جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ایران به دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است/ ادعای فعالیت مخفیانه هسته‌ای ایران دروغ آشکار است

دکتر روحانی با بیان اینکه ادعای فعالیت مخفیانه هسته‌ای ایران دروغ آشکار است، تاکید کرد: دنیا اگر می‌خواهد با مردم ایران روابط حسنه و منفعت مشترک داشته باشد، باید در برابر حقوق ملت ایران تسلیم شود و در برابر عظمت ملت ایران راه تکریم را در پیش گیرد و در برابر دانشمندان کشورمان تمجید را

اختصاصی کرونا

کد خبر : 2803
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱

کرونا :

آتش سوزی قزوین پس از 7 ساعت مهار شد

دکتر روحانی با بیان اینکه ادعای فعالیت مخفیانه هسته‌ای ایران دروغ آشکار است، تاکید کرد: دنیا اگر می‌خواهد با مردم ایران روابط حسنه و منفعت مشترک داشته باشد، باید در برابر حقوق ملت ایران تسلیم شود و در برابر عظمت ملت ایران راه تکریم را در پیش گیرد و در برابر دانشمندان کشورمان تمجید را پیشه خود کند.
متن کامل سخنان حجت‌الاسلام و والمسلمین دکتر حسن روحانی در این مراسم به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین»
یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ
تبریک عرض می‌کنم به همه صاحب‌نظران، اندیشمندان، مسئولان و مدیران سازمان بسیار مهم انرژی اتمی و همچنین به ریاست محترم این سازمان جناب آقای دکتر صالحی و دانشمندانی که در زمینه هسته‌ای خدمات و افتخارات فراوانی را برای سرزمین عزیز ایران و ملت بزرگ ایران آفریده‌اند.

خودباوری و خوداتکایی از دستاوردهای انقلاب است
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب بزرگ اسلامی، خودباوری، استقلال‌خواهی و خوداتکایی است. از روز اول امام به ما آموخت و یاد داد که روی پای خود بایستیم؛ به هیچ جا جز خداوند امید نداشته باشیم. خداوند قادر بزرگ به عنوان بزرگ‌ترین تکیه‌گاه ملت، ارواح طیبه پیامبران و ائمه هدی(ع) و توجهات ولی‌عصر امام زمان اروحنا له الفدا و راهبری‌های رهبری معظم انقلاب، تلاش، کار، کوشش، ایمان و جهاد در راه دستیابی به اهداف بلند، مسیر موفقیت این ملت بوده است؛ ما در انقلاب روی پای خود ایستادیم و به ملت خود تکیه و به رهبری خود اعتماد کرده‌ایم و خداوند ما را در برابر دنیا و همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها پیروز ساخت.
در دوران دفاع مقدس، بر جوانان و ایثارگران، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی و عشایر و جهادگران و همه انسان‌های والای خود تکیه کردیم و خداوند نه تنها در برابر عراق که در برابر همه منطقه و قدرت‌های جهانی که پشت رژیم بعث قرار گرفته بودند، ما را پیروز ساخت.
امروز هم در مسیرهای متنوع علم و فناوری و در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال فرهنگ و اقتصاد باید روی پای خود بایستیم؛ ما باید در زمینه علم و دانش به پیش برویم. قدرت اصلی در علم و فناوری است؛ این علم و فناوری است که برای ما قدرت علمی، اقتصادی و حتی فرهنگی و دفاعی را می‌آفریند.
سازمان انرژی اتمی بعد از پیروزی انقلاب ناچار شد در مسیر علم، دانش و پیشرفت و برای اهداف علمی و دستاوردهای فناورانه روی پای خود بایستد؛ همه آن‌هایی که تعهد غرب به ما بود، از آمریکا، آلمان، فرانسه و دیگران هیچ‌کدام به تعهد خود عمل نکردند؛ نه آمریکا حاضر شد طبق تعهد خود سوخت رآکتور تهران را به ما بدهد، نه آلمان‌ حاضر شد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ادامه دهد و نه فرانسه به تعهدات خود در زمینه مشترکی که باهم داشتیم ادامه داد. حتی یو.اف.شش‌هایی را که به ما تعلق داشت به ما تحویل ندادند.

ادعای فعالیت مخفیانه هسته‌ای ایران دروغ آشکار است
آن روز که ما در پی غنی‌سازی بودیم تا در سوخت رآکتور روی پای خود بایستیم، به شرق و غرب مراجعه کردیم؛ اینکه می‌گویند ایران فعالیت مخفیانه انجام داده است دروغی بس آشکار است. اگر ما می‌خواستیم مخفیانه فعالیت کنیم، برای خرید سانتریفیوژها به بازارهای رسمی غرب و شرق مراجعه نمی‌کردیم. برای آنکه بتوانیم در مراحل مختلف ساخت سوخت نیروگاه و از جمله غنی‌سازی اورانیوم حرکت کنیم با شرکت‌های مختلف شرقی و غربی مذاکره نمی‌کردیم. کسی که می‌خواهد کار سرّی و مخفی انجام دهد نمی رود با شرکت‌های مختلف غربی و دولت‌های شرقی صریحاً مذاکره کند.
آن‌ها حاضر نشدند چیزی به ما ارائه بدهند و شروع کردیم روی پای خود ایستادن و تلاش کردن؛ قطعات مختلف سانتریفیوژ را تولید، آماده و تست کردن. بعد گفتند ما کشف کردیم. چه چیزی را کشف کردید؟ گفتند شما ساختمان و قطعات سانتریفیوژ می‌سازید و ما کشف کرده‌ایم. مگر قرار بوده ساخت ‌ساختمان را به اطلاع شما برسانیم؟! مگر قرار بوده ساخت قطعات سانتریفیوژ را به شما اطلاع بدهیم؟! ما طبق قراردادی که با آژانس داشتیم، در «پادمان» و «سیف گارد» موظف بودیم آن زمانی که می‌خواهیم تزریق گاز یو.اف.۶ را انجام دهیم، به آژانس اطلاع دهیم.
می‌گویند۲۰ سال کار مخفی کردند؛ چه کار کردیم؟! ساختمان می‌ساختند، آجر روی آجر می‌گذاشتند، بیست سال کار مخفی کردند و دنبال به دست آوردن نقشه و ساخت سانتریفیوژ بودند. مگر این‌ها را باید به شما اطلاع می‌دادیم. بر اساس کدام قانون و مقررات!؟
متأسفانه دنیای غرب برخلاف اصول اخلاقی و حقوقی حرف زد و تبلیغ کرد و در این تبلیغات توانست دیگران را همراه خود سازد و برای مردم و کشور ما برخلاف همه مقررات بین‌المللی دردسر بسازد. ما در بسیاری از زمینه‌ها نیاز داریم در کنار کار علمی و فناوری‌ها و تلاش‌های علمی‌ای که انجام می‌دهیم، فعالیت حقوقی و سیاسی و تبلیغاتی خودمان را هم همپای آن پیش ببریم. این مثل توسعه متوازن و همه‌جانبه است. اینجا هم تلاش متوازن و همه‌جانبه نیاز دارد؛ اگر در زمینه فعالیت علمی کار کردید، اما در زمینه حقوقی نتوانستید فعال باشید، ممکن است دشمن به بهانه‌های واهی برای شما مشکل درست کند؛ در زمینه سیاسی اگر فعال نبودید ممکن است دشمنان شما بهانه‌جویی و صحنه‌سازی‌های غلط سیاسی درست کنند. اگر در زمینه تبلیغاتی نتوانستید آنچه را در دل دارید روی کاغذ بیاورید و به افکار عمومی جهان عرضه کنید، ممکن است دیگران و شیاطین افکار عمومی جهان را منحرف سازند.

پخش سریال عمودی ها از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران
دنبال کنید

در زمینه فناوری هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهیم کرد
تلاش امروز ما این است که این فعالیت‌ها متوازن شود و در کنار هم قرار گیرد. در فناوری نمی‌خواهیم یک قدم عقب‌نشینی کنیم. می‌خواهیم در زمینه حقوقی هم گام‌های جدیدی برداریم؛ ما در زمینه فناوری و آنچه دستاورد دانشمندان عزیز ماست عقب‌نشینی نخواهیم کرد، اما می‌خواهیم در زمینه سیاسی و در عرصه تبلیغات و روشن کردن افکار عمومی جهان گامی به پیش برداریم. گاهی اوقات شما در ماشینی نشسته‌اید و آن که در ماشین بغلی نشسته فکر می‌کند عقب می‌رود. ما در کنار ماشین فناوری سه ماشین را به پیش می‌بریم؛ بعضی‌ها فکر می‌کنند این ماشین به عقب می‌رود. گاهی خطای دید مثل این که حاصل می‌‌شود. ما می‌خواهیم در بخش حقوقی، سیاسی و تنویر افکار جهانی همپای فعالیت علمی قدم رو به جلو برداریم. چرا که اگر این‌ها همپای هم پیش نرود دشمن سوءاستفاده می‌کند از این خلأهایی که به‌وجود آمده است. اولاً دنیا می‌خواست بگوید ایران به فناوری غنی‌سازی نرسیده است و تبلیغات جهانی در پی تحقیر این ملت بود؛ می‌گفتند ایرانیان دو دروغ می‌گویند، یکی اینکه می‌گویند ما به فناوری رسیدیم و دوم اینکه مخفیانه می‌خواهند کار غیرقانونی بکنند و این را نمی‌گویند.
دو دروغ در کنار هم می‌ساختند. ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم که فناوری ما راست و درست است. اگر می‌گوییم ما ۳.۵ درصد غنی‌سازی را می‌توانیم انجام دهیم، اگر حتی لازم باشد ۲۰ درصد غنی‌سازی کنیم می‌توانیم انجام دهیم.
دنیا می‌گفت که ایرانی‌ها تبلیغات می‌کنند و قادر نیستند به این فناوری دست پیدا کنند؛ همیشه شک و شبهه می‌کردند. نمی‌خواهم از مقامی اسم ببرم که شرقی هم بود. به من می‌گفت که شما می‌توانید یو.اف.۶ تولید کنید؟ سال‌های سال کار دارد که شما به یو.اف.۶ برسید. همه می‌خواستند به قول سخن عامه مردم، دل ما را خالی کنند که این، کار شما نیست و شما نیازمند به ما هستید. اگر خواستید بیایید ببینیم چطور معامله کنیم؛ نه اصفهان به ثمر می‌نشیند و نه نطنز و نه اراک. این تحقیر اول بود که می‌خواستند انجام دهند.

ترور دانشمندان هسته‌ای ما را در ادامه مسیر پیشرفت مصمم تر کرد
ملت، سازمان انرژی اتمی و عزیزان فعال و تلاشگر ما از جان مایه گذاشتند. دشمن به هر کار سخیفی دست زد و به هر اندیشه پلیدی رو آورد، اما جوان‌های ما از مسیرشان برنگشتند؛ هیچ یک، از شهادت عزیزان و دانشمندان هسته‌ای، نه مردم و نه کارکنان سازمان را پیشیمان کرد و نه دانشجویانی را که در این رشته هستند وادار به عقب‌گرد کرد؛ بلکه ما را در مسیر و راهی که به حق و درست و قانونی آغاز کرده بودیم مصمم‌تر کرد.
بحمدالله در دولت تدبیر و امید همه فعالیت‌های علمی و کار علمی و قانونی‌مان را ادامه دادیم و خواهیم داد؛ این را همه غربی‌ها، شرقی‌ها، ۱+۵ و دیگران بدانند.
راهی را که انتخاب کردیم،‌ راه درستی بوده؛ راه خطایی نبوده که متوقف بشویم یا راهمان را ادامه ندهیم. ما هیچ‌چیز جز شفافیت نداریم – به قول آن‌ها که می‌گویند روی میز بگذاریم- که روی میز بگذاریم و تقدیم دیگران کنیم. هیچ‌چیزی به عنوان فناوری، دانش هسته‌ای، مسیر پیشرفت روی میز نیست تا با کسی معامله کنیم. این‌ها در مغز جوان‌ها و دل ملت و اراده کشور ماست. این‌ها چیزی نیست که روی میز بیاید تا با کسی معامله کنیم.

آنچه می‌توانیم به افکار عمومی جهان عرضه کنیم شفافیت بیشتر است
آنچه می‌توانیم به افکار عمومی جهان عرضه کنیم شفافیت بیشتر است. اقدامات حقوقی و سیاسی و تبلیغاتی همپای فعالیت‌های علمی و دانش علمی ماست. می‌خواهیم به دنیا بگوییم دشمنان ما دروغ گفتند و ملت ما در مسیر مجد و عظمت است. شما قادر نیستید ملت ایران را تحقیر کنید و ناچار به تمجید ایران می‌شوید؛ از دانشمندن ما تمجید کنید، شما قدرت تحقیر ندارید.
به دنیا ثابت می‌کنیم که اقدامات ما قانونی و در چارچوب ان.پی.تی و پادمان و مقررات بین‌المللی بوده است. این موضوع را گفته‌ایم، می‌گوییم و خواهیم گفت که در پی کار غیرقانونی و سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم. ما ملتی نیستیم که در پی سلاح کشتار جمعی باشیم. دنیا شاهد است که در جنگ ۸ ساله، همین شرکت‌های غربی و اروپایی و گاهی شرقی به صدامیان امکانات سلاح شیمیایی دادند و آن‌ها علیه ملت ما استفاده کردند و ملت ما قربانی سلاح شیمیایی شد.
ساخت سلاح شیمیایی و استفاده از آن کار سختی نبود ولی ما این کار را نکردیم تا به دنیا بگوییم که دفاع ما دفاع اخلاقی، انسانی و در چارچوب مقررات بود.

بعد از زم دستگیری جدیدی انجام نشده است
دنبال کنید

رهبر انقلاب صریحا درباره منع سلاح کشتار جمعی فتوا صادر کرده‌اند
پس ما دنبال سلاح کشتار جمعی نبودیم و امروز هم نیستیم. فردا نگویید که ما ایران را مجبور کردیم تا بمب اتمی نسازد؛ این دروغ‌ها دیگر جایی ندارد؛ ملت ایران هیچ‌وقت دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و آن را مشروع نمی‌دانسته است و رهبر معظم این کشور به صراحت، آن هم نه روی کاغذ و نوشته که در نماز جمعه این فتوا را به صراحت اعلام کرده است؛ آن هم نه امروز، سال‌ها پیش؛ پس مسیر ما روشن است و این مسیر را ادامه خواهیم داد. دنیا اگر می‌خواهد با مردم ایران و دولت ایران روابط حسنه و منفعت مشترک داشته باشد که به نفع همه باشد، باید اولاً در برابر حقوق ملت ایران تسلیم شود و راه تسلیم را در پیش بگیرد؛ در برابر عظمت ملت ایران راه تکریم را در پیش بگیرد. در برابر دانشمندان هسته‌ای و کشور راه تمجید را در پیش بگیرد، نه تضعیف؛ نه تحقیر، نه تحریم و ‌نه تهدید این ملت، هیچ یک از این‌ها کارگر نیست و نخواهد بود.
امروز در این محضر یک بار دیگر به دنیا می‌گوییم فناوری هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و در پی منافع ملت‌مان هستیم؛ آیا شما نمی‌خواهید ما از اشعه گاما استفاده کنیم، برای آنکه محصولات کشاورزی ما سالم‌تر و بهداشتی‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد؟! این را شما بر خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانید که فشار به این ملت می‌آورید؟! شما نمی‌خواهید مراکزی را در کشور ایجاد کنیم و اشعه ماوراءبنفش را کنترل کنیم. ما یک کار «دی تکت» انجام دهیم برای اینکه مردم ما سالم‌تر باشند و اگر در جایی خطری بخواهد پوست مردم را تهدید کند ما هشدار لازم را بدهیم و پیشگیری‌های لازم را بکنیم؟ شما می‌خواهید ما در واکسن خریدار باشیم. نمی‌خواهید در واکسن‌های مربوط به بخش دامی یا انسانی تولیدکننده باشیم.

زیر بار آپارتاید هسته‌ای نمی‌رویم
سانتریفیوژ می‌سازیم برای اینکه به ساخت واکسن‌ها کمک کنیم؛ شما این‌ها را بر خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانید؟ می‌گویید این‌ها ایران را قدرتمند می‌کند برای اینکه یک روزی به دنبال بمب هسته‌ای برود. ما به حول و قوه الهی دنبال فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و خواهیم بود و همین‌طور هر چیزی که این ملت بزرگ حق قانونی‌اش است؛ ما زیر بار آپارتاید هسته‌ای نمی‌رویم. ما همه ملت‌ها را در برابر قوانین بین‌المللی یکسان می‌بینیم، کسی برتر از دیگری نیست. ملت ایران زیر بار تبعیض نرفته و نخواهد رفت؛ اما درعین‌حال هیچ‌وقت کار غیرقانونی نکرده‌ایم و دنبال آن نیستیم که انجام دهیم؛ یک افتخار بزرگ داریم و آن اینکه مولا، مقتدا و راه و مسیر ما و اسوه و الگوی ما امیرالمؤمنین مولایمان علی(ع) است که «علی مع الحق والحق مع علی» هرکجا حق است علی آنجا است و هر کجا علی است حق آنجاست؛ ما پیرو آن مولایی هستیم که درعین‌حالی که هیچ‌وقت به دشمن پشت نکرد و هیچ‌وقت زره‌ نپوشید که پشت سرش زره داشته باشد، اما هیچ‌گاه هم نتوانست اشک یتیمی را تحمل کند. ما تابع آن مولایی هستیم که از هیچ قدرتی نهراسید و در برابر برق شمشیر تمام قبایل مکه در لیله المبیت جای پیامبر خوابید و خم به ابرو نیاورد. او در برابر کسی خم نشد؛ اما در برابر خدای خود و در برابر خالق جهان وقتی رو به قبله و نماز ایستاد تمام بدنش می‌لرزید. ما تابع آن مولایی هستیم که در دوران حکومتش به همه مخالفینش تا روزی که دست به شمشیر نبردند، آزادی بیان و آزادی کلام داد و حتی به آن‌ها آزادی داد تا در مسجدش، در کوفه، در حین نماز امیرالمؤمنین(ع) بیایند، سخن بگویند و توهین کنند.
اما آن روزی که دشمنان شمشیر را از نیام در آوردند به آن‌ها مهلت نداد؛ ما تابع عدل علی؛ اعتدال، راه و مسیر علی و مسیر حق و حقیقت سیدالاوصیاء امیرالمؤمنین علی(ع) خواهیم بود.
یک‌بار دیگر می‌خواهم از سازمان انرژی اتمی، از همه اندیشمندان و دانشمندان و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه آن‌هایی که تلاش می‌کنند برای سلامت و بهداشت مردم و مردم عزیز و بزرگمان تشکر و سپاسگزاری کنم.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi