جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دوئل جدید نفتی عربستان و روسیه

همزمان با ثبت یک رکورد جدید افزایش تولید نفت توسط روسیه، عربستان سعودی بار دیگر قیمت هر بشکه نفت صادراتی در بازارهای اروپایی و آفریقایی را ارزان کرد. به گزارش خبرنگار مهر، با فروکش کردن هیجان انتشار بیانیه مشترک هسته‌ای توسط ایران و گروه ۱+۵ قیمت طلای سیاه بار دیگر در بازارهای جهانی سیر صعودی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12975
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
همزمان با ثبت یک رکورد جدید افزایش تولید نفت توسط روسیه، عربستان سعودی بار دیگر قیمت هر بشکه نفت صادراتی در بازارهای اروپایی و آفریقایی را ارزان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با فروکش کردن هیجان انتشار بیانیه مشترک هسته‌ای توسط ایران و گروه ۱+۵ قیمت طلای سیاه بار دیگر در بازارهای جهانی سیر صعودی به خود گرفت و گران شد.

بر این اساس پس از سقوط قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به سطوح ۵۵ تا ۵۶ دلار و کاهش قیمت نفت وست تگزاس آمریکا به بشکه‌ای کمتر از ۵۰ دلار در دو هفته نخست فروردین ماه، قیمت جهانی نفت بار دیگر در بازارهای چهار گوشه جهان افزایش یافت.

از این رو با شروع معاملات نفتی در بازارهای آسیا امروز قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای آسیایی حدود یک دلار افزایش یافت به طوری که قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه مه یک دلار و هفت سنت بالا رفت و به ۵۶ دلار و دو سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت شیرین آمریکا هم به عنوان دومین شاخص تعیین کننده بهای طلای سیاه در بازار جهانی متاثر از قیمت نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز با افزایشی ۹۱ سنتی بشکه ای حدود ۵٠ دلار و پنج سنت معامله شد.

دوئل جدید نفتی عربستان و روسیه

با وجود بازگشت یک روزه ثبات قیمتی به بازار نفت و افزایش حدود یک دلاری قیمت هر بشکه طلای سیاه، اما روسیه و عربستان سعودی به عنوان دو غول بزرگ تولید و صادرکننده نفت جهان یک دوئل جدید قیمتی را در بازار راه انداخته اند.

از این رو عربستان سعودی به دنبال دریافت نشانه‌هایی از بهبود بازار، قیمت نفت خود را در آسیا بالا برد اما در بازارهای اروپا و آمریکا یک بار دیگر قیمت‌ها را کاهش داد.

بلومبرگ گزارش داده است: عربستان قیمت تمام خود را برای تحویل در بازارهای آسیایی در ماه مه امسال افزایش داد تا اظهارات علی النعمی وزیر کهنه کار نفت سعودی ها مبنی بر بهبود تقاضای نفت در بازارهای جهانی تایید شود.

محبوبیت بالایی ژانر علمی تخیلی / جنگ ستارگان، پیشتازان فضا و سیاره میمون‌ها
دنبال کنید

در همین حال شرکت نفت دولتی عربین اویل در بیاینه ای اعلام کرد: نفت سبک عربستان برای تحویل به مشتریان آسیایی با قیمت ۶٠ سنت کمتر از شاخص نفت منطقه ای عرضه می شود. این قیمت بالاترین سطح قیمت برای این نوع نفت از ماه دسامبر ٢٠١۴ میلادی تاکنون است. همچنین قیمت ارائه شده برای ماه مه امسال ٣٠ سنت بالاتر از قیمت نفت در ماه آوریل است.

این در حالی است که شرکت آرامکو سعودی هم قیمت چهار نوع نفت دیگر این کشور را که به بازارهای آسیایی صادر می شود را افزایش داده است.

بر اساس اعلام مقامات عربستانی، ریاض قیمت نفت سبک خود را برای تحویل در ماه مه به مشتریان آمریکایی ١٠ سنت در مقایسه با قیمت نفت آمریکا کاهش داد. قیمت این نفت برای تحویل در بازارهای شمال غربی اروپا نیز ٢٠ سنت کاهش داده شده است.

در همین حال علی النعیمی وزیر نفت عربستان اخیرا با اشاره به تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت توسط عربستان، گفته است: شرایط تقاضا برای نفت خام در بازارهای جهانی در حال بهتر شدن است و عربستان می تواند به هر مقدار تقاضا از هر مشتری نفتی پاسخ دهد.

روس‌ها در سایه ارزان فروشی عربستان رکورد زدند

با وجود کاهش قیمت نفت صادراتی عربستان در بازارهای اروپایی اما روسیه در ماه مارس در زمینه تولید طلای سیاه به رکورد تازه‌ای دست یافت و باعث افزایش صادرات این کشور و تشدید اشباع بازار جهانی نفت شده است.

بر این اساس وزارت انرژی روسیه با انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرد: دو شرکت انرژی بزرگ روسیه شامل گازپروم و روس ‌نفت در ماه مارس تولید نفت روسیه را به رکورد ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه در روز رساندند که بالاترین سطح تولید پس از سقوط شوروی سابق است.

این در حالی است که میزان تولید نفت روسیه از مقدار نفت تولید شده این کشور در ماه دسامبر که ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز بود فراتر رفته است.

کاهش سهم غرفه شرکتهای زیرمجموعه نفت در نمایشگاه بیستم
دنبال کنید

در کنار افزایش تولید نفت، تولید میعانات گازی روسیه هم با افزایش خیره کننده ای روبرو شده است به طوری که آمارهای وزارت انرژی روسیه نشان می دهد تولید میعانات گازی در ماه مارس به ۴۵ میلیون و ۲۷۵ هزار تن رسید در حالی که در ماه فوریه ۴۰ میلیون و ۶۹۶ هزار تن بوده است.

در این بین مقامات روسیه در توجیه عدم کاهش تولید نفت خود در همراهی با اعضای اوپک، تاکید می کنند: به دلیل مشکلات چاه‌های نفت در مناطقی از روسیه که شرایط جوی سختی دارند بالا و پایین بردن قابل توجه میزان تولید این چاه‌ها دشوار است.

جا برای بشکه‌های نفت ایران کی باز می‌شود؟

در طول چند روز گذشته وزیر نفت و برخی از مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران در صورت تعلیق کامل تحریم‌های بین‌المللی خبر داده و از برنامه افزایش صادرات و باز پس گیری سهم نفت ایران در بازار جهانی خبر می دهند.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه طراحی پالایشگاه های بزرگ نفت جهان براساس نفت با کیفیت بالا انجام می شود به مهر گفته است: کیفیت بالا مهمترین مزیت نفت ایران بوده و خریداران خارجی به علت مرغوبیت بالا همواره متقاضی خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران هستند.

با این وجود، شرایط بازار نفت و به ویژه افزایش تولید و صادرات توسط عربستان و روسیه نشان می دهد حتی با تعلیق کامل تحریم‌ها شرایط برای بازپس گرفتن سهم نفت ایران در بازار جهانی بسیار سخت باشد.

در همین حال، آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه بر این باور است که توافق هسته ای ایران بر قیمت نفت بی تاثیر بوده است و قیمت نفت مسیر خود را طی می کند، گفته است: حتی کاهش فشار تحریمی بر ایران نمی تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi