چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش حقوقی که آب می‌رود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ در حالی که روز‌های پایانی سال ۹۳ علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان و افزایش بین ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان از مهر ماه امسال خبر داده بود، روز گذشته سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13360
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰:۰۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ در حالی که روز‌های پایانی سال ۹۳ علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان و افزایش بین ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان از مهر ماه امسال خبر داده بود، روز گذشته سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، این مبلغ را بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

** به نقل از روزنامه فرهیختگان ،هفته گذشته تجمع معلمان در سراسر کشور در برابر ادارات آموزش و پرورش همه شهرستان‌ها در اعتراض به طرح رتبه‌بندی و میزان حقوق دریافتی، واکنش‌های فراوانی در پی داشت. برخی از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها و البته افکار عمومی بر حقانیت خواسته معلمان تاکید کردند، با این وجود خواسته معلمان همچنان تامین نشد.

** گرچه سال گذشته رئیس مرکز آمار ایران رسما اعلام کرد که قصد اعلام شاخص خط فقر را ندارد، به اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصادی خط فقر حداقل در تهران برای یک خانواده پنج نفره دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد ماهیانه است. این در حالی است که در حال حاضر در کشور ما معلمان چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور، درآمدی بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارند که این مبلغ نصف شاخصی است که از سوی کارشناسان اعلام شده است.
این در حالی است که آموزش و پرورش با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان وعده افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حقوق را داد اما عملا امکان اجرای آن به شکل وعده داده شده از سوی وزیر آموزش و پرورش وجود ندارد، به‌طوری که رقم اعلام شده دیروز از سوی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آب رفت.

** معلمان البته در اعتراضات هفته گذشته خود به رتبه‌بندی معلمان در افزایش حقوق نیز اعتراض داشتند و آن را منشا بروز مشکلات داخلی بین معلمان دانستند، گرچه سیدمحمد بطحایی در صحبت‌های دیروز خود عنوان کرده که معلمان در طرح رتبه‌بندی باید صبوری کنند، رتبه‌بندی که اکنون در ذهن معلمان است و آن را نقد می‌کنند، طرحی نیست که در دستور تصویب قرار دارد. به گفته او همه معلمانی که حداقل شش سال سابقه دارند، شامل طرح رتبه‌بندی خواهند شد و شاخص‌هایی که در این طرح اعمال می‌شود همان وظایفی است که معلمان در حال انجام آن هستند و این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد معلمان، شامل رتبه یک این طرح می‌شوند و حداقل بین یک میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون ریال به حقوق آنان افزوده می‌شود. گرچه پیگیری‌های روزنامه فرهیختگان برای گفت‌وگو با مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش رای دریافت توضیحات بیشتر نتیجه‌ای در بر نداشت، اما به نظر می‌رسد آنچه که معلمان معترض را آرام می‌کند افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حقوق آنها نباشد.

** مهدی بهلولی، آموزگار و از اعضای تشکل صنفی معلمان به می‌گوید: «شاخص GPP در کشورهای مختلف دنیا نشان از اهمیت دادن آن کشور به مقوله آموزش دارد.» او معتقد است هزینه در بخش آموزش و پرورش سرمایه بلندمدت است و از افزایش جرم و جنایت در جامعه می‌کاهد. به گفته بهلولی حقوق معلمان در کشورهای دنیا حدود پنج هزار دلار است که در کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ترکیه به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار می‌رسد اما معلمان ایرانی ماهانه کمتر از ۳۵۰ دلار دریافتی دارند که رقم تاثرآمیزی است.
در حال حاضر در کشورهای فقیر دنیا این شاخص کمتر از یک درصد است و در کشورهای توسعه یافته دنیا بین هفت تا هشت درصد است. اما در کشور ما این شاخص کمتر از ۳/۱ است که نشان می‌دهد آموزش و پرورش در سیاستگذاری‌های کلان کشور چندان اهمیتی ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی

اکثر سواحل دیوارکشی شده/ دریا به ملک خصوصی عده‌ای خاص تبدیل شده است
دنبال کنید

بوکان نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi