سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

«غیرقابل بازگشت» بودن تصمیمات هسته‌ای، خسارات سنگینی را به ایران تحمیل می‌کند

به گزارش تسنیم ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس پیرامون مسائل هسته‌ای گفت: رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی نکات مهمی را مطرح فرمودند که باید این نکات را” تنگه‌های احد هسته‌ای” بنامیم که تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید از این تنگه به

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12679
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۴:۳۷
به گزارش تسنیم ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس پیرامون مسائل هسته‌ای گفت: رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی نکات مهمی را مطرح فرمودند که باید این نکات را” تنگه‌های احد هسته‌ای” بنامیم که تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید از این تنگه به خوبی محافظت کند که انشاءالله محافظت خواهند کرد.


وی افزود: لغو تمامی تحریم‌ها بلافاصله پس از توافق‌نامه هسته‌ای نخستین موردی بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود به آن تأکید کردند. این تحریم‌ها که شامل: تحریم شورای امنیت ملی، کنگره آمریکا، دولت‌ آمریکا و اتحادیه اروپا است که هرکدام وزن خاص خود را دارند. تیم مذاکره کننده می‌بایست به دنبال تمهیداتی باشد که به مجرد اینکه توافق احتمالی آغاز شد، تمامی تحریم‌ها ملغی شود.


رئیس کمیته‌ هسته‌ای مجلس  مسئله قابل بازگشت بودن تصمیمات گرفته شده در توافق در صورت نقص عهد طرف مقابل را یکی از مهم‌ترین نکات بیانات رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس دانست و در این باره گفت: رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی فرمودند: «آمریکایی‌ها تکرار میکنند که ایران بایستی در تصمیم‌هایی که می‌گیرد و چیزهایی که قبول می‌کند، بازگشت‌ناپذیری‌ای وجود داشته باشد؛ این را ما قبول نداریم. اگرچنانچه طرف مقابل می‌تواند به هر بهانه‌ای باز هم تحریم‌ها را علیه ملّت ایران برقرار کند، هیچ وجهی ندارد که هیئت مذاکره‌کننده‌ ما بپذیرد و کاری انجام بدهد که این کار برگشت‌ناپذیر است.» این موضوع بسیار با اهمیتی است. اما شب گذشته شرایط غیر قابل بازگشت بودن تصمیمات برای طرفین مذاکره کننده از سوی آقای عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام گردید که شاید همخوانی صحیحی با فرموده اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر عدم پذیرش غیر قابل بازگشت بودن تصمیمات نداشته باشد.

نمایشگاه اخبار مطبوعات از۱۳۰۷ تا ۱۳۸۰ در گچساران برگزار شد
دنبال کنید


کارخانه‌ای با بیان اینکه غیرقابل بازگشت بودن تصمیمات هزینه یکسانی برای طرفین ندارد، اظهار داشت: وزن و خسارت غیر قابل بازگشت بودن تعهدات در صورت عدم لغو تحریم‌ها برای طرفین مذاکره مساوی نیست. غیر قابل بازگشت بودن فعالیت هسته‌ای به اقدامات سنگین فنی و محدودیت‌های شدید صنعت هسته‌ای منجر می‌شود. در صورت نقص تعهدات از جانب طرف مقابل، سال‌ها طول خواهد کشید که ایران به شرایط قبلی بازگردد و خسارت سنگینی به ایران تحمیل می‌کند.


وی افزود: این در حالی است که مرز غیر قابل بازگشت بودن یا نبودن برای طرف مقابل خسارت چندانی در پی نخواهد داشت و صرفا نیازمند یک دستور یا مصوبه است. بنابر این تیم هسته‌ای باید از موضوع “قابل بازگشت بودن تصمیمات” در صورت عدم لغو تحریم‌ها یا نقض عهد طرف مقابل با قدرت دفاع کند.


نماینده مردم همدان در مجلس خاطر نشان کرد: موضوع دیگر قابل بحث در رابطه با بحث مذاکرات، دو مرحله‌ای کردن حاصل این مذاکرات تحت عناوینی همچون چارچوب سیاسی یا تفاهم سیاسی در مرحله کنونی و بررسی پیوست‌های جزئیات آن‌ها در مرحله پایانی(۱۰ تیر ۹۴) است که یکی از راه‌های نفوذ دشمن است که مقام معظم رهبری در دهه فجر در جمع پرسنل نیروی هوایی ارتش روی آن تأکید کردند و هشدار دادند که توافق با یک مرحله، شفاف و غیر قابل تفسیر باشد.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi