جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چه زمانی باید از ماسک تنفسی استفاده کرد؟

چه زمانی باید از ماسک تنفسی استفاده کرد؟ چه زمانی باید از ماسک تنفسی استفاده کرد؟ کارگران تنها درصورتی باید ازماسک‌های تنفسی برای محافظت در برابر آلاینده‌های موجود در هوا­ استفاده کنند که سایر روش‌های کنترل خطر در این شرایط عملی یا ممکن نباشد. ماسک‌های تنفسی نباید اولین انتخاب برای محفاظت از سیستم تنفسی در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 103721
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳

کرونا :

چه زمانی باید از ماسک تنفسی استفاده کرد؟

چه زمانی باید از ماسک تنفسی استفاده کرد؟

چه زمانی باید از ماسک تنفسی استفاده کرد؟ کارگران تنها درصورتی باید ازماسک‌های تنفسی برای محافظت در برابر آلاینده‌های موجود در هوا­ استفاده کنند که سایر روش‌های کنترل خطر در این شرایط عملی یا ممکن نباشد. ماسک‌های تنفسی نباید اولین انتخاب برای محفاظت از سیستم تنفسی در محل کار باشند. آنها فقط باید در شرایط زیر استفاده شوند:

۱- هنگامی که پیروی از “سلسله مراتب کنترل” ممکن نیست (به عنوان مثال، حذف، جایگزینی، کنترل های مهندسی یا اداری)

۲- در حالی که کنترل های مهندسی در حال نصب یا تعمیر هستند.

۳- هنگامی که شرایط اضطراری یا سایر شرایط موقتی ایجاد می شود. (به عنوان مثال، عملیات تعمیر و نگهداری)

چگونه باید خطرات تنفسی را کنترل کرد؟

چگونه باید خطرات تنفسی را کنترل کرد؟

خطرات تنفسی می توانند شامل آلاینده های موجود در هوا مانند آلاینده های بیولوژیکی، گرد و غبار، مه، دود و گازها یا اتمسفرهای دارای کمبود اکسیژن باشند. توجه داشته باشید که بیش از یک خطر تنفسی نیز می‌تواند همزمان وجود داشته باشد.

برنامه کنترل خطر شامل تمام مراحل لازم برای محافظت از کارگران در برابر قرار گرفتن در معرض یک ماده یا سیستم، آموزش و روش های مورد نیاز برای نظارت بر قرار گرفتن کارگران و سلامت آنها در برابر خطراتی مانند مواد شیمیایی، مواد یا انواع دیگر خطرات، است.

پس از حذف و جایگزینی، روش های ارجح برای کنترل قرار گرفتن کارگران در معرض آلاینده های خطرناک در هوا، کنترل های مهندسی که به خوبی طراحی و حفظ شده هستند، می‌باشند. این روش های کنترل عبارتند از:

تهویه مکانیکی

محصور کردن یا جداسازی فرآیند یا تجهیزات کار کنترل و استفاده مناسب از تجهیزات فرآیند اصلاحات فرآیند از جمله جایگزینی مواد کم خطرتر در صورت امکان.

انواع مختلف ماسک ها کدامند؟

انواع مختلف ماسک ها کدامند؟

برای پاسخ به سوال چه زمانی باید از ماسک تنفسی استفاده کرد؟ باید انواع مختلف ماسک را بشناسیم به طور کلی دو نوع اصلی ماسک‌های تصفیه‌کننده هوا (APRs) و ماسک‌های هوای SARs وجود دارند.

خشم‌ نیکی هیلی از سند همکاری ایران و چین
دنبال کنید

ماسک های تصفیه کننده هوا می توانند آلاینده های موجود در هوای تنفسی را با فیلتر کردن ذرات (مانند گرد و غبار، دود فلزات، مه و غیره) از بین ببرند. سایر APR ها هوا را با جذب گازها یا بخارات روی یک جاذب (مواد جاذب) در یک کارتریج یا قوطی تصفیه می کنند. آنها محکم هستند و به اشکال مختلف زیر در دسترس هستند:

  1. ماسک تنفسی دهان (در دهان قرار می گیرد و دارای گیره بینی برای بسته نگه داشتن سوراخ های بینی – فقط برای اهداف فرار)
  2. ماسک ربع (پوشاننده بینی و دهان)
  3. ماسک نیمه صورت (پوشاندن صورت از بینی تا زیر چانه)
  4. تمام صورت (پوشاندن صورت از بالای چشم تا زیر چانه)

ماسک‌های تنفسی با صورت کامل نیز از چشم در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تحریک‌کننده محافظت می‌کنند.

ماسک تنفسی با توجه به شرایط کار

ماسک‌های هوایSARs هوای تمیز را از مخزن هوای فشرده یا از طریق یک لوله هوا تامین می‌کنند. این هوا از منطقه اتاق کار نیست. هوای تامین شده در مخازن یا از کمپرسورها باید استانداردهای خاصی را برای خلوص و محتوای رطوبت داشته باشد (به عنوان مثال، استاندارد CSA Z180.1-13). ماسک‌های هوای عرضه‌ شده ممکن است ورودی‌های تنفسی محکم یا شل داشته باشند.

ماسک‌هایی که دارای ورودی‌های تنفسی محکم هستند دارای قسمت‌های نیمه یا کامل هستند. ماسک هایی که ورودی‌های تنفسی شل دارند می‌توانند هود یا کلاه ایمنی باشند که سر و گردن را می‌پوشانند، یا روکش‌های شل با محافظ‌های جانبی لاستیکی یا پارچه‌ای دارند.

نمونه هایی از این دسته از ماسک ها عبارتند از:

ماسک‌های تصفیه کننده هوا(APRs):

ماسک‌های تنفسی ذرات (همچنین ماسک‌ها یا ماسک‌های گرد و غبار، دود و غبار نیز نامیده می‌شوند) ماسک‌های کارتریج شیمیایی که می‌توانند ترکیبی ازکارتریج‌های شیمیایی به همراه پیش فیلتر گرد و غبار داشته باشند.

رکوردشکنی‌های قیمت ارز و تورم لجام گسیخته، زندگی را بر مردم سخت کرده است
دنبال کنید

این ترکیب در برابر انواع مختلف آلاینده های موجود درهوا محافظت می کند    ماسک‌های گاز(حاوی جاذب بیشتری نسبت به ماسک‌های کارتریجی هستند و می‌توانند سطح حفاظتی بالاتری نسبت به ماسک‌های کارتریجی شیمیایی داشته باشند)

ماسک های تصفیه کننده هوا (PAPR):

ماسک های SARs :دستگاه تنفس مستقل (SCBA) ماسک‌های هوای عرضه شده توسط خطوط هوایی لباس‌های محافظ که بدن فرد را کاملاً محصور می‌کند. ترکیبی ازماسک‌های هوایی و SCBA وجود دارد که به کارگران اجازه می‌دهد برای مدت طولانی در مناطق کمبود اکسیژن یا جاهایی که آلاینده‌های سمی موجود درهوا وجود دارد کار کنند.

انواع مختلفی از فیلترهای ذرات، بسته به نوع ذرات فیلترهای ذرات وجود دارد. آنها همچنین بر اساس سطوح مقاومت روغن و راندمان فیلتر طبقه بندی می شوند. روغن می تواند انواع خاصی از فیلترها را از بین ببرد، به این معنی که دانستن موادی که با آنها کار می کنید همیشه مهم است و همیشه کارتریج مناسب برای ماسک تنفسی خود را انتخاب کنید.

این فیلترها شامل موارد زیرهستند :

سری N ( عدم مقاومت در برابر روغن) : در هر فضایی که ذرات روغنی وجود ندارد، قابل استفاده است.

سری R(مقاوم در برابر روغن) :می توان در هر فضایی که ذرات روغنی وجود ندارد یا تا یک شیفت جایی که ذرات روغن وجود دارد استفاده شود. “یک شیفت” به معنای هشت ساعت استفاده مداوم یا متناوب است.

سری (Oil-Proof) P: ممکن است در هر محیطی، از جمله آنهایی که دارای ذرات روغن هستند، برای بیش از یک شیفت استفاده شود. اگر فیلتر در محیطی با ذرات روغن استفاده می شود، برای اطلاع از عمر مفید فیلتر با سازنده تماس بگیرید.

شما ‌می‌توانید برای خرید ماسک شیمیایی به سایت معتبر ایمن کالا مراجعه کنید

اینجا کلیک کنید

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi