شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیانیه ۳۰ بندی فراکسیون محیط‌زیست در حمایت از بیانات رهبر انقلاب

فراکسیون محیط زیست با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت قاطع از بیانات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در شناسایی و تبیین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی حوزه محیط زیست آمادگی‌اش را برای عملیاتی شدن این برنامه‌ها و کمک مجلس به تحقق این مهم اعلام کرد: به گزارش مجلس نیوز ، بیانیه فراکسیون محیط زیست

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12319
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۳:۲۷

فراکسیون محیط زیست با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت قاطع از بیانات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در شناسایی و تبیین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی حوزه محیط زیست آمادگی‌اش را برای عملیاتی شدن این برنامه‌ها و کمک مجلس به تحقق این مهم اعلام کرد:

به گزارش مجلس نیوز ، بیانیه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در حمایت از بیانات مهم مقام معظم رهبری پیرامون محیط زیست به امضای شش نماینده مجلس متشکل از سادات ابراهیمی، شریعت‌نژاد، پزشکیان، نجف‌نژاد، پیرموذن و عباسی رسیده است که متن آن به شرح زیر است:

 

                                                     بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

بیانات مقام معظم رهبری در هفدهم اسفندماه و در آستانه آخرین روزهای سال ۱۳۹۳ در شرایطی که سازمان متولی حفظ محیط‌زیست کشور علی‌رغم تلا‌ش‌های انجام شده در شرایط بی‌مهری و انحلال ناشی از ادغام به سر می‌برد با تاکید بر اهمیت حفاظت از تمامی عرصه‌های طبیعی کشور و همچنین ضرورت هماهنگی و همدلی دستگاه‌ها، موجب دلگرمی و تقویت روحیه فعالان این عرصه گردید.

 

مهم ترین محورهای مطرح شده در بیانات معظم‌له به شرح زیر است که با هماهنگی دستگاه‌های متولی و دست‌اندرکاران حفظ محیط‌زیست با مشارکت مردم قابل تحقق و انجام خواهد بود:

 

۱- تاکید بر ضرورت هماهنگی و همدلی دستگاه‌ها که برای حفظ محیط‌زیست می‌بایست صمیمانه همکاری نمایند.

 

۲- تاکید بر اهمیت حفاظت از تمامی اکوسیستم‌های طبیعی در کشور اعم از جنگل، مرتع، دشت،‌ کویر و غیره که متعلق به همه است و به‌عنوان موهبت الهی باید برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

 

۳- تاکید بر مدیریت استفاده از ظرفیت‌های طبیعی کره زمین

 

۴- حفاظت از تولیدات گیاهی و تولیدات زیستی سرزمین و جلوگیری از تخریب و نابودی آنها با توجه به خصوصیاتی که در قرآن برای تخریب و نابودکنندگان نام برده (لجوج‌ترین، خبیث‌ترین و سرسخت‌ترین دشمنان) “والله لا یحب الفساد”

 

۵- اهمیت مسئله حفظ محیط‌زیست با توجه به مسئولیت انسان در قبال طبیعت و به منظور برقراری تعادل میان انسان و طبیعت، عدم حفظ این تعادل به دلیل ضایعات ناشایست از جمله خودخواهی، قدرت طبیعی و قلدری انسان خواهد بود. با اشاره به قضیه پیمان کیوتو و امتناع برخی کشورها با خصوصیات نامبرده شده که درجه مسئولیت‌پذیری خود را نسبت به مسئله محیط‌زیست در دنیا ثابت کرده‌اند.

 

۶- توجه جدی در موضوعات محیط‌زیست داخلی کشور از جمله مسئله خاک، جلوگیری از فرسایش (پیشگیری و علاج) در کنار موضوع آب که حائز اهمیت بسیار است.

 

۷- رسیدگی به مسئله آلودگی هوا و گردوغبار (پیشگیری و علاج) با اشاره به تجربه رفع مشکل کشورهای دیگر با یک پنجم وسعت کشور و دو برابر جمعیت، ضرورت هماهنگی،‌ همدلی و هم‌زبانی دستگاه‌ها با تاکید بر صبر، حوصله،‌ تدبیر و پیگیری.

دکتر روحانی فرا رسیدن روز ملی ویتنام را تبریک گفت
دنبال کنید

 

۸- تاکید بر حفظ سه عنصر اساسی هوا، آب،‌ خاک و ضرورت شناسایی عامل تهدید و تعیین راه‌حل‌های رفع مشکل با جدیت

 

۹- تاکید بر رفع مشکل گردوغبار در شهرها نه تنها برای حفظ حیات انسان بلکه برای حفظ حیات محیط‌زیست و طبیعت(شناسایی علت و سپس ارائه راه‌حل)

 

۱۰- تدبیر و چاره‌اندیشی برای کاهش مصرف آب با تاکید بر رعایت الگوی بهینه مصرف در حوزه کشاورزی

 

۱۱- تاکید جدی بر آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور

 

۱۲- تاکید بر پیگیری امور با توجه به اهمیت پیگیری برای برخی اقدامات که نتیجه آنها در طولانی‌مدت قابل مشاهده است. این امور نباید در نیمه‌راه متوقف شوند.

 

۱۳- اهمیت حفاظت از جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان ریه‌های تنفسی کشور و نگهبان خاک

 

۱۴- تاکید بر ممنوعیت دست‌درازی به جنگل‌های کشور و ضرورت جلوگیری از تعرض به جنگل‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله احداث شهربازی و جذب گردشگر تا مدرسه و حوزه علمیه توسط تمامی دستگاه‌های متولی پیگیری شود.

 

۱۵- متوقف گردیدن مسئله زمین‌خواری با تاکید بر جلوگیری از دست‌اندازی به زمین‌های اطراف شهر و ثروت‌های عمومی توسط دستگاه‌های مسئول

 

۱۶- تاکید بر جلوگیری از ساخت و ساز در ارتفاعات کشور و پدیده کوه‌خواری

 

۱۷- تاکید بر جلوگیری از تعرض به منبع آب شرب، منبع هوا و منابع زندگی در شهرها (پایتخت کشور و مزکر دولت اسلامی)

 

۱۸- برخورد با کسانی که در داخل دستگاه‌ها کوتاهی می‌کنند.

 

۱۹- مقابله جدی دستگاه‌های متولی (منابع طبیعی، محیط‌زیست، شهرداری، دستگاه‌های نظارتی) با این وضعیت اسفبار

 

۲۰- تاکید بر حفظ محیط‌زیست به‌عنوان یک وظیفه حاکمیتی که می‌بایست مشارکت و همکاری آحاد مردم در آن جلب شود. (تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی)

 

۲۱- تاکید بر تهیه سند ملی برای مسائل محیط‌زیست و همکاری دستگاه‌ها

 

۲۲- تاکید بر ضرورت تهیه پیوست محیط‌زیستی برای همه برنامه‌های سازندگی در کشور اعم از شهری، صحرایی، صنعتی و بقیه طرح‌ها (جاده‌سازی، احداث کارخانه، نقل و انتقال، مسائل تجاری و…)

 

۲۳- تاکید بر جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست و تاکید بر هماهنگی دستگاه قضایی و دستگاه‌های ضابط، ضرورت هماهنگی مجلس شورای اسلامی و در صورت نیاز بازنگری قوانین برای تعقیب تخریب محیط‌زیست به‌عنوان جرم (پالایش و بازنگری قوانین با این رویکرد)

 

۲۴- تقویت نظارت های بی‌اغماض

 

۲۵- فرهنگ‌سازی اهمیت حفظ محیط‌زیست در جامعه از دبستان و درج موضوعات در کتاب‌های درسی به نحوی که حفظ حریم‌های محیط‌زیست به‌عنوان فرهنگ عمومی پذیرفته شود.

جلالی: طرفین مذاکرات هسته‌ای مراقب بدخواهان توافق باشند/آنجل:نقش ایران در مبارزه با داعش مهم است
دنبال کنید

 

۲۶- اهمیت نقش رسانه ملی و مردم در فرهنگ‌سازی مورد تاکید است.

 

۲۷- حمایت و تشویق طرح‌های مدیریت منابع از جمله آب

 

۲۸- ابراز نگرانی در مورد بوستانی در شرق تهران (بین اتوبان شهید بابایی و ارتفاعات قوچک) که متعلق به مردم است ولی عده‌ای چشم طمعکار منتظر غفلتند. شهرداری آن را به صورت یک گردشگاه عمومی برای مردم درآورد و در اختیار مردم قرار گیرد.

 

۲۹- افسوس از اقدام برخی دستگاه‌ها که از روی غفلت و بی‌انضباطی زمین‌ها و مناطقی که ریه‌های تنفسی شهرهای بزرگ هستند، را از بین بردند.

 

۳۰- اهمیت قضاوت و نمره‌دهی مردم به دستگاه‌ها در مورد حفظ محیط‌زیست .

 

فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگان تمامی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت قاطع از بیانات و دیدگاه‌های ژرف و عمیق مقام معظم رهبری در شناسایی و تبیین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی حوزه محیط‌زیست، آمادگی خود را برای عملیاتی شدن این برنامه‌ها و کمک به مجلس شورای اسلامی به تحقق این مهم اعلام نموه و پیشنهادات زیر را جهت تحقق بیانات معظم‌له ارائه می‌نماید.

 

– ترویج اخلاق محیط‌زیستی از طریق نشست‌های تبادل افکار، خصوصاً بین قوای سه‌گانه و مراکز دانشگاهی تخصصی محیط‌زیستی به منظور ترویج رویکرد حفاظت در کشور

 

– برگزاری نشست‌های بین‌المللی با محوریت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی کشور در تعاملات جهانی و اخذ امضای متعهدانه کشورهای همسایه.

 

– تقویت نقش شورایعالی محیط‌زیست با مشارکت دادن شهردداری تهران و مجلس شورای اسلامی به منظور هماهنگی برنامه‌های اجرایی، پرهیز از موازی‌کاری و اخذ تصمیمات اجرایی در ابعاد کلان

 

– تقویت نقش مراکز آموشی وابسته به سازمان حفاظت محیط‌زیست و برگزاری دوره‌های الزامی آموزشی و بازآموزی اصول حفاظت محیط‌زیست برای تمام تصمیم‌گیران و مدیران بخش‌های دولتی و غیردولتی در سراسر کشور.

 

– تقویت اختیارات و اعتبارات حفاظت از محیط‌زیست در طول برنامه ششم توسعه

 

– منع کامل بهره‌برداری از جنگل‌ها به منظور مراقبت از گنجینه طبیعی ملی

 

– فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی از طریق رسانه ملی با اختصاص زمان در ساعات پرمخاطب

 

– ترویج فرهنگ محیط‌زیستی از طریق کتب درسی (اضافه شدن مفاهیم متعالی دینی به کتاب‌های معارف، بینش اسلامی، جغرافی، علوم‌زیستی و علوم اجتماعی مدارس) و به صورت درس‌های اختیاری و الزامی در دانشگاه‌ها

 

– ایجاد شعب ویژه قضایی و برخورد سریع و قاطع با جرایم محیط‌زیستی

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi