دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

در انتخابات اسفند‌ماه مشخص می‌شود که اصلاح‌طلبان ۸ درصد رأی دارند یا ۸۰ درصد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد اصلاح طلبان در اسفند امسال نشان خواهند داد که هشت درصد رای دارند یا هشتاد درصد. دکتر محمدرضا عارف که به کرمان سفر کرده بود به دعوت تشکل دانشجویی تدبیر و امید دانشگاه شهید باهنر کرمان به این دانشگاه رفت. استقبال دانشجویان دانشگاه باهنر قابل پیش بینی بود

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14668
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد اصلاح طلبان در اسفند امسال نشان خواهند داد که هشت درصد رای دارند یا هشتاد درصد.
دکتر محمدرضا عارف که به کرمان سفر کرده بود به دعوت تشکل دانشجویی تدبیر و امید دانشگاه شهید باهنر کرمان به این دانشگاه رفت.
استقبال دانشجویان دانشگاه باهنر قابل پیش بینی بود و تالار وحدت دانشگاه مملو از دانشجویان علاقمند شده بود. دانشجویان با شعار عارف دوست داریم از معاون اول دولت اصلاحات استقبال کردند.
عارف در جمع دانشجویان دانشگاه باهنر درباره فضای دانشگاه گفت: اگر به سمت دانشگاه تک بعدی برویم همه ضرر می کنیم و اگر در سه دهه گذشته با وجود همه مشکلات دستاوردهای ارزشمند و رشد کمی و کیفی خوبی در دانشگاه ها داشته ایم علتش نگاهی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به دانشگاه ها داشته است.

وی بیان کرد: دانشجو و استاد مرجعیت اجتماعی دارند و نگاه مردم به دانشگاه بوده و هست و این جایگاه را ما باید برای دانشگاه در نظر بگیریم. رییس بنیاد امید ایرانیان گفت: مسوولیت امروز شما جوانان و دانشجویان استمرار انقلاب، توسعه سازندگی و پیشرفت انقلاب است.
عارف در ادامه اشاره ای هم به فضای امنیتی در دولت قبل اشاره کرد و اظهار داشت: فضای سرد امنیتی که بر مراکز آموزش عالی حاکم شده بود این احساس را در برخی به وجود آورده بود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پذیرفته نیست در دانشگاه به دنبال تربیت تک بعدی دانشجو باشیم و پذیرفته نیست که رییس دانشگاه افتخار کند دانشگاه آرامی دارد ما آرامش قبرستانی را در دانشگاه نمی خواهیم. وی بیان کرد: جهت گیری نظام را در فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه کنید جز این سمت و سویی نمی بینیم و متاسفانه به خاطر برخی تنگ نظری ها فضایی را بر دانشگاه تحمیل کردند. من این را به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می گویم که این فضا هیچ سنخیتی با سیاست های این شورا و مطالبات مردمی ندارد.
عارف در صحبت هایش اشاره ای هم به سوم و چهارده خرداد کرد و  گفت: سوم خرداد نقطه عطف بزرگی در هشت سال دفاع مقدس، روز اقتدار و عظمت ملی و روز تسلیم دشمن است.
وی گفت: ۱۴ خرداد ۶۸ نیز سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که در این روز استمرار راه و منش امام تقویت یافت و موجب جاودانگی راه امام و تفکر ایشان شد.
مگر می شود از چهره های مطرح اصلاح طلبان باشی و از دوم خرداد سخن نگویی؟ عارف در این باره گفت: دوم خرداد نیز نقطه ارزشمند سیاسی حماسه ای است که در امتدادش حماسه ارزشمند دیگری در ۲۴ خرداد رقم خورد و این روز ویژگی های زیادی داشت که مهمترین آنها سهم ارزشمند و اصلی جوانان ایران اسلامی در این روز است. عارف در پایان سخنانش از جوانان خواست انتخابات هفتم اسفند را هم همانند دوم خرداد و ۲۴ خرداد به حماسه ای دیگر تبدیل کنند.
اسفندماه نشان داده خواهد شد رای اصلاح طلبان هشت درصد بوده  یا یک صفرش را برداشتند
در پایان سخنرانی عارف، طبق قرار قبلی جلسه پرسش و پاسخ هم برگزار شد. دانشجویان از این بخش استقبال زیادی کردند و سیل سوالات بود که به سمت عارف روانه می شد.
نکته جالب کنایه های عارف به روزنامه کیهان بود. رئیس بنیاد ایرنیان در پاسخ به سوالی درباره کناره گیری اش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ گفت: فضای قبل از ۱۳۹۲ را می بینیم طوری فضا مدیریت شده بود که اصلاح طلبان امیدی به پیروزی و حضور داشتند و این فضا تسری پیدا کرد و رسید به سال بعد و رقیب ما فاتحه اصلاح طلبان را خوانده بود.
وی افزود: فضا کم کم اصلاح و بحث پیروزی مطرح شد و من هم با نگاه ارزشی و فرهنگی که به آن اعتقاد دارم گفتم اگر بزرگان مانند آقایان هاشمی و رئیس دولت اصلاحات بیایند انصراف می دهم.
عارف اظهار کرد: نظرسنجی ها متفاوت بود البته روزنامه کیهان رای اصلاح طلبان را در هفته انتهایی هشت درصد اعلام می کرد که البته اشکالی هم ندارد، ان شاءلله شما در اسفند نشان می دهید که هشت بوده یا یک صفرش را برداشتند. این صحبت عارف با تشویق شدید دانشجویان همراه شد.
عارف در پاسخ به سوالی درباره نظرات روزنامه کیهان درباره تیم هسته ای کشورمان گفت: هر گروهی در آزادی کامل می تواند نظرات خود را بگوید اما در عین حال انصاف و اخلاق باید رعایت شود.
وی درباره تیم هسته ای کشورمان هم گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای ما از قوی ترین کارشناسان و متشکل از با تعهدترین افراد است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد تبعیض آمیز صدا و سیما در قبال دولتهای مختلف گفت:انتقادهای زیادی به عملکرد صداو سیما در جامعه مطرح است.رسانه ملی باید فراجناحی باشد.امیدوارم در مدیریت جدید این رسانه بگونه ای عمل شود که  فراجناحی بودن ان حس شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات چندی پیش مجلس و برخورد برخی نمایندگان با وزیر امور خارجه نیز گفت:اقدامی که اقای کوچک زاده به عنوان نماینده مجلس در قبال اقای ظریف انجام داد مورد تایید نیست و به همین دلیل تاکید داریم باید اصلاحاتی در مجلس صورت بگیرد که مجلس شریک دولت باشد نه رقیب آن.
عارف تاکید کرد: برخی رفتارهای نمایندگان مجلس شبهه دخالت قوه مققنه در قوه مجریه را دارد.

دفاع تمام قد ازعملکرد دولت اصلاحات
به گزارش امید، محمدرضا عارف عصر سه شنبه در گردهمایی بزرگ اصلاح طلبان کرمان با عنوان در امتداد امید با اشاره به اینکه امسال برای ما سال مهمی است افزود: مردم بویژه جوانان توجه داشته باشند که فاز اول پروژه تغییر را با موفقیت انجام دادند و اگر فکر کنیم کار تمام است، اشتباه است.
وی گفت: هنوز رقبای ما این پیروزی را باور ندارند و بحث آنها این است که مدیریت خوب شما و مدیریت بد ما این نتیجه را داد و نه پایگاه مردمی تفکر اصلاحات.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  بیان کرد: باید اسفندماه نشان دهیم شاید به خاطر کم کاری خود توانسته ایم رای ۵۱ درصدی را بگیریم اما پایگاه ما حداقل رای ۷۰ درصد را خواهد داشت.
وی  گفت: در پروژه تغییر در قالب نظام، رقبای شما می دانید که چه اتهاماتی را ناجوانمردانه به اصلاحات می زنند و ما فاز دوم پروژه تغییر را در چارچوب نظام و برای تحقق آرمان ها و برای ادای دین به شهدا وظیفه داریم به خوبی اجرا کنیم.البته  فاز مهمتر آن که خرداد ۹۶ است را نیز باید اجرا کنیم.
عارف سپس پیشنهادات و راهبرد اصلی برای انتخابات آینده را مطرح کرد و گفت: همراهی و انسجام اصلاح طلبان در کرمان بی نظیر است و این امر باید در کشور هرچه بیشتر تسری باید.
عارف افزایش مشارکت مردم را راهبرد دیگر ذکر کرد و افزود: باید تلاش کنیم سرمایه اجتماعی که در ۹۲ خلق شده تقویت و ۷۳ درصد حضور حفظ شود و بخشی از آن ۲۷ درصد جمعیتی که رای نداده بودند را به میدان بیاوریم و می توانیم یک کف ۷۵ درصد را ببنیم و می دانیم این سرمایه اجتماعی چه کارها که نمی کند.
وی تصریح کرد: اگر امروز قدرت های بزرگ دنیا مقابل کارشناسان ما نشسته اند به دلیل حضور مردم در انتخابات ۹۲ است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح ترکیب مجلس را راهبرد دیگر دانست و گفت: باید مجلسی متخصص با کارآیی بالا و حضور موثرتر زنان و جوانان داشته باشیم زیرا بیش از ۵۰ درصد نخبگان جامعه را زنان تشکیل می دهند اما در مجلس تعداد نمایندگان زن عددی یک رقمی است که به هیچ وجه با برنامه های توسعه و سیاست های کلی هماهنگی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: راهبرد دیگر جوانان هستند زیرا صحنه ای را نمی توانید مثال بزنید که نقش اصلی بر عهده جوانان نباشد و باید این راهبرد را دنبال کنیم.
عارف گفت: اصلاح طلبان و شوای هماهنگی اطلاح طلبان باید به این راهبرد توجه کنید تا نگاه ها عوض شود تا اگر در مجلس ۹۴ موفق نشدیم در مجلس ۹۸ حضور جوانان و زنان را داشته باشیم.
وی فعال شدن همه تشکل ها و احزاب اصلاح طلب را از دیگر راهبردهای مورد نظر خود برشمرد و ادامه داد: انتخابات بهانه ای برای تقویت احزاب است و باید کمک کنیم همه احزاب غیرفعال، فعال شده و احزاب فعال نیز فعالتر شوند.
وی گفت: پیش بینی می کنیم در انتخابات اسفند ۹۴ تشکل های اجتماعی نقش محوری و نقشی فراتر از تشکل های سیاسی داشته باشند و برای ما حضور آنها و ارتقای مشارکت مهمتر از آن است که به کاندیدای ما رای دهند.
عارف تصریح کرد: تقویت تشکل های مردمی و تلاش برای فعالتر کردن آنها را در دستور کار داریم.
وی اجماع کامل را یکی دیگر از راهبردها اعلام کرد و گفت: یکی از اهداف ما به دست آوردن اجماع مجلس است و در این رابطه اجماع کامل را مدنظر داریم و اجماع حداکثری را مطرح نمی کنیم.
معاون اول دولت اصلاحات  عنوان کرد: نگاه از بالا به پایین باید تغییر کرده و نگاه از پایین به بالا و محوریت اصلی تصمیم گیری با حوزه ها باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اعتقاد داریم باید با برنامه بیاییم و در دو ماه آینده پیش نویس برنامه های خود را ارایه می دهیم.
وی تاکید کرد: همه دست اندرکاران انتخابات باید براساس قانون عمل کنند و بدون دعوا و قهر کردن به یک نفر برسیم زیرا راهبرد اصلی ما اجماع کامل است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت: حضور باید حداکثری برای انجام وطیفه و به عنوان حق باشد و راهبرد ما این است که اکثریت مجلس را تفکر اصلاحات تشکیل دهند و اگر نظر مردم موضوع دیگری باشد احترام می گذاریم و به رقبا تبریک می گوییم.
عارف یادآور شد: اگر سال ۹۲ به پیروزی رسیدیم این خروجی تفکر اصلاحات بود و این راهبرد همگرایی باید مبنا قرار گیرد.
وی گفت: مبنای تصمیم گیری در نهایت باید اخلاق مداری، عقلانیت و خرد جمعی باشد و خوشبختانه این ویژگی ها و صفات را در شما کرمانیان به خوبی سراغ داریم و مطمئن هستیم بر همین اساس کار می شود.

بازگشت سیدباقر موسوی مطمئنا باعث قوام اصلاحات خواهد شد
دنبال کنید

*راهبردهای تفکر اصلاح طلبی
عارف گفت: راهبرد اصلی تفکر اصلاح طلبی تلاش برای تحقق آرمان های انقلاب و حاکمیت ارزش ها بوده که قبل و بعد از انقلاب این راهبرد دنبال شده است.
وی افزود: پیشتازی در تمامی رویدادهای انقلاب یکی دیگر از راهبردهای تفکر اصلاح طلبی به شمار می رود.
معاون اول دولت اصلاحات  خاطرنشان کرد: تلاش برای رشد و پیشرفت جامعه نیز از دغدغه های همیشگی جریان اصلاح طلبی بوده است.
وی گفت: اصلاح طلبان همواره بر این اعتقاد بوده اند که با برنامه ریزی و نگاه مثبت به آینده و تلاش برای آینده بهتر کار کنیم و در این مورد خاص ما یک شاخص کمی با عنوان عملکرد برنامه سوم در اختیار داریم.
رییس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر این که قانون مداری از شعارهای اصلی ماست افزود: باور داریم که باید مُر قانون را عمل کرد زیرا اجرای قانون بد خیلی بهتر از اقدامات غیرقانونی و فراقانونی است.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از مهمترین دغدغه های اصلاح طلبان حاکمیت قانون اساسی به عنوان میثاق ملی بوده است.
وی گفت: اصرار تفکر اصلاحات این است که همه بندهای قانون باید اجرا شود و حفظ سرمایه اجتماعی یکی از دغدغه های اصلاحات است.
عارف افزود: این را فرض می دانیم که نظام ما به اتکای سرمایه اجتماعی پیروز شده و باید این را قدر دانست.
وی عنوان کرد: جوان گرایی، اعتماد و اتکا به جوانان یکی دیگر از دغدغه های اصلاحات است که تقریبا مورد قبول نخبگان نیز قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما پاسداری از ارزش های انقلاب است گفت: باید تلاش کنیم گفتمان اصلاح طلبی، همان گفتمان انقلاب باشد و در این گفتمان همواره منافع ملی و مصالح نظام باید مبنای تصمیمات باشد و ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی، جناحی و بخشی باید مد نظر باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گفتمان اصلاحات باید اینگونه باشد و در این گفتمان نباید عملی خلاف منافع ملی صورت گیرد و تمامی تصمیمات باید بر مبنای اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی باشد.
وی اظهار کرد: اگر این را به عنوان محور گفتمانی خود تلقی کنیم برخی موارد که از سوی افراد بزرگ تلقی می شود کاری جز ادای وظیفه نیست.
عارف گفت: اتفاقی که خرداد ۹۲ افتاد و این حقیر هم سهم جزئی در آن داشتم و خیلی مورد توجه قرار گرفت شاید در نگاه سیاسی و کسب قدرت کنار کشیدن معنا ندارد و اگر ادای تکلیف و آرمان و ویژگی های گفتمانی، خرد جمعی و عقلانیت را مبنا قرار دهیم، حقیقتا وظیفه را انجام داده ایم.
عارف با اشاره به کناره گیری در انتخابات خرداد ۹۲ گفت: آن روز که این تصمیم گرفته شد من روز پرکاری داشتم و روز قبل آن را در یزد بودم و حضور غیر قابل تصور را دیدیم و بنا به دلایلی گفتند که کرمان نرو.
وی ادامه داد: ستادهای رسمی ما در استانها خیلی نیم بند بود و خیلی عزیزان ما زحمت کشیدند و به دلیل محدودیت ها و ملاحظاتی ستادها کمتر شکل ستاد داشت و بعد از انتخابات مشخص شد که ستادهای مردمی به اتکای جوانان ستادهای قوی بوده است.
رییس بنیاد امید ایرانیان گفت: آن زمان به هر استانی که سفر می کردیم واقعا مردم همه شهرها من و تیم ما را شرمنده کردند اما انصافا کرمان فوق تصور ما بود.
وی اضافه کرد: مردم مزد حضور خود را گرفتند و ببینید چه آرامشی وجود دارد و مردم علیرغم مشکلات و گرانی ها هنوز امیدوار هستند و آرامش را حفظ می کنند و نگاه مثبت به دولت دارند که ما وظیفه خود می دانیم این نگاه را حفظ کنیم.

بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور شد
دنبال کنید

*خرداد ماه خلق حماسه هاست
وی از خرداد به عنوان ماه خلق حماسه ها یاد کرد و گفت: حماسه دوم خرداد را در سال ۷۶ داشتیم و در امتداد آن حماسه ۲۴ خرداد بود.
عارف اظهار کرد: مهمترین ویژگی این دو حماسه حضور مردم بود که علیرغم تحلیل ها و همه تلاش هایی که دشمنان ما برای عدم حضور مردم داشتند مردم با حضور ۷۳ درصدی خود حماسه ماندگار و سرمایه اجتماعی بزرگی را خلق کردند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ویژگی دیگر حماسه های دوم خرداد و ۲۴ خرداد، نقش جوانان بود زیرا مهمترین نقش را در هر دو جریان جوانان داشتند.
وی گفت: در سال های ۷۵ و ۷۶ به دلایلی انگیزه ای برای حضور نبود یا احساس می شد که نتیجه انتخابات مشخص است و در سال ۹۲ انگیزه ای برای حضور نبود.
وی ادامه داد: جوانان با حضور و تلاش خود ما بزرگترها را هل دادند و همراه خود کردند.
عارف از انتخابات ۹۲ به عنوان حماسه تغییر یاد کرد و گفت: هم در دوم خرداد مردم برای تغییر در صحنه حاضر شدند و هم در ۲۴ خرداد ماه و نتیجه حماسه ۲۴ خرداد دولت تدبیر و امید است.
وی تاکید کرد: صحنه ای از صحنه های بزرگ و برجسته انقلاب را نمی توان نام برد که مردم در آن نقش کلیدی و اصلی را نداشته باشند.
وی گفت: خرداد ماه شروع انقلاب است و نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب از ۱۵ خرداد ۴۲ آغاز شد و خرداد روز تثبیت انقلاب است.
عارف ضمن گرامیداشت سالروز عملات بیت المقدس و فتح خرمشهر تاکید کرد: مهمترین دستاورد این پیروزی به اوج رسیدن خودباوری و اعتماد به نفس سپاه اسلام بود.
وی گفت: همه پیروزی های بعدی در صحنه مبارزات نظامی و دست برتر ما در مسایل منطقه و پیروزی های سیاسی و دستاودرهای ارزشمندی که در سال های بعد از سوم خرداد به دست آمد مدیون این پیروزی بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: خرداد ماه امام امت و ماه جاودانگی و ماندگاری راه و تفکر امام است و در ۱۴ خرداد تفکر و راه امام جاودانه شد و امروز اثر این جاودانگی را می بینیم که چگونه انقلاب ما علیرغم همه مسایل و فشارهای استکبار با قامتی استوار ایستاده است و مطمئنا راه خود را با جدیت و شتاب بیشتری ادامه می دهد.
عارف با اشاره به نقش موثر مردم در تشکیل بسیج سازندگی و دوران دفاع مقدس گفت: بعد از دفاع مقدس که معمولا انقلاب ها به یک ثبات می رسند و انقلابیون وضعیت محافظه کاری پیدا می کنند و مردم دست از آرمان های خود بر می دارند اما بعد از چهار دهه به هیچ وجه از آرمان ها و ارزش های انقلاب فاصله نگرفته اند.
وی اظهار کرد: حضور مردم در مناسبت های ماندگاری مانند روز قدس و ۲۲ بهمن ماه بیانگر اعتقاد مردم و حتی نسل سومی هاست.
وی گفت: در تمامی فصول، اصول و بندهای قانون اساسی این نگاه و محوریت را می بینید و در یک نگاه کلی قانون اساسی تمام کارگزاران نظام مستقیم و غیرمستقیم با انتخاب مردم تعیین می شوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در یک نگاه کلی می توان به این نتیجه رسید که سیاست راهبردی نظام حضور همه جریانات و سلایق سیاسی در سپهر سیاست کشور است.
وی گفت: ما به برخی تنگ نظری ها، نگاه های قیم طلبانه و انحصار طلبانه که متاسفانه هیمشه با آنها کلنجار رفته ایم، کاری نداریم و فراتر از همه آنها این راهبرد نظام است.
عارف اظهار کرد: ما اصلاح طلبان به عنوان یک جریان سیاسی که همواره هم وظیفه خود و هم حق خود می دانند در انقلاب حاضر باشیم و مدیون بوده ایم و مسوولیت داشته ایم و گفتمان خود را نزدیکترین گفتمان به انقلاب می دانستیم و حق خود می دانستیم که با ساز و کارهای قانونی بیاییم تا قدرت را برای خدمتگزاری و ادای دین در دست بگیریم و این نگاه را در تفکر اصلاحات می بینیم.
عارف گفت: طبیعی است رقبای ما تلاش کنند در صحنه های مختلف پیروز شوند و بیایید در یک فضای سالم، اخلاقی و اسلامی و برای ادای تکلیف و وظیفه با هم رقابت کنیم.
وی افزود: رقابت ها در یک فضای نامتوازن و امکانات در اختیار رقیب ما بوده و حتی در این شرایط دغدغه ما این بوده است که به حرف مردم و نتیجه ای که از صندوق بیرون می آید تمکین می کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  در بخش دیگری از سخنان خود حضورش در کرمان را افتخار دانست و گفت: کرمان در همدلی و همراهی با انقلاب زبانزد است.
عارف افزود: ویژگی برجسته ای که این استان در سه دهه گذشته نشان داد همیاری و خود یاری مردم در بحث های مختلف به ویژه توسعه و پیشرفت است.
وی اظهار کرد: تقریبا می توان ادعا کنیم اگر پروژه بزرگی در حوزه های مختلف شروع شده، توسط مردم شروع شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استان کرمان الگویی برای کشور است و باید تلاش کنید که این نگاه، همبستگی و انگیزه خودیاری را به سایر استان ها تسری دهید.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi