پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

برون رفت از رکود با محوریت صادرات

ترویج صادرات عملا تحریک تقاضای خارج از کشور است و به علت این که تقاضا از خارج می‌باشد باعث تحریک تورم نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، رکود تورمی که اقتصاد ایران در آن قرار گرفته کار را بر مسئولین تنظیم سیاست های مالی و اقتصادی دولت بسیار تنگ نموده. سیاست گزاران اقتصادی و مالی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12128
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
ترویج صادرات عملا تحریک تقاضای خارج از کشور است و به علت این که تقاضا از خارج می‌باشد باعث تحریک تورم نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رکود تورمی که اقتصاد ایران در آن قرار گرفته کار را بر مسئولین تنظیم سیاست های مالی و اقتصادی دولت بسیار تنگ نموده. سیاست گزاران اقتصادی و مالی ابزار های گوناگونی برای تنظیم هر بازار در اختیار دارند که عمده ترین آن ها نرخ برابری ارز، نرخ بهره و مالیات است.

در شرایط رکود با تزریق منابع مالی، کاهش نرخ بهره و مالیات تقاضا تحریک میشود تا بتوان رشد اقتصادی را تسریع نمود و در شرایط تورمی با افزایش نرخ بهره، مالیات و سیاست های انقباضی مالی با محدود کردن تقاضا تورم مهار میشود. اما در شرایط رکود تورمی چه کار باید کرد؟

دولت تدبیر و امید به درستی صادرات و تحریک تقاضای بیرون از کشور را به عنوان یکی از اصلی ترین راهکار های برون رفت از رکود شناسایی و با تشکیل شورای عالی صادرات عزم خود را عیان نموده است. ترویج صادرات عملا تحریک تقاضای خارج از کشور می باشد و به علت این که تقاضا از خارج میباشد باعث تحریک تورم نخواهد شد.

خوشبختانه چرخ تقدیر نیز بازار بزرگی را به روی کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران گشوده است. کشور های ایران وعراق در ۲۰ قرن از ۲۵ قرن اخیر جزیی از یک حوزه سیاسی بوده اند.

پیوند های تاریخی، مذهبی، فرهنگی و قومی بین این دو ملت برای همه آن کسانی که به کشور عراق سفر نموده اند آشکار و عیان است.

این بازار ۳۰ میلیونی و ثروتمند میتواند جرقه ای برای افروختن آتش صادرات واقعی، دارای ارزش افزوده و اشتغال زا در ایران باشد. قریب به ۴۰ سال جنگ داخلی و خارجی تمامی زیرساخت های عراق را از بین برده است و این کشور نیاز مبرمی به سرمایه گزاری در زیرساخت های برق، آب، مسکن و حمل و نقل دارد.

حوزه هایی که در آن شرکت های ایرانی دارای سطح بالایی از فن آوری تولید و توان مهندسی و اجرا هستند. هدف رسمی ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گزاری و دست یابی به ۱۱ میلیون بشکه تولید روزانه در حوزه نفت نیز بازاری دیگر است. فقط در حوزه تخصصی نگارنده یعنی صنعت برق نیاز وزارت های برق و نفت عراق و پروژه های گوناگون این کشور در ۱۵ سال آینده بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد بود که در صورت تسخیر حتی ۳۰ درصد آن صنعت برق ایران متحول خواهد شد.

در سایر رشته ها نیز مانند صنایع غذایی، دارویی، تجهیزات و خدمات پزشکی نیز بازار عراق میتواند برای شرکت های ایرانی بسیار جذاب و سودآور باشد.

پیش نیاز موفقیت در هر بازار تحلیل رقبا میباشد و رقبای اصلی ایران در عراق ترکیه و عربستان سعودی هستند. کشور ترکیه میتواند الگوی بسیار مناسبی برای ما ایرانیان باشد. این کشور در ده سال گذشته با محور قرار دادن صادرات در صنایع غذایی، کشاورزی، خودروسازی، پوشاک، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و خدمات فنی مهندسی یکی از سریع ترین رشد های اقتصادی جهان را تجربه و تولید ناخالص ملی آن از۳۹۲ میلیارد به۸۱۳ میلیارد دلار رسیده است. صادرات ترکیه از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ با ۴۹% افزایش به ۱۶۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.

انتخابات در ایران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و همین امر سبب حساسیت و فرصت‌طلبی دشمنان شده است
دنبال کنید

*بندر آمبارلی استانبول

درگزارش ویژه ای که نشریه Financial Times در باره ترکیه تهیه نموده است موارد قابل تاملی در مورد رویکرد صادراتی دولت ترکیه ذکر شده :تا قبل از ۲۰۰۸ دو سوم صادرات ترکیه به کشور های اتحادیه اروپا بود اما اکنون سهم آن کمی بیش از یک سوم می باشد و ترکیه بر بازارهای در حال توسعه متمرکز شده است. کشور عراق در سال ۲۰۱۴ از ایتالیا سبقت گرفت و اکنون پس از آلمان دومین بازار صادراتی این کشور محسوب میشود و طبق پیش بینی آقای اردم باچی ریاست بانک مرکزی ترکیه به زودی بزرگترین بازار ترکیه خواهد بود.
پیمانکاران ترک در تمامی جهان حضور دارند و این کشور پس از چین دارای بالاترین تعداد عضو در میان ۱۰۰ پیمانکار برتر جهان است.

اگر بگوییم که این انفجار در فعالیت بین المللی توسط دولت ترکیه پشتیبانی میشود، حق مطلب را ادا نکرده ایم. فتح بازار های جدید تبدیل شده است به هدف اصلی نظام این کشور. به نظر می آید که جز وظایف قانونی آقای رجب طیب اردوغان در جلسات با روسای سایر دول گفتگو در مورد تجارت است.

وزیر خارجه ترکیه بر منطقه خاور میانه و شمال افریقا متمرکز شده و قرارداد های متعددی برای لغو روادید و ایجاد مناطق آزاد تجاری منعقد نموده است.

دولت ترکیه دارای دیدگاهی استراتژیک میباشد، سفرت ها و کنسول گری های جدید در مناطق در حال رشد مانند آفریقا تاسیس خواهند شد و هواپیمایی ترکیه جهت رفت آمد تجار ترک مسیر های پروازی جدیدی را ایجاد خواهد نمود. این هواپیمایی که نیمه دولتی می باشد در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ کشور پرواز مینماید و در این زمینه رکورددار جهان است.

*ایران می تواند همپا با ترکیه جهش اقتصادی را تجربه نماید

ایران می تواند همپا با ترکیه جهش اقتصادی را تجربه نماید، زیرساخت های مناسب، نیروی کار جوان و تحصیل کرده، منابع غنی معدنی، ذخایر نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی با مرز زمینی و دریایی با ۱۳ کشور همگی عواملی است که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی میتواند ایران را به ترکیه دوپینگ کرده تبدیل نماید.

اگر ترکیه با فقر منابع طبیعی میتواند در ۱۰ سال تولید ناخالص ملی خود را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دهد، با اندکی تفکر و برنامه ریزی دستیابی به ۱۵۰ درصد و یا حتی ۲۰۰ درصد در ۱۰ سال آینده غیرممکن نخواهد بود. در این راستا ما می بایست هماهنگی بین بخش خصوصی و دولتی ترکیه و برنامه ریزی منسجم و چند بعدی آنها را الگو برداری نماییم.

در هفته پایانی بهمن ماه هیاتی متشکل از ۵۰۰ نفر از مدیران و بازرگانان ایرانی به دعوت وزارت صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد شرکت نمودند.

همزمان با نمایشگاه هیاتی متشکل از معاون اول ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر بهداشت و تعدادی دیگر از مقامات عالیرتبه دولت ایران جهت برگزاری اجلاس مشترک حاضر شدند.

برگزاری این اجلاس همزمان با حضور صدها شرکت معتبر ایرانی و نمایندگان تشکل های بزرگ حوزه های صنعتی و خدمات فنی مهندسی کشور فرصتی طلایی بود تا بخش خصوصی و دولتی دست در دست هم داده و همراه در جهت رفع موانع و مشکلات حضور پررنگ تر شرکت ها و سازمان های ایرانی در این بازار مهم و استراتژیک قدم بردارند.

پمپئو: تحریم‌های تسلیحاتی ایران نباید لغو شود
دنبال کنید

اما متاسفانه مجدد شاهد آن بودیم که بخش دولتی مسیر خود را از بخش خصوصی جدا نمود و هیچ فضایی برای حضور نمایندگان تشکل ها در جلسات برگزار شده با هیات دولت عراق جهت گفت و گو در نظر گرفته نشد.

حتی در سمینار های برنامه ریزی شده در حاشیه نمایشگاه نیز علیرغم همکاری و همفکری ۶ هفته ای تشکل ها با مسئولین سازمان توسعه تجارت و ارائه لیست های جامع از مقامات کلیدی دولت عراق در رشته های گوناگون، نه وزرا و معاونین وزیر ایرانی و نه هیچ وزیر، معاون و یا مدیر عراقی حضور نیافت.

قطعا اگر مسئولان ایرانی همان برخوردی را که دولت ترکیه با فعالان بخش خصوصی خود می نماید الگو برداری می نمودند و با دعوت نمایندگان بخش خصوصی ایران و شرکت در سمینارها در عمل و نه در شعار اهمیت بخش خصوصی کشور را برای طرف عراقی آشکار می نمودند، مسئولان عراقی نیز ارج و احترام بیشتری برای شرکت های ایرانی قائل می شدند.

تنها مقام ایرانی که شخصا وقت بسیاری صرف نمود و به مدت ۲ روز وزرا، معاونین وزیر و مدیران ارشد عراقی را شخصا در نمایشگاه همراهی نمود و با مراجعه به غرفه شرکت های ایرانی توانمندی ای آنان را با علاقه و حوصله برای مشتریان بالقوه تشریح نمود آقای رستم قاسمی مشاور رئیس جمهوری و ریاست ستاد توسعه روابط ایران، عراق و سوریه حاضر شدند بود که در این جا دارد از رویکرد مثبت و سازنده ایشان و وقت و انرژی را که صرف این مهم نمودند کمال قدردانی را به عمل آورم.

شرکت های ایرانی برای توسعه فعالیت خود در عراق با موانع بسیاری مواجه هستند. هزینه های گزاف تامین مالی در مقایسه با رقبا، عدم برخورداری از ارتباطات و تسهیلات بانکی (مانند ال سی، ضمانت نامه و…) به علت تحریم ها، گران فروشی مواد اولیه توسط انحصارات دولتی، سخت گیری بی مورد برخی ازدستگاه های دولت عراق به خصوص وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن نسبت به ورود شرکت های ایرانی به وندورلیست، رقابت مخرب بین خود و تخریب وجه و بازار توسط شرکت های بی کیفیت همگی می بایست با برنامه ریزی صحیح و تعامل سازنده بین دولت و بخش خصوصی مدیریت شوند تا بتوانیم سهمی در خور شان جمهوری اسلامی ایران در این بازار پر اهمیت کسب نماییم.

موفقیت در بازار عراق بسیار ملموس و نزدیک میباشد، این فرصت میتواند شرکت های توانمند ایرانی را به صورت عملی و واقعی بین المللی و صادرات محور نماید و سکوی جهشی شود برای ورود به سایر بازار های منطقه بیایید همه دست به دست هم دهیم و اجازه ندهیم این فرصت نیز مانند فرصت های پیشین سوزانده شود.

علیرضا کلاهی رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi