جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آقای زنگنه ما عصبانی نیستیم؟

احسان نجابت در هنگامه بررسی صلاحیت وزرا در مجلس و حواشی فراوان آن روزها، دیدگاه های موافق و مخالف فراوانی مطرح بود که از تریبون های مختلف مطرح می شد. در یادداشتی که با عنوان «حال نفت خوب است، اما تو باور نکن» ارائه شد، حضور زنگنه مغتنم بود چراکه شاید دیگر هرآنچه باید

اختصاصی کرونا

کد خبر : 11511
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲:۱۱

احسان نجابت
در هنگامه بررسی صلاحیت وزرا در مجلس و حواشی فراوان آن روزها، دیدگاه های موافق و مخالف فراوانی مطرح بود که از تریبون های مختلف مطرح می شد. در یادداشتی که با عنوان «حال نفت خوب است، اما تو باور نکن» ارائه شد، حضور زنگنه مغتنم بود چراکه شاید دیگر هرآنچه باید را آموخته بود و اندوخته بود. حال یکسال و نیم گذشت و چند کلام مختصر با آقای وزیر باقیمانده است.
۱٫ ما عصبانی نیستیم؟ این روزها در همایشها و نشست های مختلف همواره سخنرانی های آقای وزیر را مملو از اعتراض و عتاب به دیگران و از جایگاه منتقد می بینم. گاهی به نظر می رسد که هنوز خشم ناشی از هشت سال نامهربانی با مدیری پاکدست، کارامد و تیزهوش از او رخت برنبسته است. آیا یک ناداوری هرچند مهلک، باید یک مربی کارکشته را چنان آشفته کند که عنان کار از دست بدهد؟

۲٫ وزرا فریاد می زنند؟ انتقاد مستمر از عملکرد مسولین سابق آنهم جناحی که هم اکنون اکثریت مجلس را در دست دارند توسط شخص وزیر، نتیجه ای جز مشغول شدن به فرعیات،تهیه آتش برای مخالفین و مغرضین و فرصت سوزی به دنبال ندارد. به نظرم اطلاع رسانی از نتایج رویکرد ناصواب دولت گذشته در حوزه نفت وظیفه تیم رسانه ای وزارتخانه و نمایش عملکرد مطلوب برای قضاوت مردم وظیفه وزیر است.

۳٫ آن مرد که رفته است؟ انتقاد از منصوبین به جای جلسات خصوصی در سخنرانی عمومی و انتقاد از وضع موجود درحالیکه خود در راس امور هستید، ما را به یاد کسی می اندازد که خاطرات او هم دردآور است. بزرگانی که دعوت شما برای همکاری را لبیک گفتند گنجینه ای از تجربه، دانش و افتخارات هستند. این گنجینه ها ارزان به وجود نیامده اند که چنین سهل انگارانه بی بها شوند. اگر از انتصابات خود ناخورسندید، تغییرات حق شماست اما توهین، تحقیر و تصغیر هرگز.

پروژه هتل ورزش شهر یاسوج ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
دنبال کنید

۴٫ تحریم ها کاغذ پاره است؟ مکرر تکرار می کنید که افتضاح عملکرد وزارت نفت در دولت گذشته به دلیل تحریم نبوده است بلکه عدم وجود یک فرمانده توانمند و مقتدر تنها دلیل ناکارامدی است. شکی نیست که مدیریت بی ثبات، ناکارامد، بی تجربه و تسلیم دربرابر رئیس دولت یکی از دلایل ضعف عملکرد بوده است اما این عامل یکی از چندین عامل کلیدی سقوط بود. آرزو می کردم با عملکردتان در یک سال و نیم گذشته عملا نشان می دادید که مدیریت مشکل اصلی دولت گذشته بوده نه تحریم.

۵٫ مگر همیشه ژنرالها غول کش نبودند؟ سرسختانه موافق بهره گیری از تکنولوژی برتر و سرمایه گذاری خارجی هستم اما بعید می دانم با غول نامیدن شرکتهای بین المللی و ژنرال پرستی به جائی برسیم. ما نه به ظل الله نیاز داریم، نه محتاج خان و قلدر و میرپنجیم، نه اعلی حضرت می خواهیم، نه آریا مهر، نه سردار سازندگی می خواهیم، نه نوکر و خدمتگزار، ما کمبود ژنرال نداریم، ما فقط مدیر می خواهیم، مدیر.

۶٫ پتروشیمی یعنی متانول؟ غول پتروشیمی ایران بر رانت خوراک ارزان خوابیده است. فراموش نکنید که بسیاری از پتروشیمی های ساخته شده در دوران گذشته سودآوری مناسبی ندارند. این همه متانول، آمونیاک و اوره و حالا سونامی جدید پروپیلن از متان ناشی از توسعه خوراک محور به جای بازار محور صنعت پتروشیمی است. معمار توسعه مغز فربه می خواهد نه بازوان ستبر.

۷٫ معیار توسعه چیست؟ توسعه از افزایش صادرات منابع خدادادی نفت حاصل نمی شود، از توسعه تکنولوژی حاصل می شود. در چرخه حیات توسعه تکنولوژی کشور، امروز نیازمند تحریک طرف تقاضا هستیم. به جای تمرکز بر معاونت پژوهشی برای افزایش تولیدات علمی انگیزه و الزام بهره گیری از تکنولوژی داخلی را فراهم کنید. روزی که می روید پروژه های افتتاح شده با تکنولوژی ایرانی را بشمارید و گوشه عکس خود در طبقه سیزدهم بنویسید.

۸٫ چرا پتروشیمی را حمایت نمی کنید؟ امروز صنعت پتروشیمی ایران بیش از هرچیز به حمایت شخص شما نیاز دارد. تأمین خوراک مناسب، تعیین قیمت مناسب برای خوراک، تأمین زیرساخت مناسب در هاب های پتروشیمی، پی گیری جدی تأمین مالی پروژه های پتروشیمی و حل و فصل موانع موجود و حمایت و تثبیت مدیران آن ضروری است. درست می گویید که درامد ناتشی از پتروشیمی به جیب وزارت نفت نمی رود، اما فراموش نکنید که آنچه را که در بالادست می کارید در پایین دست درو می کنید. گستردگی اتصال صنعت پتروشیمی با صنعت کشور بسیار گسترده تر بالادست است، اگر کی خواهید به بهانه آوردن نفت بر سر سفره هایمان نان را از سفره هایمان نبرند، اتصال صنعت نفت را به اقتصاد کشور برقرار کنید.

متن کامل توافق هسته ای ایران با ۵+۱ با ترجمه فارسی
دنبال کنید

۹٫ کارخانه سازی یا مدیرسازی؟ روزگاری با تیمی متشکل از ۵ وزیر سابق به وزارتخانه ای وارد شدید که در کوره سازندگی آبدیده شده بود و ورزیده. امروز با دلی خون، ذهنی خسته و دستانی بسته به وزارتخانه ای وارد شده اید که در کوره بدبینی و دست اندازی ذوب شده است. بعید می دانم این تیم مدیریتی محافظه کار، نجیب و خسته عصای دست بشوند. اگر قرار است مجددا سالها با چراغ به دنبال مافیای نفتی نباشیم، جانشین پروری را اولویت دهید. مدیرسازی با دوره های فوق لیسانس حین خدمت و چاپ مدرک ایجاد نمی شود.
تنها اشاره ای بود به فهرست مطالب. تا یادمان باشد که به قول امیرکبیر دولتمردان تنها مسئول جان ملت نیستند بلکه مسئول جهل آنها هم هستند. مقصر خسران ناشی از عملکرد مغلان تنها خود آنها نیستند بلکه دولت و مردمانی که اجازه ظهور آنها را هم دادند مدیونند. تنها تجربه حلاوت تدبیر است که امید بازگشت قشری گرایی را کمرنگ می کند. ملت های زیادی فرصت گریز از این گرداب را به دست نیاورده اند، این فرصت را باید مغتنم شمرد. نگرانم!

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi