یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حکایت هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از روزی که یک دماسنج نداشت تا 85 ایستگاه تخصصی

به گزارش کرونا از یاسوج؛ هواشناسی یکی از دستگاه‌های تخصصی است که روزانه مردم کشور و دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شهرداری‌ها و راهداری و فرودگاه‌ها با آن سر و کار دارند و از داده‌های هواشناسی برای خدمات دهی به مردم استفاده می‌کنند. استان کهگیلویه و بویراحمد واقع در منطقه زاگرس یکی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 100081
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

کرونا :

حکایت هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از روزی که یک دماسنج نداشت تا 85 ایستگاه تخصصی

به گزارش کرونا از یاسوج؛ هواشناسی یکی از دستگاه‌های تخصصی است که روزانه مردم کشور و دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شهرداری‌ها و راهداری و فرودگاه‌ها با آن سر و کار دارند و از داده‌های هواشناسی برای خدمات دهی به مردم استفاده می‌کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد واقع در منطقه زاگرس یکی از استان‌های پربارش کشور به شمار می‌رود که این داده‌های هواشناسی کاربرد و کارایی زیادی در زندگی روزمره مردم همچنین دستگاه‌های خدمات رسان دارد.

در همین خصوص با مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد به گفتگو نشستیم تا در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش، تجهیزات و همکاری دستگاه‌ها، کمبودها و مشکلات بیشتر آگاه شویم.

حکایت هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از روزی که یک دماسنج نداشت تا 85 ایستگاه تخصصی 3

استانی که حتی یک دماسنج هم نداشت

کرمی مدیرکل هواشناسی کهگیلویه بویراحمد می‌گوید که افتخار می‌گویم همه تجهیزات و تاسیساتی که در استان در حوزه هواشناسی داریم مربوط به انقلاب بوده قبل از انقلاب حتی یک دماسنج هم در سطح استان برای هواشناسی نداشتیم.

الان ۸۵ ایستگاه از انواع ایستگاه‌های هواشناسی در استان داریم اعم از ایستگاه‌های فرودگاهی  تا ایستگاه‌های اصلی و تکمیلی و اقلیم شناسی، تمام خودکار، ایستگاه‌های باران سنجی و ایستگاه‌های جاده‌ای که در سطح استان مستقر هستند.

این ایستگاه‌ها در بازه‌های زمانی مختلف داده‌های هواشناسی را جمع آوری کرده و این داده‌ها را علاوه بر اینکه به مرکز استان ارسال می‌شود در ساعت مشخصی به مرکز انتقال می‌دهند که بر اساس این داده‌ها خدمات در دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود و بر اساس اخطارها و هشدارها برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند که باید بر همین اساس به طرح توسعه ایستگاه‌های خودمان توجه بیشتر و ویژه‌تری داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد به برخی از اتفاقات خوب در همین دوره ۲ ساله اشاره می‌کند و می‌گوید در دهه فجر گذشته دو ایستگاه در شهرستان‌های مارگون و لنده افتتاح کردیم و به دنبال راه‌اندازی ایستگاه اقلیم شناسی تمام خودکار چرام هستیم که رایزنی‌ها با فرماندار و مسئولان آنجا انجام شده است و با تخصیص بودجه این اقدام خواهد شد البته ایستگاه اقلیم شناسی تمام خودکار یاسوج را هم آماده افتتاح داریم و به دنبال یک مناسبت هستیم تا آن را افتتاح کنیم.

هیچ مشکلی در زیر ساخت‌های هواشناسی استان نداریم

خوشبختانه در بخش زیرساخت هیچ مشکلی نداریم همه ایستگاه‌های ما ۱ تا ۲ بستر مخابراتی از مودم‌های تخصصی دارند قبلاً بحث فیبر نوری اداره کل خودمان را داشتیم که با همکاری مخابرات این مشکل برطرف شد اکنون شاید تنها مشکل ایستگاه لیکک را داریم که از لحاظ بسترهای مخابراتی دچار مشکل است و قطعاً آن را هم برطرف خواهیم کرد اما خوشبختانه با همکاری همکاران خودمان هیچ گونه مشکلی در بحث ارسال داده‌های هواشناسی در استان نداشته‌ایم اجازه نداده‌ایم که چالش‌ها و یا نواقص بر کار تخصصی ما غلبه کند.

کرمی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد که در شهرهایی که فرودگاه وجود دارد باید هواشناسی در داخل خود فرودگاه وجود داشته باشد که در یاسوج چنین است همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته در فرودگاه حاضر هستند و فعالیت می‌کنند.

زمان آغاز کوچ عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
دنبال کنید

این مسئول در ادامه به یک مشکل بزرگ اشاره می‌کند و می‌گوید ۸۵ ایستگاه داریم برخی از ایستگاه‌های ما از جمله ایستگاه‌های باران سنجی در روستاهای دوردست و مناطق صعب العبور قرار دارند و باید همکاران ما در مرکز استان به صورت متناوب از این ایستگاه‌ها سرکشی کنند اما اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد فاقد یک خودروی عملیاتی است این موضوع را به مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل گفته‌ایم و برنامه و بودجه هم قول مساعد داده است.

یک مشکل بزرگ در هواشناسی استان/این ۳۴ نیرو چه موقع تامین می‌شوند

او در خصوص آموزش نیروهای هواشناسی استان هم می‌گوید که نیروهای ما نیروهای تخصصی و فارغ التحصیل این رشته هستند که آموزش‌های بدو خدمت را در دوره تحصیل پشت سر گذاشته‌اند و آموزش‌های مختلف ضمن خدمت را نیز گذرانده‌اند نیروهای ما علاوه بر تخصصی که دارند و آموزش‌هایی که دیده‌اند همچنین از لحاظ تجربی افرادی با تجربه و آزمون پس داده هستند.

کرمی به یک مشکل دیگر در هواشناسی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: چارت ما ۷۹ نفر است که از این تعداد ۳۴ پست بلاتصدی داریم با همین نیروهای خودمان کار را پیش می‌بریم برای مثال کارشناسان گزارشگری ما در صدا و سیما نیروهایی هستند که از بخش‌های دیگر به کمک ما آمده‌اند چرا که کمبود نیرو داریم و باید بتوانیم نیروی تخصصی جذب کنیم که در این خصوص هم با استانداری هم با سازمان مدیریت مکاتبه داشته‌ایم تا زمانی که سهمیه استخدامی اعلام می‌شود ما هم اعلام نیاز کنیم.

آماری از بارندگی‌های بالاتر از تصور در سال زراعی گذشته 

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از این گفتگو به وضعیت بارندگی در سال زراعی اخیر اشاره کرد و چنین گفت که از اول مهر ۱۴۰۱ تا ۳۱ شهریور امسال یک سال زراعی است در سال زراعی رتبه ۲ کشور را از لحاظ میزان بارندگی داشتیم و استان‌هایی که در زاگرس هستند هم بارش‌های خوبی داشتند.

میزان بارش سال زراعی ما در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در یاسوج ۸۸۱ میلیمتر در سی سخت ۸۲۸ میلی‌متر در دوگنبدان ۴۶۵ میلیمتر در مارگون ۸۹۱ میلیمتر در لنده ۸۸۱ میلیمتر در چرام ۶۹۷ میلی‌متر و در لیکک ۴۹۹ میلیمتر و در امامزاده جعفر ۴۹۱ میلیمتر بود در کل در سطح استان ۶۹۴ میلی‌متر بارندگی در سال زراعی به صورت میانگین داشتیم و نسبت به سال زراعی سال گذشته میانگین ۱۰۱ میلی‌متر بیشتر بارندگی داشتیم.

کرمی می‌گوید میانگین بلند مدت ما برای سطح استان ۵۸۰ میلی‌متر بوده است تفاوت سال زراعی نسبت به میانگین بلند مدت ما در کل دوره آماری ۱۱۴ میلی‌متر بیشتر بوده است و در سال زراعی ۲۰ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بارندگی داشته‌ایم.

تقدیر ۲۱ دانش‌آموز «سرگچ» دیشموک از نیکوکاران بابت تأمین فضای آموزشی
دنبال کنید

مدیرکل هواشناسی استان همچنین به ارتباط این دستگاه با سایر دستگاه‌ها البته دستگاه‌های خدمات رسان اشاره می‌کند و می‌گوید ارتباط بسیار خوبی با دستگاه‌ها داریم ما چه در روزهای بارانی و در چه روزهای غیر بارانی چه در تابستان و چه در زمستان داده‌های خودمان را برای دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها ارسال می‌کنیم فرودگاه، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و راهداری همکاری خیلی خوبی با ما دارند.

انتظار این است که توجه ویژه‌ای به پیش‌بینی‌ها از سوی مردم وجود داشته باشد ارتباط ما با جهاد کشاورزی فراتر از این است علاوه بر پیش‌بینی‌های روزانه به صورت هفتگی کارشناسان ما با کارشناسان جهاد کشاورزی جلسات تخصصی برگزار می‌کنند تا اطلاعیه‌ها صادر و در اختیار کاربران کشاورزی قرار گیرد که باید مورد توجه قرار گیرد تنها ارگانی هستیم که پیش‌بینی ما اگر اتفاقی هم نیفتد به ضرر و زیان مردم نخواهد بود اما باید به هشدارها توجه کنند.

استانی که در مونسون سربلند بود

کرمی گریزی هم به سیل ویرانگر مونسون در تابستان گذشته می‌زند و می‌گوید جلسات بسیار خوبی برگزار کردیم و همین داده‌ها بود که موجب شد ما تلفات جانی علی رغم بارندگی‌های شدید نداشته باشیم و موجب گردید تا ستاد بحران کشور به دفعات از استان ما قدردانی کند چرا که اخطارهای هواشناسی استان در سیل مونسون بسیار کارساز بود.

او می‌گوید برای پاییز و زمستان آینده پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم اما برای سیلاب‌ها ‌نمی‌توان پیش بینی بلند مدت کرد فقط ۲ تا ۳ روز مانده به سیلاب می‌توان به مردم هشدار داد و پیش بینی لازم را کرد.

در خصوص تجهیزات چون دستگاه تخصصی هستیم نیاز به آبدیت و پشتیبانی دارند مثلاً ایستگاه خودکار ما که ۷ تا ۸ سنسور دارد اگر یکی از این سنسورها دچار مشکل شود ۱۵۰ میلیون تومان نیاز است تا آن را تعویض کرد خوشبختانه سرکار خانم دکتر تاجبخش در بحث پشتیبانی توجه ویژه‌ای دارند و بر اساس همین توجه بود که تجهیز ایستگاه‌های لنده و مارگون صورت گرفت و برای هر کدام از آنها یک میلیارد نیاز بود برای مرکز یاسوج هم تجهیزات لازم از مرکز تامین شده است.

مردم کهگیلویه و بویراحمد در پاییز و زمستان هوشیار باشند

اما در خصوص بارندگی‌های پیش رو در پاییز و زمستان امسال مدیرکل هواشناسی کهگیلویه بویراحمد توضیح داد و چنین گفت که بر اساس پیش‌بینی‌ها بارش‌های فراتر از نرمال در استان خواهیم داشت که این برای غرب و جنوب غرب و حاشیه زاگرس است.

پیش بینی‌های بلند مدت تا ۶۰ درصد صحت دارند باید آمادگی لازم را داشته باشیم الگوها و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند جز استان‌های هستیم که بارش‌های بسیار بالایی خواهیم داشت مردم باید به هشدارها توجه کنند تا دچار خسارتی نشویم.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi