کرونا کهگیلویه_ سیده مریم پیروزان، اگر تقویم کهگیلویه را ورق بزنیم میرسیم به پروژهایی که سررسید آنها منقضی شده و سالهاست به محاق رفتهاند.
پروژههایی که خبر از تحول اقتصادی میدادند و اکنون در سوءمدیریتها برخی از آنها تعطیل و برخی بلاتکلیف به حال خود رها شدهاند.
این روزها در همه محافل حضوری و مجازی شاهد تبلیغات کاندیدای انتخاباتی و کارناولهای آنها به روستاها و دیگر شهرستانها هستیم و برخی از آنها وعدههای خارج از توان خود را بیان میکنند اما آنچه در این سالها تکرار میشود چرخه معیوب تعریف پروژهها و راکد ماندن آنها است.
جاده لنده_تشان تعطیل شد!
از جمله این پروژهها میتوان به پروژه جاده لنده به تشان نام برد که هم اکنون به محاق رفته است، این پروژه در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور نماینده وقت شهرستان و معاون وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی آن به طول ۵۵ کیلومتر آغاز شد.
اما در مصاحبه فرماندار لنده به تاریخ ۶ مهرماه ۱۴۰۲ خبر از تعطیلی این پروژه داد و گفت: روند اجرایی طرح راهسازی لنده – تشان با توجه به نداشتن کد اعتباری مستقل و مجوز ماده ۲۳ تعطیل شده است.
این در حالی است در صورت به ثمر نشستن این پروژه، شهرستانهای لنده و بهمئی از بن بست خارج خواهند شد.
همچنین با اجرای این طرح، مسیر یکصد کیلومتری تشان – بهبهان به لنده حدود هفتاد کیلومتر کاهش مییابد و به حدود ۳۵ کیلومتر میرسد و میتوان به عملیات اجرای معدن قیام امیدوار بود که راه اشتغال جوانان را میسر میکند.
باند اضطراری فرودگاه دهدشت در هالهای از ابهام/ چرا این طرح در اولویت قرار نمیگیرد؟
باند اضطراری فرودگاه دهدشت دیگر پروژه مهم این شهرستان بود که سالهاست به محاق رفته و طی این سالها هیچگونه همتی برای آن دیده نشده و در هالهای از ابهام قرار گرفته است.
این پروژه در شهریوماه ۱۳۹۸ توسط نماینده وقت با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان در روستای چنگلوا حد فاصل دهدشت و سوق کلنگزنی شد.
در آن کلنگزنی همه مسوولان بر اهتمام جدی و تسریع در به سرانجام رساندن این پروژه تأکید داشتند و بر این باور بودند نباید مردم را خسته کرد.
حال چرا این پروژه علی رغم داشتن کد اجرایی در این سالها بلاتکلیف مانده و این در حالی است که با توجه به کوهستانی بودن منطقه احداث این باند اضطراری از ضروریات برای شهرستان به شمار میآید.
پروژه صنعتی کهگیلویه را باد برد!
دیگر پروژه این شهرستان که همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرد نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت است، این پروژه نیز در سال ۹۶ با حضور حسنوند رئیس وقت کمیسیون انرژی، کلنگزنی و بازه زمانی سه ساله برای آن تعریف شد.
علاوه بر مازاد نیاز برق شهرستان، تامین برق پتروشیمی دهدشت و کارخانه آجر و سیمان از جمله مزیتهای این پروژه بزرگ صنعتی بود که از آن به عنوان یک سرمایهگذاری مطمئن یاد میشد.
همچنین نماینده سابق کهگیلویه در سال ۹۷ از ساخت توربین این نیروگاه در کشور ایتالیا با پیشرفت ۶۰ درصدی خبر داده بود و مردم همچنان امیدوار به احداث این پروژه عظیم صنعتی بودند.
اما بخت یار نبود و پروژه در ادامه مسیر به مشکلات دیگری از جمله تسهیلات ارزی توسط بانک عامل قرار گرفت و در سفر معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد وقت در آبان ماه ۹۸ در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، سرمایهگذار پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پادوک از مشکلات مالی و عدم تعهدات بانک صنعت و معدن و طولانی شدن روند تعهدات گلایه کرد و گفت: ما در شرایط سخت تحریم توانستیم مجوز صادرات تأسیسات این نیروگاه را از دولت ایتالیا بگیریم اما مجوزهای من سال آینده باطل میشود و با این روند همه تلاشها و ۱۰ میلیون یورویی که از منابع داخلی خود به شرکت ایتالیایی پرداخت کردیم نیز از بین میرود.
بی توجهی نسبت به این پروژه آنقدر زیاد بود که حتی تجهیزات لوله نیروگاه سیکل ترکیبی به تهران ارسال شدند و همین مسئله واکنشهای فراوانی در برداشت.
دارا کریمینژاد فرماندار سابق کهگیلویه در گفتوگو با رسانهها با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰ درصد متعلق به شهر دهدشت بوده و این پروژه و تجهیزات آن به جای دیگری تعلق نمیگیرد، گفت: برخی از تجهیزات این نیروگاه از قبیل دیگ و سولههای بخار جهت ایجاد تغییرات به تهران ارسال شده و تا دو ماه آینده جهت نصب به محل پروژه برگشت داده میشوند.
حالا با گذشت تقریبا دو سال هیچ خبری از تجهیزات این پروژه نشده و مردم ناامید از مسؤولان، این پروژه را به مثابه دیگر پروژهها به فراموشی سپردند.
در آخرین خبر از این پروژه، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، علی نیکزاد نایب رییس وقت مجلس شورای اسلامی با دعوت نماینده کهگیلویه با حضور در این شهرستان در ابتدای ورود به دهدشت، از این پروژه عظیم صنعتی بازدید به عمل آورد.
نیکزاد در این سفر در خصوص سیکل ترکیبی پادوک گفت: کسی که دیوار را میبندد و میرود دنبال کار نیست، اگر دنبال احداث آن هستید یک جلسهای با استاندار بگیرید و نتیجه را به ما گزارش دهید، اگر نمیخواهید ظرف ۱۰ روز آینده پروژه را تعیین تکلیف کنید و نتیجه را به مردم برسانید.
حجتالاسلام سید محمد موحد در این سفر نیز از تعیین تکلیف دوهفتهای برای این پروژه خبر داده بود.
نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه گلوگاه توسعه صنعتی استان/دنبال سرمایهگذار هستیم
با گذشت قریب به ۶ ماه از آن وعده دو هفته هیچ خبری مبنی بر تعیین تکلیف این پروژه و یا حتی نشستی در این راستا برگزار و مخابره نشده بود و در همین راستا بعد از انتشار گزارش کرونا با تیتر “نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه یا چراگاه گوسفندان”، سید احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد به رسانهها گفته بود: متاسفانه سرمایهگذار این طرح اقدامی برای احداث این نیروگاه انجام نداده و اقدام به فسخ این قرارداد با سرمایه گذار شده است.
وی افزود: به دنبال رایزنی برای پیدا کردن سرمایه گذار جدید هستیم تا این نیروگاه ۷۵۰ مگاواتی احداث شود.
عسکری عنوان کرد: در حقیقت گلوگاه توسعه صنعتی استان نیروگاه سیکل ترکیبی است که در وهله نخست به عنوان پشتیبان سایر واحدهای تولیدی عمل می کند و از سوی دیگر سبب ایجاد اشتغال مستقیم برای جوانان می شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بنابراین در مسیر توسعه صنعتی استان نیاز است شهرک های صنعتی احداث شود.
آبریز آینده توسعه کهگیلویه
سد آبریز که امروزه دغدغه اصلی مردم منطقه کهگیلویه است به عنوان مهمترین پروژه این شهرستان به شمار میآید، هر چند مسوؤلان بارها در رسانهها اعلام کردهاند فرایند کسب مجوزهای این پروژه در حال انجام است اما آنگونه که باید همتی دیده نمیشود و تاکنون فقط حرف بوده و بس.
با توجه به اینکه عدالتمحوری رویکرد دولت سیزدهم است امیدواریم این پروژه همانند دیگر پروژهها در کهگیلویه به محاق نرود و گامهای مثبتی برای اجرای این طرح توسعه محور بردارد.
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه وبویراحمد در سفر دوم هیئت دولت سیزدهم به استان در نشست شورای برنامه ریزی استان با حضور رییس جمهور با بیان اینکه ۱۱ هزار میلیارد مترمکعب روانآب در استان کهگیلویه وبویراحمد داریم که بخش زیادی از آن از استان خارج میشود، گفت: برای استفاده از آب در حوزه کشاورزی نیازمند سدسازی هستیم و احداث سد «آبریز» در حوزه شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام از مهمترین مطالبات مردم این استان است.
همچنین جمعی از مطالبه گران احداث سد آبریز با تجمع مقابل فرمانداری کهگیلویه خواستار احداث این سد از سوی دولت شدند.
مطالبهگران معتقدند احداث سد آبریز حق طبیعی کهگیلویه بزرگ است و دولت سیزدهم باید در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به احداث آن اقدام کند.
عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین های تشنه شهرستان های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.
با ساخت این سد، آب به صورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لولههایی به طول هفت هزار و ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزار و ۴۵۰ متر آب به دشت های شهرستانهای کهگیلویه و چرام انتقال مییابد.
مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا میشود.
بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.
سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستانهای کهگیلویه و چرام پیشبینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.
این سد با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.
به گزارش فارس، پروژههای دیگری از جمله زیرگذر_روگذر، چهار بانده شدن خیرآباد دهدشت، احداث بیمارستان جدید دهدشت، آبرسانی به زمینهای حومه غربی و پتروشیمی دشتمازه نمونه دیگر طرحها و پروژههایی هستند که یا تعطیل شدند یا در بلاتکلیفی به حال خود رها شدهاند، میطلبد به جای شانتاژهای توخالی، به دنبال بررسی چرایی به محاق رفتن این پروژهها بود و با برنامهریزیهای کوتاه مدت و بلند مدت به این پروژهها جان دوباره بخشید و کهگیلویه را از این وضعیت نجات داد.
کهگیلویه همچنان نام محرومیت را بر خود یدک میکشد و جوانان این منطقه برای تهیه معاش خود مجبور به کارگری در عسلویه و دیگر شهرهای جنوب هستند و این در حالی است که مستعدترین زمینهای کشاورزی در کهگیلویه قرار دارند و دشتهای آن میان دو رودخانه همچنان تشنه هستند و تاکنون جز شعار بیعمل، چاره اصولی برای بخش کشاورزی دیده نشده است.
پایان پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰