جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

توسعه همکاریها با ترکمنستان در زمینه ترانزیت انرژی

ایران تمایل دارد ضمن ادامه خرید گاز از ترکمنستان، در حوزه خرید برق و ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز همکاریها و تعاملات دوجانبه خود را بویژه در زمینه ترانزیت انرژی گسترش دهد. به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه ٢٠ اسفند ماه) به طور رسمی در کاخ آغوزخان عشق آباد از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12186
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
ایران تمایل دارد ضمن ادامه خرید گاز از ترکمنستان، در حوزه خرید برق و ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز همکاریها و تعاملات دوجانبه خود را بویژه در زمینه ترانزیت انرژی گسترش دهد.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه ٢٠ اسفند ماه) به طور رسمی در کاخ آغوزخان عشق آباد از سوی قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان مورد استقبال قرار گرفت.

روئسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با اشاره به روابط دوستانه و صمیمانه دیرین دو ملت، بر استفاده از همه ظرفیتهای موجود برای گسترش بیش از پیش روابط در بستر ارزشهای فرهنگی و تاریخ مشترک تاکید کردند.

روحانی در این نشست با بیان این‌که روابط دو کشور با توافقات امروز بیش از پیش گسترش خواهد یافت که این به نفع دو ملت و منطقه است، گفت: ایران و ترکمنستان دو کشور مهم در عرصه تولید انرژی هستند و باید همکاریهای خود را در این زمینه گسترش دهند.

وی با اعلام آمادگی کشورمان برای توسعه همکاریها با ترکمنستان در زمینه ترانزیت انرژی افزود: ایران تمایل دارد ضمن ادامه خرید گاز از ترکمنستان در حوزه خرید برق و ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز همکاریها و تعاملات دوجانبه را گسترش دهد.

رئیس جمهوری به تصمیم دو کشور برای افزایش حجم مبادله کالا از مسیر ریلی به ١٠ میلیون تن در سال اشاره و تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل جاده‌ای نیز افزایش حجم مبادلات را تسهیل خواهیم کرد تا کریدور عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان در توسعه حمل و نقل در منطقه فعال‌تر شود.

روحانی همچنین به مذاکرات هیئتهای دو کشور درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر اشاره و عنوان کرد: دو کشور مایل به تسهیل همکاریهای بانکی در راستای گسترش تجارت و نیز ارتقای سطح همکاریها در زمینه‌های محیط زیست، مبارزه با مواد مخدر و تامین منابع آبی هستند.

تئاتر چند خواب از زندگی بارانی به روی صحنه میرود
دنبال کنید

رئیس جمهوری ترکمنستان نیز در این نشست بر لزوم همکاری دو کشور در حوزه انرژی تاکید کرد و گفت: ایران و ترکمنستان دو کشور مطرح در عرصه تولید انرژی هستند و باید همکاریهای خود را در این زمینه هر چه بیشتر گسترش دهند.

بردی محمداف، همچنین بر همفکری و همکاری نزدیک دو کشور در زمینه تعیین رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و از تدابیر و ابتکار رئیس جمهوری کشورمان برای گسترش روابط دو جانبه تقدیر کرد.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi