پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

الزامات و قوانین بافت فرسوده چیست؟

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سومین جلسه در تاریخ ۱۱/۲/۸۵ براساس مصوبه مورخ ۱۶/۳/۸۴ خود هر ۳ شاخص‌های زیر را جهت شناسایی بافت‌های فرسوده در این مرحله مورد تصویب قرار داد و مقرر نمود دبیرخانه برای مواردی که این شاخص‌ها امکان معرفی و شناسایی در پهنه‌هایی را ناممکن می‌سازد، بررسی و راه کار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14867
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۵:۵۳

کرونا :

الزامات و قوانین بافت فرسوده چیست؟

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سومین جلسه در تاریخ ۱۱/۲/۸۵ براساس مصوبه مورخ ۱۶/۳/۸۴ خود هر ۳ شاخص‌های زیر را جهت شناسایی بافت‌های فرسوده در این مرحله مورد تصویب قرار داد و مقرر نمود دبیرخانه برای مواردی که این شاخص‌ها امکان معرفی و شناسایی در پهنه‌هایی را ناممکن می‌سازد، بررسی و راه کار مناسب جهت تصمیم‌گیری به شورا ارایه نماید.

شاخص ۱؛ ریز دانگی: بلوک‌هایی که بیش از ۵۰% پلاک‌های آنها مساحت کمتر از ۲۰۰ متر مربع دارند.

شاخص ۲؛ ناپایداری: بلوک‌هایی که بیش از ۵۰% بناهای آن ناپایدار و فاقد سیستم سازه است.

شاخص ۳؛ نفوذناپذیری: بلوک‌هایی که بیش از ۵۰% معابر آن عرض کمتر از ۶ متر دارند. ضمناً مقرر گردید دبیرخانه شورای عالی، بررسی لازم را در خصوص پیش‌بینی شاخص جدید و نحوه رسیدگی به موارد استثناء که همه شاخص‌های ۳ گانه در آن قابل اعمال نیست را بررسی و به شورای عالی پیشنهاد نماید.

تبصره: تا زمانی که بررسی دبیرخانه انجام و به تصویب شورا برسد، (حداکثر ظرف مدت ۳ ماه)، فعلاً بافت‌هایی مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرند که هر ۳ شاخص را داشته باشند.

تغییر در مصوبه مورخ ۱۱/۲/۸۵ شورای عالی شهرسازی و معماری

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۹/۱۱/۸۸ مقرر نمود متن زیر به عنوان تبصره به مصوبه مورخ ۱۱/۲/۸۵ شورای عالی اضافه شود.

تبصره۲ : در صورتیکه بر اساس تدقیق محدوده‌ها (با رعایت شروط فوق) تا حد ۱۵% افزایش یا کاهش در محدوده بافت فرسوده مصوب به وجود بیاید، تغییرات با تأیید دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان نظر شورا قابل ابلاغ می‌باشد.

شاخص‌های تعیین بافت‌های فرسوده در هر یک از شهرهای کشور

همانگونه که مطلعید برای تعیین بافت‌های فرسوده در هر یک از شهرهای کشور ، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در مصوبه مورخ ۱۱/۲/۸۵ خود ۳ شاخص ذیل را به تصویب رساند و کلیه بلوک‌های شهری که واجد هر ۳ شاخص باشند را در مرحله اول بعنوان بافت فرسوده مشمول تعریف و حمایت‌های قانونی مندرج در بعضی از قوانین و مقررات دانست.

(ریزدانگی)، (نفوذ ناپذیری)، (ناپایداری)

کارشناسان با اعتقاد بر اینکه در شهرهای زیر /۰۰۰ر۵۰ نفر شاخص ریزدانگی (بلوک هائی که بیش از ۵۰ درصد پلاکهای آنها مساحت کمتر از ۲۰۰ مترمربع دارند) مصداق ندارد، درخواست حذف این شاخص را در مورد شهرهای مربوط دارند. از آنجائی‌که مستندات ارائه شده محدود به چند شهر و آنهم با اشاره به سطوح متوسط در بعضی از مناطق شهر می‌باشد بنابراین قابل پذیرش و تعمیم این شرایط به کلیه شهرهای کشور نمی‌باشد.

اعطای تراکم تشویقی در بافت‌های فرسوده شهری

در اجرای جزء ۴-۳ بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و به منظور تشویق سازندگان واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهرهای کشور، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۱/۳/۸۶ خود تصویب نمود.

۱- تراکم پایه در بافت‌های فرسوده همه شهرهایی که بافت فرسوده مصوب دارند، ۱۲۰ درصد تعیین می‌شود.

۲- تراکم پایه برای احداث بنا در عرصه‌هایی از بافت‌های فرسوده شهرها که حداقل نصاب تفکیک در آنها رعایت شده باشد، فقط برای یکبار به میزان ۶۰ درصد (به نحوی که از سقف تراکم تفصیلی تجاوز ننماید) افزایش می‌یابد.

*ملاک تشخیص بافت‌های فرسوده شهرها تعاریف موضوع مصوبه مورخ ۱۱/۲/۸۵ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران اعلام شده طی نامه شماره ۱۵۳۲۳/۳۱۰/۳۰۰ مورخ ۶/۴/۸۵ می‌باشد. محدوده این بافت‌ها در کلان شهرها، به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری و در سایر شهرها، به تصویب کمیسیونهای ماده ۵ و شورا‌های برنامه‌ریزی و توسعه استان مربوطه رسیده یا خواهد رسید.

*رعایت سایر ضوابط و مقررات موجود در طرحهای مصوب در بافت‌های مشمول این مصوبه از جمله سقف جمعیت‌پذیری شهر در طرحهای مصوب، عرض معابر، حداقل تفکیک سطح اشغال الزامی است.

*رعایت اصول معماری ایرانی ـ اسلامی بومی و هماهنگ با بناهای ارزشمند واقع در بافت‌های مربوط در طراحی ساختمان و به ویژه طراحی نماهای اصلی ساختمانهای مشمول این مصوبه الزامی است.

۳- شهرداری‌های مربوطه موظفند ضمن استناد و درج شماره و تاریخ این مصوبه در پروانه‌های صادره هر ۳ ماه یکبار، گزارش میزان افزایش سطوح زیربنای مندرج در پروانه‌های صادره، ناشی از این مصوبه را به سازمان مسکن و شهرسازی استان ارسال نمایند.سازمان مسکن و شهرسازی استان موظف است با توجه به گزارش‌های واصله از شهرداری‌ها، ساز وکار لازم برای تأمین کسری احتمالی سطوح کاربری‌های عمومی و خدماتی مورد نیاز این مناطق را در چارچوب طرح جامع مصوب، به کمیسیون ماده ۵ ارائه نماید.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi