پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زنگنه به چین می رود

پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران ۱+۵ ، وزیر نفت در راس هیاتی به منظور مذاکره برای افزایش فروش نفت و همچنین سرمایه گذاری چینی ها در صنعت نفت وگاز ایران به پکن سفر می کند. به گزارش ایسنا، چین بزرگترین شریک تجاری و مشتری نفت ایران به شمار می‌رود و در سال

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13002
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱

پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران ۱+۵ ، وزیر نفت در راس هیاتی به منظور مذاکره برای افزایش فروش نفت و همچنین سرمایه گذاری چینی ها در صنعت نفت وگاز ایران به پکن سفر می کند.

به گزارش ایسنا، چین بزرگترین شریک تجاری و مشتری نفت ایران به شمار می‌رود و در سال ٢٠١٢ میلادی همزمان با افزایش تحریم‌ها علیه تهران، حدود نیمی از مجموع صادرات نفت خام ایران را به خود اختصاص داد و هیاتی متشکل از مقامت نفتی ایران به منظور افزایش همکاری ها در زمینه انرژی فردا عازم چین می شوند.

در این راستا امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بازرگانی و بین‌الملل، اعلام کرده که وی و همکارانش درباره پروژه‌های نفت و گاز چین در ایران مذاکره می‌کنند،همچنین مقامهای شرکت ملی نفت ایران نیز با بزرگترین خریداران چینی نفت ایران دیدار خواهند کرد.

پیش‌بینی شده که مقامهای شرکت ملی نفت ایران و دیگر ارگانها با خریداران همیشگی نفت ایران یعنی شرکت یونیپک، شعبه تجاری سینوپک، بزرگترین شرکت پالایشی نفت آسیا، و همچنین شرکت دولتی ژوهای ژنرونگ دیدار کنند. این شرکتها اواسط دهه ١٩٩٠ میلادی واردات نفت از ایران را آغاز کردند.

در این باره سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، گفته که افزایش خریدنفت ایران توسط چین به تمایل چینیها برای خرید نفت ایران بستگی دارد و سپس همه چیز در جریان مذاکرات تجاری بررسی می‌شود.

بر اساس آمارهای گمرک چین، ایران سال گذشته پس از عربستان سعودی، آنگولا و دیگر کشورها، ششمین صادرکننده بزرگ نفت به چین بود. صادرات نفت ایران به این کشور آسیایی سال گذشته با ٢٨ درصد افزایش نسبت به سال ٢٠١٣ میلادی به ٢٧,۴۶ میلیون تن، حدود ۵۵٠ هزار بشکه در روز، رسید.

تقدیر از عملکرد تیم مذاکره کننده ایرانی/ تاکید بر اصل هفتادوهفت قانون اساسی مبنی بر لزوم تصویب عهدنامه های بین المللی توسط مجلس
دنبال کنید

براساس اعلام وزارت نفت و بر اساس قرارداد جدید صادرات میعانات میان شرکت ژوهای ژنرونگ و شرکت ملی نفت ایران، مجموع نفت خریداری‌شده چین از ایران در قراردادها در سال جاری به بیش از ۶٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر شرکتهای بزرگ انرژی چین از جمله شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی)، سینوپک و شرکت ملی فراساحلی نفت چین قراردادهای اولیه‌ای به ارزش دهها میلیارد دلار با ایران امضا کرده‌اند.

در همین حال، به دلیل تحریمهای آمریکا و در پی آن مسدود شدن داراییهای تهران، مبلغ قابل‌توجهی از پول حاصل از مبادلات ایران در بانک کونلون چین ذخیره شده است اما معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد که مقامهای این کشور برای حل‌وفصل مسائل مالی در چین حضور ندارند و مشکلات مالی تنها با لغو تحریمها برطرف می‌شوند.

زمانی نیا همچنین گفت:چین چند پروژه‌ بزرگ در ایران دارد و ما در نظر داریم موضوعات مربوط به این پروژه‌ها را حل‌وفصل کنیم.

شرکتهای چینی با بیم تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیتهای تجاری آنها در آمریکا به دلیل تحریمهای همه‌جانبه واشنگتن علیه تهران، از سال ٢٠١٠ میلادی تاکنون فعالیتهای خود را در ایران کاهش داده یا متوقف کرده‌اند و گفته می شود سرمایه‌گذاریهای احتمالی شامل پروژه‌هایی از قبیل طرح توسعه ۴.۷ میلیارد دلاری فاز ١١ میدان بزرگ گازی پارس جنوبی و میدان نفتی آزادگان شمالی می‌شود.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi