جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اجرای سامانه نظام جامع اطلاعاتی سدی دربرابر فرار لژنشینان جامعه از تور مالیاتی

خانه ملت؛ گروه اقتصادی؛ مهنازشوقی ؛در بیشتر کشورها، بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت، از طریق مالیات تامین می شود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت است و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد و باتوجه به این مهم  بودجه سال ۹۴ با

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13564
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱:۵۶


خانه ملت؛ گروه اقتصادی؛ مهنازشوقی ؛در بیشتر کشورها، بخش عمده ای از منابع درآمدی دولت، از طریق مالیات تامین می شود. سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورها، متفاوت است و میزان آن بستگی به سطح توسعه و ساختار اقتصادی آنها دارد و باتوجه به این مهم  بودجه سال ۹۴ با کمترین وابستگی به درآمدهای نفتی  و کسب درآمد از طریق مالیات بسته شد و قطعا  بار بحث مالیات در سازمان امور مالیاتی وبه طبع آن در رسانه ها در سال ۹۴ داغ خواهد بود. امااین سوال مطرح است با توجه به آمار بالای فرارهای مالیاتی درکشور که چند سالی است که روند روبه رشدی را نیز به خود گرفته  آیا درآمدهای حاصل از اخذ مالیات محقق خواهد شد ؟ هرچند  رئیس سازمان امور مالیاتی در سال ۹۴ نیزهمانند سال های گذشته گاه به خواهش وگاه به تهدید ،سعی دارد که جسم نحیف خزانه را جانی دوباره ببخشد.اما ظاهرا نه خواهش ونه تهدید ،هیچ کدام تاثیری مشهود برجا نمیگذارد وفرار مالیاتی ،مانند یک موضوع کاملا عادی ،روند خویش را پیش می برد و متاسفانه فرار مالیاتی در ایران نه یک اقدام زشت و جرم که از نظر کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، یک زرنگی است.


 عدم پرداخت مالیات، شانه خالی کردن از تعهد به آن و یا همان فرار مالیاتی از جمله زمینه‌ های بروز فساد در نظام مالی و اقتصادی کشور و عدم شفافیت انتشار اطلاعات مالیاتی، یکی از زیربناهای اصلی در شکل گیری فساد در سیستم اقتصادی و نظام اداری است.


نظام مالیاتی کشور در حال حاضر ساز و کار مناسبی برای اخذ مالیات ندارد و باید اصلاحات اساسی در این بخش صورت گیرد. متاسفانه رقم فرار مالیاتی در کشور بالا و بیشترین تمرکز اخذ مالیات بر حقوق بگیران است و از برخی اقشار مرفه و لژنشین جامعه که درآمدهای هنگفت دارند، کمتر از میزان واقعی، مالیات اخذ و یا شاید هم بطور کلی فرار مالیاتی دارند. یکی از ضرورت های اقتصاد مقاوتی تمرکز بر درآمدهای مالیاتی است که این امر مستلزم ایجاد یک سیستم جامع و کامل در نظام مالیاتی است؛ چرا که در کشورهای پیشرفته، سهم درآمد مالیاتی بسیار بالا است و کار فرهنگی در کشورهای صنعتی به گونه ای بر فضای جامعه تاثیر گذاشته که عدم پرداخت مالیات، به عنوان یک ننگ و کسر شأن اجتماعی به حساب می آید. تردیدی نیست که فرار مالیاتی همواره یکی از ریشه های فساد و جرم اقتصادی است، بنابراین شفافیت مالی منتج از وجود قانون مالیات، موتور محرکه قطار کاهش مفاسد اقتصادی خواهد بود.


پاره بودن تور مالیاتی باعث شده تا بهترین راه کسب و کار در زیرزمین اقتصاد ایران باشد.ترمیم  این تور و به‌کار گرفتن تور بزرگ‌تر برای به دام انداختن دانه‌درشت‌های اقتصاد ایران یکی از وعده‌های دولت است و مجلس هم امیدواربه اجرای آن است.


پورابراهیمی:سال ۹۵ پایان فرار های مالیاتی


محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت:با توافقی که با دولت داشته ایم با اجرای سامانه نظام جامع اطلاعات مالیاتی  می توان به مردم این قول را داد که در نیمه دوم سال ۹۵ شاهد پایان فرار های مالیاتی در کشور بود.

جلسه ستاد هماهنگی بزرگداشت هفته بسیج برگزار شد
دنبال کنید


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد:در حال حاضر سامانه نظام جامع اطلاعات مالیاتی  از پیشرفت ۸۵ درصدی برخوردار است و ۱۵ درصد باقی مانده آن نیز در سال آینده و نمیه نخست سال ۹۵ تکمیل خواهد شد .


وی با بیان اینکه در حال حاضر آمارهای فرارهای مالیاتی بیش از اخذ مالیات است،گفت:از دلایلی که در کشور شاهد آمار بالای فرار های مالیاتی هستیم نبود یک سامانه اطلاعاتی دقیق و کامل است  و اگر سامانه نظام جامع اطلاعات مالیاتی  اجراشود قطعا آمار فرارهای مالیاتی به کمترین میزان خود خواهد رسید.


اسدالهی :در پرداخت مالیات نقض قانونی وجود دارد


غلامرضا اسدالهی عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه برای جلوگیری از فرارهای  مالیاتی باید قانون را طوری تنظیم کنیم که تمام منافذ منفی گرفته شود،گفت:باید قانون خوب نوشته شود نباید به دلیل اینکه برخی شرکت ها از  افراد متخصص و خبره  استفاده می کنند ایراد گرفت چرا که لازمه هر کاری استفاده از افراد متخصص است هرچند نباید از تخصص و مهارت سود استفاده شود .


نمایند مردم تربت جام،تایباد و باخزر در مجلس ادامه داد:در پرداخت مالیات ها نقص قانونی وجود دارد که باید برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی که در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته است قانون اصلاح شود.


وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است افزود:باتوجه به اینکه بودجه کشور براساس مالیات و با کمترین وابستگی به درآمدهای نفتی بسته شده است قطعا برای رعایت عدالت باید کسانی که در کشور مشغول به فعالیت هستند نسبت به عملکرد و شاخص هایی که وجود دارد مالیات پرداخت کنند .


احمدی:ایجاد سامانه رصد مبادلات سدی در برابر فرارهای مالیاتی


علی محمد احمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت ایجاد سامانه رصد مبادلات را از مهمترین راهکار جلوگیری از فرارهای مالیاتی عنوان کرد و گفت:امور مالیاتی کشور باید بر ایجاد سامانه رصد مبادلاتی اقدام کند چرا که هرچه قانون تدوین شود اما زمانی که زیر ساخت های لازم وجود نداشته باشد نمی توان امیدی به بستن راه های فرار مالیاتی  داشت.


نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس افزود:با توجه به اختیارات قانونی که سازمان امور مالیاتی دارد باید برای استقرار سامانه رصد مبادلات  اقدام کند  چرا که با وجود این سامانه دیگر هیچ شرکتی نمی تواند از پرداخت مالیات شانه خالی کند.


وی ادامه داد: چون سامانه ای نداریم تا مبادلات در آن رصد شود خلق قوانین جدید فقط فرایند موجود را پیچیده تر خواهد کرد.

اعلام آمادگی ایران برای میانجی‌گری بین باکو و ایروان
دنبال کنید


احمدی تصریح کرد:سازمان عریض و طویل امور مالیاتی که متولی اصلی مالیات در کشور محسوب می شود موظف است زیر ساخت های مورد نیاز را برای جلو گیری از فرارهای مالیاتی که بخش بزرگی از اقتصاد را دچار مشکل کرده را فراهم کند .


هیات رئیسه کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد:تدوین و تنظیم قانون جدید هیچ کمکی به بستن راه های فرار مالیاتی نخواهد کرد و قوانین موجود کافی است فقط در حوزه اجرا باید زیر ساخت ها را درست کنیم.


 


صرامی فروشانی:قطع نفوذ شرکت های مشاوره برای فرار مالیاتی با اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده


محسن صرامی فروشانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه دو گام برای دریافت مالیات وجود دراد گفت: گام اول دریافت مالیات اصلاح قانون است که در راستای اصلاح قانون سال ۹۲ قانون مالیات های مستقیم در مجلس تصویب شد و دیگری اجرا قانون است که در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم.


نمایند مردم خمینی شهر در مجلس به قانون مالیات بر ارزش افزود اشاره کرد و افزود:اگر قانون مالیات برارزش افزوده نیز مانند قانون مایلت های مستقیم اصلاح شود قطعا بخش بسیاری از نفوذ برخی شرکت های مشاوره  دهنده برای فرار های مالیاتی را خواهد گرفت.


وی ادامه داد:دولت باید مجری خوبی  در اجرای قانون  مالیات برارزش افزوده باشد اما متاسفانه در اجرای این قانون با وجود مشکلات عملکرد خوبی نداشته است چرا که در بخش تولید شاهدکاهش تولید بودهایم و از همه مهمتر بخشی از سرمایه  های ملی به خاطر برخوردهای نادرست وغیرکارشناسی سازمان امور مالیاتی از کشور خارج شد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده با اصلاح قانون مالیات برارزش افزود شاهد رفع مشکلات در این حوزه اقتصادی کشور باشیم.


هیچ صاحب در آمدی نباید استثنا شود


فرار مالیاتی، یکی از مهم‌ترین مشکلات نظام مالیاتی برای وصول درآمدها و ایفای نقش شایسته مالیات در ترکیب درآمدهای دولت و جایگزینی با نفت است. همیشه این سوال وجود داشته که فراریان مالیاتی چه کسانی هستند، چگونه عمل می‌کنند و چه قدرتی دارند که کسی را یارای مقاومت در برابر آنان نیست. چرا مالیات حقوق‌بگیران که از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند فورا و نقدا دریافت می‌شود، ‌اما بسیاری از اقشار و صاحبان درآمد‌های هنگفت یا مالیات نمی‌پردازند یا پرداخت‌شان اندک و با تاخیر است.


اگر مسئولان مالیاتی باور کنند که در خدمت مردمند همانگونه که امام راحل همواره بر آن تاکید داشتند،نه حاکم برمردم ومقررات مالیاتی را بنحوی تبیین وتفسیر کنند که بنفع مردم ونهایتا بنفع جامعه باشد نه به سلیقه آنان ، قطعا فرار مالیاتی کاهش خواهد یافت .البته باید به این نکته توجه ویژه ای شود که  هیچ صاحب در آمدی نباید استثنا شود حتی اگر به جهات دیگر مستثنی باشد./


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi