پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مذاکرات مثبت دولتی ها با طالبان نتیجه اش آب برای مردم سیستان نشده است/ حقابه هیرمند به شورای عالی امنیت ملی برده شود

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس تاکید کرد: با وجود اینکه مسئولان از حصول نتیجه مثبت برای تحقق حقابه هیرمند خبر می دهند، در میدان نتیجه این مذاکرات آب برای مردم سیستان نشده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 96559
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

کرونا :

مذاکرات مثبت دولتی ها با طالبان نتیجه اش آب برای مردم سیستان نشده است/ حقابه هیرمند به شورای عالی امنیت ملی برده شود

محمد سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، با اشاره به مطالبه به حق مردم سیستان برای تامین آب شرب و کشاورزی از رودخانه هیرمند، گفت: مدت ها است حق آبه رودخانه هیرمند به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم در منطقه سیستان مطرح است از زمانی که بند کمال خان بر روی رودخانه هیرمند ایجاد، تکمیل و استتار شد تا به امروز طالبان به صورت ارادی دریچه ها را باز نکرده که حق آبه روخانه هیرمند محقق شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس با بیان اینکه در این حوزه ملاحظه های متعددی وجود دارد یادآور شد: تا امروز حق آبه رودخانه هیرمند  که در سال ۸۲۰ میلیون متر مکعب بوده محقق نشده است.

وی بیان کرد: ایران مراودات مختلفی با افغانستان دارد که هر کدام از این مراودات ظرفیتی برای گرفتن حقآبه رودخانه هیرمند است. امروز افغانی ها با کنترل آب رودخانه هیرمند به دنبال دو هدف هستند، اولا سیاست ما در باره مهاجرین افغان در ایران را تحت کنترل خود در بیاورند و ثانیا بتوانند سوخت ارزان قیمت دریافت کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بیش از ۷ میلیون افغان در ایران زندگی می کنند، تاکید کرد: این مهاجران از تمام یارانه های آشکار و پنهان مردم ایران استفاده می کنند پس رسم مروت نیست از ۷ میلیون افغانی در ایران مهمانوازی شود اما هیات حاکمه افغانستان مردم افغان را تحریک و فضای مردمی ایجاد کنند تا آب به حوزه سیستان در راستای عهدنامه سال ۱۳۵۱ نرسد.

افتتاح نمادین یکی از طرح های اشتغال زایی کمیته امداد در باشت/621فقره تسهیلات با بیش از60 میلیارد ریال اعتبار به جامعه هدف پرداخت شد+تصاویر
دنبال کنید

سرگزی مطرح کرد: در خواست ما این است که آقای رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، به این مسئله نگاه دقیق داشته باشد، این پرونده را به شورای مذکور ارجاع دهند و با توجه به اینکه هرکدام از دستگاه ها وظیفه، تعامل و ارتباطی با افغانستان دارند چنین تبیین شود هر اتفاق  و مراوده ای که قرار است با هیات حاکمه افغانستان بیافتد منوط به تحقق حقآبه رودخانه هیرمند باشد.

این نماینده مجلس یادآور شد: سالیان ۱۰ میلیارد دلار هزینه افغانه داخل ایران می شود اما حقآبه هیرمند که حق قانونی مردم در حوزه سیستان و جنوب شرف کشور است از طرف هیات حاکمه افغانستان نادیده گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه معاون حقوقی رئیس جمهور از انجام مذاکرات با طالبان و حصول نتیجه مثبت گفت: با وجود اینکه مسئولان مختلف در دولت می گویند مذاکراتی با افغانستان داشته و ثمر بخش یا امید بخش بوده است آنچه در فضای عینی می بینیم و در میدان رخ می دهد این است که مذاکرات مثبت دولتی ها نتیجه اش آب برای مردم سیستان نشده است.

سرگزی با یادآوری وعده رئیس جمهور برای سفر به حوزه سیستان در سفری که به چابهار داشته است، گفت: هنوز این سفر انجام نشده، قرار بود قبل از سال انجام شود که بنا به ملاحظات به بعد از سال موکول شد و انتظار داریم هر چه سریعتر این سفر به حسب وعده ای که آقای رئیس جمهور در چابهار داده است، صورت گیرد و به شمال استان سیستان و بلوچستان بیاید.

مسائل استان فارس، نیازمند نگاهی قاطع و محکم و مبتنی بر نیازهای اساسی استان است
دنبال کنید

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور، درباره آخرین اقدامات برای تأمین حقابه هیرمند، اظهار کرد: در همان ابتدا که درخصوص تأمین حقابه هیرمند با مشکلاتی مواجه شدیم، معاونت حقوقی، گزارش های کارشناسی و حقوقی در این موضوع را ارایه کرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi