شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فراکسیون محیط زیست مجلس؛ میانجی حذف حیوانات از سیرک‌ها

در این نامه آمده است: “به پیوست، نامه شماره ۵۵۸/۹۳ مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۳ کارگروه حذف حیوانات از سیرکهای کشور، حامیان حیات وحش ایران، به منظور صدور دستور رسیدگی، پیگیری امر و اعلام نتیجه، خدمتتان ارسال می گردد. با عنایت به مستندات ارائه شده در خصوص رفتار خشونت آمیز با این گونه های

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12441
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶


در این نامه آمده است: “به پیوست، نامه شماره ۵۵۸/۹۳ مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۳ کارگروه حذف حیوانات از سیرکهای کشور، حامیان حیات وحش ایران، به منظور صدور دستور رسیدگی، پیگیری امر و اعلام نتیجه، خدمتتان ارسال می گردد.

با عنایت به مستندات ارائه شده در خصوص رفتار خشونت آمیز با این گونه های زیبای حیات وحش و انواع گزارشها اعم از خرید و فروش حیوانات و یا رهاسازی حیوانات وحشی در سطح شهرها و منسوخ شدن اینگونه رفتار با حیوانات، خواهشمند است در این خصوص دستور اقدام موثر را صادر فرمایید. از مراحم شما سپاسگزارم.”

به گزارش فارس، کارگروه حذف حیوانات از سیرک ها طی یک سال گذشته پس از درخواستهای مکرر از سازمان حفاظت محیط زیست، ارسال نامه سرگشاده برای رییس جمهور، برگزاری دو تجمع نمادین مقابل ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست، رسانه ای کردن پشت پرده سیرکها و تهیه عکس و فیلم از حیوان آزاری در سیرکها، سرانجام ماه گذشته با ارسال درخواستی به  رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواستار رسیدگی به آزار حیوانات توسط سیرکداران و معرکه گیران شدند.

در بخشی از این نامه که خطاب به محمدرضا تابش نوشته شده آمده است:

ضمن قدردانی از توجه و تلاشهای اخیر جنابعالی جهت رفع معضلات زیست محیطی کشور، نظر به اینکه روز به روز شاهد نمونه های بارز حیوان آزاری در سیرک های کشور هستیم، از حضورتان خواهشمندیم جهت پایان دادن به ظلمی که بیرحمانه بر مخلوقات بیگناه خداوند به نام تفریح روا میرود یاریمان فرمایید.

سیرک حیوانات، اشتباه بزرگی که چندی است در جوامع پیشرفته، به دلایل علمی و اخلاقی، منسوخ شده امروز در کشور ما به ابتدایی ترین شکل ممکن برپا و منجر به ایجاد نسلهایی از حیوانات ناسالم با نواقص ژنتیکی و بیماریهای گونان میشود.

نمایشگاه تابلوهای نقاشی در شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران برپا شد
دنبال کنید

از سوی دیگر، نظر به اینکه جابجایی، ماهیت سیرک است، جهانِ امروز دریافته است که سیرک نمی تواند جایگاهی مناسب با شرایط استاندارد برای گونه های مختلف حیات وحش باشد. چه بسا که همین جابجایی سیرک در کشور ما زمینه قاچاق حیوانات را از منطقه ای به منطقه دیگر برای سودجویان به راحتی فراهم ساخته است. از طرفی، تعداد سیرک های سراسر کشور که بصورت قانونی مشغول به فعالیت هستند به تعداد انگشتان دست نمی رسد، اما همین سیرک هایی که به هر دلیل، علیرغم حیوان آزاری و شرایط رقت انگیز نگهداری حیوانات، موفق به دریافت مجوز و اجرای برنامه می شوند، بستری مناسب برای فعالیت غیرقانونی معرکه گیرانی فراهم می کنند که با زنده گیری خرس و یا گونه های ارزشمند جانوری دیگر از زیستگاهشان و آزار جسمی شدید، این مخلوقات بیگناه خداوند را وسیله ارتزاق خود ساخته اند.

از بُعد اخلاقی نیز سیرک حیوانات در کشورهای بسیاری منسوخ شده است. اسارت حیوانات در شرایط نامناسب و جابجایی آنها، تنبیه، گرسنگی، خستگی، استرس و از طرفی تاثیر خشونت رفتاری با این حیوانات بر تماشاچی که جمعی از آنان را خردسالان تشکیل میدهند عواملی هستند که در دنیای امروز نمیتوان نام “تفریح” بر آن نهاد.

جناب آقای دکتر تابش، قریب یک سال از تشکیل «کارگروه حذف حیوانات از سیرک ها» میگذرد اما همچنان بدون کوچکترین پیشرفتی شاهد گسترش حیوان آزاری تحت عنوان سیرک و معرکه گیری در سراسر کشور هستیم.

انجمن «حامیان حیات وحش ایران» ضمن ابراز نگرانی شدید از حیوان آزاریهای اخیر توسط سیرکداران و معرکه گیران، و با توجه به سپری شدن ۱۱ ماه از اولین درخواست رسمی جهت حذف حیوانات از سیرکهای کشور، از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست میکند با اعطای فرصتی ۹ ماهه به سیرکداران و معرکه گیران، هرگونه نمایش با حیوانات، از ابتدای آبانماه سال ۹۴ (مصادف با آغاز ماههای محرم و صفر که فصل تعطیلی سیرکهاست) برای همیشه در سراسر کشور ممنوع اعلام شود و طی این ۹ ماه با کنترل تعداد و گونه های موجود و بررسی شرایط نگهداری از حیوانات در این مجموعه ها از تکثیر و آزار حیوانات موجود و ورود حیوانات جدید ممانعت بعمل آید.

مذاکرات ایران و هند درباره بدهی نفتی
دنبال کنید

 جناب آقای دکتر تابش، خواهشمندیم اقدامات لازم را مبذول فرمایید تا نام ایران نیز در فهرست کشورهایی که حیوانات را از سیرک حذف کرده اند و تعدادشان روز به روز در حال افزایش است ثبت گردد. چه آنکه اکثر این کشورها از پیشگامان استفاده از حیوانات در سیرکها بوده اند اما نام سیرک در کشور ما سابقه ای کمتر سه دهه دارد.

این در حالیست که رئیس سازماندهی امور و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته از اعطای فرصتی دو ساله به سیرکداران برای حذف حیوانات از نمایشها خبر داد و اعلام کرد از مدیران سیرکهای کشور برای حذف حیوانات طی دو سال آینده تعهد محضری گرفته است.

انتهای پیام/

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi