پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازدید اردوی راوایان پیشرفت از سد و نیروگاه چم شیر گچساران

به گزارش کرونا از گچساران ساسان بهزادی کارشناس فنی سد چم شیر گچساران در بازدید یک روزه اردوی راوایان پیشرفت استان از سدچم شیر گچساران  اظهار کرد: سد چم‌شیر در نزدیکی گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد احداث شد که یکی از بلندترین سد‌های وزنی از نوع بتنی غلتکی ایران است. وی بیان کرد: این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 106428
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴

کرونا :

بازدید اردوی راوایان پیشرفت از سد و نیروگاه چم شیر گچساران

به گزارش کرونا از گچساران ساسان بهزادی کارشناس فنی سد چم شیر گچساران در بازدید یک روزه اردوی راوایان پیشرفت استان از سدچم شیر گچساران  اظهار کرد: سد چم‌شیر در نزدیکی گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد احداث شد که یکی از بلندترین سد‌های وزنی از نوع بتنی غلتکی ایران است.

وی بیان کرد: این سد بر روی رودخانه زهره احداث شده و مخزن این سد ۲.۳ میلیارد مکعب ظرفیت دارد و دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

کارشناس فنی سد چم شیر در گچساران تصریح کرد: مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

بهزادی عنوان کرد: از مزایای سد و نیروگاه چم‌شیر می‌توان به تولید انرژی برقابی به میزان حدود ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال مدیریت و بهبود کمی و کیفی آب برداشتی از رودخانه زهره، اشتغال زایی و ایجاد بستر مناسب جهت توسعه صنایع آبزیان و گردشگری منطقه، کنترل سیلاب‌ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب، تامین آب صنعت و کشاورزی جهت بهبود اراضی پایین دست و بالا دست اشاره کرد.

وی گفت: با وجود بارش های کم و ورودی آب بسیار کم اجازه ندادیم تا کشاورزان پایین دست سد چم شیر دچار کمبود جهت تامین آب اراضی شوند.

بهزادی اظهار کرد: بدنه سد چم شیر از نوع بتن Rcc بزرگترین طرح برق و آبی در کشور است که با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلابها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.

شهرهای کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت آبی کرونا
دنبال کنید

وی با بیان اینکه تراز نرمال مخزن این سد از سطح دریا ۵۹۸ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۵۴۷ متر است.

کارشناس فنی طرح سد و نیروگاه چمشیر تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۲۲.۵ درصد از ظرفیت این سازه آبی معادل ۳۵۰ میلیون متر مکعب پر شده است، از زمان آغاز ذخیره سازی آب در پشت این سد ۵۲۰ میلیون متر مکعب بیشترین میزانی بوده که در چم شیر ذخیره آن شده بود.

بهزادی عنوان کرد: همچنین این سد با هدف تولید ۴٨٠ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال احداث شده است.

وی گفت: ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مگاوات که در مجموع ۱۷۶ مگاوات است.

کارشناش فنی سد و نیروگاه چمشیر خاطرنشان کرد: آورده متوسط دراز مدت رودخانه زهره بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده و هم اکنون پیشرفت کلی سد چمشیر بیش از ۹۸ درصد است.

بهزادی بیان کرد: هدف از ساخت سد چمشیر ذخیره سیلاب ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت های کشاورزی در پایین دست سد است.

کارشناس فنی طرح سد و نیروگاه چمشیر ادامه داد: با آبگیری طرح و ذخیره سازی مناسب آب، کشاورزان پایین دست سد چمشیر در تابستان و پاییز آبی مناسب از لحاظ کیفیت و کمی برای آنها تنظیم شد.

بهبودی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۳۱ نفر نیروی ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند.

وی گفت: با وجود بارش های کم و ورودی آب بسیار کم اجازه ندادیم تا کشاورزان پایین دست سد چم شیر دچار کمبود جهت تامین آب اراضی شوند.

ایجاد ۸۵۰ شغل با راه اندازی مجتمع بزرگ فولاد سقاوه در بویراحمد
دنبال کنید

کارشناس طرح سد و نیروگاه «چمشیر» گچساران گفت: آبگیری این سازه آبی از دی ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و در این مدت ۴۸۹ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی و حق آبه زیست محیطی از سوی این سد رها سازی شده است.

بهزادی عنوان کرد: هم اکنون تراز این سد ۵۳۸ متر از سطح آزاد دریاست.

وی افزود: ورودی آب سد چم شیر را ۶ متر مکعب در ثانیه و دبی خروجی این سد ۱۰ مترمکعب در ثانیه است و بنا به درخواست کشاورزان پایین دست سد چم شیرهم اکنون ۴۵ مترمکعب در ثانیه رهاسازی انجام می‌دهد.

بازدید اردوی راوایان پیشرفت از سد و نیروگاه چم شیر گچساران 5

 

بازدید اردوی راوایان پیشرفت از سد و نیروگاه چم شیر گچساران 6

بازدید اردوی راوایان پیشرفت از سد و نیروگاه چم شیر گچساران 7

انتهای پیام/ ۸۲۰۳۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi