جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایجاد مطالبات مردمی در سهام عدالت هیچ ثمری نخواهد داشت

از سال ۸۵ واگذاری سهام عدالت در دستورکار مسئولان قرار گرفت و بازه زمانی ده ساله برای سهام در نظر گرفته شد، که هم اکنون یک دارایی رها شده در اقتصاد ایران است. نکته مهم : شخصی که سهامداری یک شرکت می شود می تواند برای انتخاب مدیرعامل رای دهد،در حالی که مردم در تصمیم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 32986
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷

کرونا :

ایجاد مطالبات مردمی در سهام عدالت هیچ ثمری نخواهد داشت

از سال ۸۵ واگذاری سهام عدالت در دستورکار مسئولان قرار گرفت و بازه زمانی ده ساله برای سهام در نظر گرفته شد، که هم اکنون یک دارایی رها شده در اقتصاد ایران است.

نکته مهم : شخصی که سهامداری یک شرکت می شود می تواند برای انتخاب مدیرعامل رای دهد،در حالی که مردم در تصمیم سازی مدیریتی سهام عدالت مشارکت ندارند.  همچنین در خرید و فروش، جابجایی و جایگزینی ملک خود و همچنین در سود آن هیچ نقشی ندارند، که تبدیل به دارایی بی خاصیت در سبد اموال خانوارها شده است.

سهام حدود ۶۰ شرکت بزرگ به نام سهام عدالت به مردم واگذار شد ، ارزش پرتفوی سهام عدالت در ابتدا  ۹۶هزار میلیارد تومان بوده که بر اساس برآوردهای جدید ارزش سهام هم اکنون حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان شده و ارزش آن کاهش یافته است.

دولت با خروج ۷ شرکت ارش سهام عدالت را کاهش داد، که این ۷ شرکت سودآورترین شرکت های بورسی بود و به جای آنها ۲ شرکت غیر بورسی را ارائه کرد.

دولت گوشت لخم سهام عدالت را جدا کرده و مشخص نیست که آیا استخوانی برای آن باقی می گذارد یا خیر؟

دولت از روز گذشته سامانه سهام عدالت را راه اندازی کرد، مردم با مراجعه به این سامانه وضعیت سهام و صورتحساب خود را مشاهده می کنند، در واقع بعد از ۱۰ سال مردم هنوز به مالکیت نرسیده و به صورتحساب می رسند، که از بیخ و بن دچار مشکل اساسی است. دولت اظهار داشته که اقدامات اخیر درباره سهام عدالت برای پرداخت سود ده ساله سهام به مردم است، که قیمت سهم مردم به تاریخ امروز مشخص می شود، تا بتواند سود خود را دریافت کند.
توقع مردم تملک دارایی سهام عدالت است و تصمیم گیری برای آن است و هم اکنون با انتشار یک برگه صورتحساب هیچ اتفاقی برای مردم نمی افتد.
دولت اظهار کرده که قصد پرداخت سود سهام عدالت به مردم از سال آینده را دارد، این هیاهویی که دولت ایجاد کرده به جز ایجاد مطالبات مردمی که اثر منفی آن برای خود دولت است، هیچ ثمری نخواهد داشت.
بر اساس برآوردها و محاسبات کل ارزش پرتفوی سهام عدالت ۵۵ هزار میلیارد تومان است، سهم مردم با واریزی امسال از پرتفوی سهام عدالت ۲۵هزار میلیارد تومان می شود که حدود ۴۵ درصد است و سهم دولت از پرتفو ۳۰هزار میلیارد تومان بوده که ۵۵ درصد می شود.
بر اساس برآوردها متوسط کل سود سهام عدالت در سال آینده حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، با توجه به اینکه ۵۵ درصد سود متعلق به دولت و ۴۵ درصد متعلق به مردم است، حدود هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان سود به دولت و هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان به مردم می رسد.

سخت‌گیری‌ها برای اخذ جریمه نیست، برای حفظ جان مردم است/ رعایت پروتکل ها به ۴۲ درصد رسیده است
دنبال کنید

 

سهام عدالت ندارید

سهام عدالت ندارید

 

سهام عدالت خوب

سهام عدالت خوب

 

 

سهام عدالت بی ثمر

سهام عدالت بی ثمر

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi