شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

استقبال خریداران از نفت بورسی

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت از رفع موانع و نگرانی‌ درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی خبر داد و گفت: از سوی خریداران هم از عرضه نفت خام در بورس استقبال شده است و عده‌ای برای ورود به این عرصه‌ ابراز تمایل کرده‌اند. علی کارد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 11987
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت از رفع موانع و نگرانی‌ درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی خبر داد و گفت: از سوی خریداران هم از عرضه نفت خام در بورس استقبال شده است و عده‌ای برای ورود به این عرصه‌ ابراز تمایل کرده‌اند.

علی کارد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: عرضه نفت خام در بورس انرژی را پیگیری می‌کنیم و مجوزهای آن در حال کسب است که باید با خزانه در این باره هماهنگی انجام دهیم.

وی افزود: برای پرداخت بهای محموله‌های نفت از سوی خریداران هماهنگی انجام شد و سازمان بورس مشخص خواهد کرد که شیوه پرداخت و میزان پرداخت اولیه و امثال آن چگونه تعیین شود.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت گفت: ظاهراً عرضه نفت خام در بورس انرژی از سوی خریداران هم استقبال شده است و عده‌ای برای ورود به این عرصه‌ ابراز تمایل کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر مجوزهای لازم اخذ شد، در سال جاری وارد بازار می‌شویم اما اگر این اتفاق نیفتد عرضه نفت خام در بورس به سال آینده موکول خواهد شد که به احتمال زیاد هم این اتفاق خواهد افتاد، چون دریافت مجوز به این آسانی نیست.

کاردر تصریح کرد: نگرانی‌های ما و سازمان بورس درباره امکان‌پذیر بودن عرضه محموله‌های بزرگ نفت خام در بورس رفع شده است و چشم‌انداز این کار عملیاتی به نظر می‌رسد.

کاردر پیش از در گفت‌وگو با فارس در تشریح چالش‌های اصلی عرضه محموله‌های بزرگ نفت در بورس گفته بود: «یکی از مسائل اصلی در حال حاضر تضامین است و مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه ما قیمتی را برای نفت ارائه می‌کنیم و خریدار می‌خرد، اما برای فروش آن به ویژه در شرایط فعلی که قیمت نفت رو به کاهش است، ممکن است دچار مشکل شود؛ چنانکه در ایران هم خریداری وجود ندارد و فروشنده باید در بازار جهانی نفتی را که از ما خریده بفروشد. نوع محموله‌هایی که خریداران می‌توانند ببرند و زمان تحویل و امثال آن هم وجود دارد که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.»

نقش مساجد بعنوان مهمترین پایگاه رسانه ای در انقلاب اسلامی
دنبال کنید

وی به صراحت گفته بود، پیچیدگی این کار خیلی بیش از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌آمد.

به گزارش فارس، دور جدید عرضه نفت در بورس بر خلاف دور قبلی با هدف صادرات و در رینگ صادراتی بورس انرژی انجام می‌شود و بهای آن نیز به صورت ریالی و بر اساس قیمت ارز مبادله‌ای پرداخت می‌شود.

در دور قبلی عرضه نفت در بورس انرژی، نفت خام در رینگ داخلی و با هدف تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی عرضه شد و محل تحویل آن نیز پالایشگاه تبریز در نظر گرفته شده بود.

در عین حال بهای آن نیز قرار بود به صورت ریالی اما بر اساس قیمت ارز در بازار آزاد پرداخته شود.

در دور جدید سقف عرضه نفت خام از ۲۹۲۰ بشکه در روز به ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi