افˈ در رتبه دوم محصولات صادر شده به ایران هستند و ماشین آلات، صنایع جانبی اتومبیل و محصولات فولادی از دیگر کالاهای صادراتی به ایران هستند.

دلدادگان و عاشقان امام خمینی(ره) در سالگرد رحلت معمار کبیر پیمانی دوباره بستند
دنبال کنید

وی اظهار داشت: در بحث محصولات وارداتی از ایران به ترکیه نفت بالاترین رتبه را دارد و گاز، برق، محصولات پتروشیمی و محصولات کشاورزی به ویژه هندوانه و کیوی در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی عنوان کرد: در بحث تفاهم نامه ها و موافقت نامه های تجاری بین دو کشور، بحث پیشگیری از مالیات مضاعف و همچنین تشویق متقابل از سرمایه گذاری در حال اجرایی شدن است.

رایزن تجاری ترکیه در ایران گفت: سفارت ترکیه در ایران همواره آماده است که اطلاعات تجاری ترکیه را در اختیار تجار ایرانی قرار دهد.

گریش با اشاره به اجرای طرحی با عنوان طرح تجارت متقابل افزود: با اجرای این طرح، دو کشور می توانند در مورد برخی کالاهای مورد توافق، تعرفه های تجاری را کاهش دهند و کاهش تعرفه ها نیز منجر به افزایش تجارت میان دو کشور می شود.

وی در پایان گفت: حریم ها به ناحق مشکلاتی را در زمینه نقل و انتقال پول ایجاد کرده است اما با وجود برخی فشارها، ارتباطات تجاری خود را با ایران کاهش ندادیم.

7389/ 614/508

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبیر
رایزن تجاری ترکیه در ایران: مبادلات تجاری دو کشور گسترش می یابد 5 newsroom@irna.ir

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi