شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴

لزوم ارتقاء جایگاه راهبری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)/ حمایت قاطع کمیسیون عمران از بخش خصوصی و نوسازی ناوگان هوایی

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در نشست بررسی وضعیت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه این مجموعه نباید تنها در حد یک فرودگاه تلقی شود، گفت: وقتی از «شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)» صحبت می‌کنیم، نباید آن را با دید یک فرودگاه صرف ببینیم. انتظار ما این است که اینجا در مقیاس یک شهر توسعه پیدا کند؛ شهری که دارای تمام امکانات و خدمات مورد نیاز باشد و بتواند با فرودگاه‌های بزرگ جهان رقابت کند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 118577
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۲

کرونا :

لزوم ارتقاء جایگاه راهبری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)/ حمایت قاطع کمیسیون عمران از بخش خصوصی و نوسازی ناوگان هوایی

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به هدف اولیه قانون‌گذار از تأسیس این مجموعه گفت: فلسفه تشکیل این مجموعه، ایجاد ویترینی از نظام جمهوری اسلامی است؛ جایی که باید تمام امکانات یک شهر در آن پیش‌بینی شود. متأسفانه در حال حاضر درک درستی از این مأموریت وجود ندارد و نقش‌آفرینی کافی از سوی نهادهای مرتبط دیده نمی‌شود.

رضایی‌کوچی با تأکید بر لزوم بازنگری در ساختار راهبری شهر فرودگاهی اظهار داشت: در حال حاضر، ریاست مجمع شهر فرودگاهی با وزیر راه و شهرسازی است و سایر اعضا نیز شامل وزرای اقتصاد و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه هستند. اما به اعتقاد من، اگر قرار است اینجا به معنای واقعی کلمه یک «شهر» باشد، باید سطح مجمع ارتقا پیدا کند؛ همان‌گونه که در شورای‌عالی مسکن، رئیس‌جمهور را در رأس قرار دادیم یا در شورای عالی هواپیمایی کشوری، همین اقدام انجام شد. در شهر فرودگاهی نیز باید معاون اول یا شخص رئیس‌جمهور ریاست مجمع را برعهده گیرد تا سایر وزرا نیز در مسیر ایفای نقش و ارائه خدمات قرار گیرند.

وی افزود: اگر قرار است منطقه آزاد این شهر فعال شود، وزیر صمت باید در مجمع حضور داشته باشد. اگر قرار است خدمات درمانی توسعه یابد، وزیر بهداشت باید نقش‌آفرین باشد. همچنین رئیس بانک مرکزی باید در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی آن مشارکت داشته باشد. بدون این سطح از مشارکت، نمی‌توان انتظار داشت که این مجموعه به جایگاه واقعی خود برسد.

رضایی‌کوچی تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) هنوز در جایگاه یک فرودگاه باقی مانده، نبود همین افراد و نهادهای اثرگذار در ساختار تصمیم‌گیری آن است. لازم است در اساسنامه این مجموعه بازنگری انجام شود.

وی در ادامه به موضوع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های این شهر اشاره کرد و گفت: همه ما با وضعیت اعتبارات دولت آشناییم. در یک مقطع پیشنهاد شد که از ظرفیت فاینانس چین استفاده شود و در قبال پول نفت بلوکه‌شده در چین، سرمایه‌گذاری انجام گیرد. این موضوع از دوره مرحوم رستم قاسمی، وزیر فقید راه و شهرسازی، مطرح بود و ایشان هم به‌شدت پیگیر ارتقاء جایگاه این فرودگاه بودند. همان زمان اعلام کردند که باید شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به‌عنوان ویترین نظام دیده شود. این دغدغه هنوز هم پابرجاست، اما با منابع فعلی، تحقق آن امکان‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون عمران، با انتقاد از محدود شدن نقش بخش خصوصی گفت: خلأ اصلی در مسیر توسعه این مجموعه، غفلت از ظرفیت بخش خصوصی است. متأسفانه هنوز نگاه برخی مدیران به بخش خصوصی، نگاهی رقابتی و منفی است، در حالی که باید از تنگ‌نظری عبور کنیم و به این بخش میدان دهیم. به‌طور نمونه، ما امروز توان داخلی برای تعمیر کامل موتور هواپیما را داریم؛ دانشی که فقط چهار کشور دنیا به‌طور کامل از آن برخوردارند. اما برای واگذاری یک قطعه زمین به این فعالان، دچار بروکراسی و قوانین دست‌وپاگیر هستیم. بخش خصوصی تا مطمئن نشود که با تغییر مدیریت‌ها آسیب نمی‌بیند، حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی افزود: دولت باید بپذیرد که منابعش برای رفع نیازهای کشور کافی نیست و تنها با میدان دادن به بخش خصوصی، می‌توان پروژه‌های ملی را پیش برد. عمده فرودگاه‌های پیشرفته منطقه، با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده‌اند. ما نیز در کمیسیون عمران مصمم هستیم این تنگ‌نظری را کنار بگذاریم و زمینه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نقش‌آفرینی بخش خصوصی را فراهم کنیم.

رضایی‌کوچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت ناوگان هوایی کشور گفت: اکنون حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ فروند هواپیما در حال پرواز هستند، که این تعداد پاسخگوی نیاز کشور نیست. نوسازی ناوگان یک ضرورت است. ما باید اجازه فعالیت به شرکت‌هایی بدهیم که از توان مالی و عملیاتی مناسب برخوردارند. امروز شاهدیم برخی افراد با دو یا سه فروند هواپیما، اقدام به تأسیس ایرلاین می‌کنند، در حالی که در کشورهای پیشرفته، ایرلاین‌ها با ۳۰، ۴۰ یا حتی ۵۰ فروند هواپیما وارد میدان می‌شوند. این سیاست نیاز به بازنگری جدی دارد.

وی با اشاره به اهمیت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: انتظار داشتم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این جلسه حاضر باشد. سازمان باید صلاحیت مالی و فنی متقاضیان را با دقت ارزیابی کند و به هر شخص یا مجموعه‌ای مجوز فعالیت ندهد.

رئیس کمیسیون عمران، با تأکید بر همکاری قوی میان دولت و مجلس گفت: موفقیت هر وزیر، موفقیت وزارتخانه و کشور است. ما در کمیسیون عمران تمام توان خود را برای حمایت از وزارت راه و شهرسازی به‌کار خواهیم گرفت، به شرط آن‌که همکاری، تعامل و هم‌افزایی متقابل شکل بگیرد.

رضایی‌کوچی در پایان به موضوع سوء‌مدیریت برخی زیرساخت‌های رهاشده در شهر فرودگاهی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سوله‌ها و انبارهایی که با هزینه‌های سنگین ساخته شده‌اند، بلااستفاده مانده‌اند و به محل زندگی حیوانات و پرندگان تبدیل شده‌اند. نه خودِ دستگاه‌های دولتی از آن‌ها استفاده می‌کنند، نه اجازه می‌دهند که شرکت شهر فرودگاهی بهره‌برداری کند. این وضعیت قابل قبول نیست. باید تکلیف این فضاها مشخص شود؛ یا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، یا به شرکت شهر فرودگاهی واگذار شود.

وی خطاب به مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: این موضوعات باید به‌صورت جدی پیگیری شود. ما ظرفیت دانش و تکنولوژی را داریم، توان جذب سرمایه هم وجود دارد؛ فقط باید اراده، هماهنگی و انسجام لازم میان دستگاه‌ها و مدیران ایجاد شود. در این صورت، شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) می‌تواند به جایگاه واقعی خود در تراز فرودگاه‌های برتر منطقه دست یابد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi
سایت سید عبدولوحید سجادپور

سایت سید عبدولوحید سجادپور