یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نخستین سفر رئیسی به آفریقا؛ فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با قاره سیاه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی کرونا ، پس از سفر آیت‌الله رئیسی در ر‌أس هیأتی به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، قرار است رئیس جمهور روز سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه و در راستای تقویت همکاری‌ها با کشورهای قاره آفریقا و در پاسخ به دعوت رسمی روسای جمهور کنیا (شرق آفریقا)، اوگاندا (شرق آفریقا)

اختصاصی کرونا

کد خبر : 95364
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۴:۰۴

کرونا :

نخستین سفر رئیسی به آفریقا؛ فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با قاره سیاه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی کرونا ، پس از سفر آیت‌الله رئیسی در ر‌أس هیأتی به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، قرار است رئیس جمهور روز سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه و در راستای تقویت همکاری‌ها با کشورهای قاره آفریقا و در پاسخ به دعوت رسمی روسای جمهور کنیا (شرق آفریقا)، اوگاندا (شرق آفریقا) و زیمبابوه (جنوب آفریقا) به این سه کشور برود.

دسترسی به کانال سوئز، تنگه جبل الطارق، باب المندب و دماغه امیدنیک، این قاره را به مرکزی برای رقابت همه کشورها تبدیل کرده و به ویژه در سال‌های اخیر برخی بازیگران منطقه‌ای نیز بر دامنه حضور خود در این قاره افزوده‌اند. ترکیه از یک سو و قطر، امارات عربی متحده و عربستان از سوی دیگر که عمدتا اهداف اقتصادی را در کار با این قاره مدنظر قرار داده‌اند. البته در این میان نباید از حضور رژیم صهیونیستی در این قاره غافل بود. از قاره آفریقا به عنوان قاره فرصت‌ها نام برده می‌شود و بازار خوبی برای کالاهای ایرانی نیز هست. البته مشکل عمده در این راستا، عدم آشنایی تجار ایرانی با ظرفیت‌های این قاره است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری مرداد ۱۳۹۳ در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور عنوان کردند: در کنار بازیگران سنتی، بازیگران جدیدی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وارد عرصه شده‌اند و در تلاشند جایگاه خود را در نظم جدید پیش رو، تثبیت کنند. در این دوران، دیپلماسی قوی و کارآمد اهمیت مضاعفی می‌یابد و به همین علت، امروز کار وزارت خارجه از گذشته حساس‌تر است.

از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، به کرات بر جایگاه آفریقا در سیاست خارجی این دولت تأکید شد. آیت الله سید ابراهیم ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در دیدار«سیپر ینو کاساما» رئیس مجلس ملی گینه بیسائو گفت که ایران توسعه همه جانبه روابط با کشورهای آفریقایی و از جمله گینه بیسائو را در راستای منافع متقابل پیگیری خواهد کرد و افزود: غربی‌ها عمدتا به دنبال بهره برداری از منابع و ذخایر قاره آفریقا هستند و در مقابل نه تنها به توسعه و رفاه مردم آن کمک نمی‌کنند، بلکه سیاست عقب ماندگی کشورهای آفریقایی را با شدت پیگیری می‌کنند، اما جمهوری اسلامی به عنوان دوست و شریک واقعی و در راستای منافع مشترک، به دنبال استقلال و پیشرفت مردم این قاره است. وی با تأکید بر اولویت توسعه روابط با قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در دولت جدید، با جدیت تمام ظرفیت‌های همکاری با کشورهای آفریقایی فعال خواهد شد.

* عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه روابط با آفریقا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تصدی در این سمت بارها و بارها بر اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و همچنین عزم جدی دولت برای توسعه روابط با این قاره تأکید کرده است. او در همین راستا شهریور سال گذشته به کشورهای مالی، تانزانیا و زنگبار و همچنین در بهمن ۱۴۰۱ به موریتانی سفر کرد. وزیر امور خارجه سوم شهریور ۱۴۰۱ در سفر به تانزانیا، قاره آفریقا را از اولویت‌های اصلی دیپلماسی اقتصادی ایران خواند.

نخستین سفر رئیسی به آفریقا؛ فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با قاره سیاه 8

 

خرداد سالجاری نیز رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سفر به کیپ‌تاون آفریقای جنوبی در نشست بریکس پلاس شرکت کرد و در حاشیه آن هم با چند تن از وزرای خارجه این قاره از جمله وزیر خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان همچنین در تهران میزبان تعدادی از وزرای خارجه کشورهای این قاره بود و روز شنبه ۱۷ تیر ماه سالجاری نیز وزیر خارجه الجزایر سفری به تهران داشت و ضمن دیدار با امیرعبداللهیان، با آیت‌الله رئیسی هم ملاقات و گفت‌وگو کرد. در مذاکرات دو وزیر توافق شد که روادید خدمت و سیاسی لغو شود و امیرعبداللهیان از برنامه‌ریزی‌ برای شرکت رئیس جمهور در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزیره خبر داد.

نخستین سفر رئیسی به آفریقا؛ فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با قاره سیاه 9

 

حسین امیرعبداللهیان ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱ در برنامه صف اول شبکه خبر گفته بود: در ۱۰ ماه گذشته ۴۷ هیأت رسمی از آفریقا به ایران سفر کرد و قراردادهای مختلفی منعقد شد و البته بخش خصوصی جلوتر و موفق‌تر بوده است و کمیسیون‌های مشترکی در این حوزه برگزار شده و توانستیم به توافقات خوبی دست یافته و همکاری‌ها را شتاب ببخشیم. آنچه تا الان انجام شده لازم بوده، ولی کافی نیست و باید قدم‌های قوی‌تری برداشت. آفریقا همچنان قاره بکر است و در آفریقا ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد.

* جهشی در روابط سازنده با آفریقا

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران و قبل از سفر امیرعبداللهیان به مالی، تانزانیا و زنگبار بیان کرد: این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تأکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این حوزه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای برای گسترش روابط با کشورهای هدف این سفر در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری فراهم شود. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده و زمینه‌سازی‌هایی که صورت گرفته، شاهد افزایش تبادل هیأت‌های رسمی بین ایران و کشورهای آفریقایی باشیم و ان‌شاءالله در پرتو این هیأت‌ها و گفت‌وگوهایی که صورت خواهد گرفت، حجم روابط اقتصادی ایران با این کشورها نیز ارتقا یابد. براساس آماری که تا الان وجود دارد، حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. این نتیجه هدفگذاری است که دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای مختلف منجمله آفریقا انجام داده است. براساس دستورالعمل به سفارتخانه‌ها در حوزه آفریقا شاهد پویایی بیشتر سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خود خواهیم بود و امیدواریم در همین چارچوب مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با حوزه آفریقا شکوفایی بیشتری را در آینده شاهد باشد.

سخنگوی وزارت خارجه بعد از سفر امیرعبداللهیان هم عنوان کرد: ایران همچنان در این‌ مسیر در کنار دولت‌ها و ملت‌های آفریقا است و آینده روشن از آن‌‌ مردم‌ این قاره کهن و با فرهنگ است.سفر موفق اخیر دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به چند کشور آفریقایی، بشارت دهنده جهشی جدید در روابط سازنده ایران و آفریقاست.

«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در این مدت سفرهایی به تعدادی از کشورهای این قاره داشته‌اند. از جمله سفر صفری در دی ماه ۱۴۰۱ به کشورهای مالی و گینه و سفر باقری به بورکینافاسو و نیجر. «محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم خرداد سالجاری به نمایندگی از رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نیجریه شرکت کرد.

۱۱ نجاتگر هلال احمر عازم ارتفاعات دنا شدند
دنبال کنید

نخستین سفر رئیسی به آفریقا؛ فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با قاره سیاه 10

 

اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز ‌نشست مجازی سفیران جمهوری اسلامی ایران در قاره‌ آفریقا با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار و فرصت‌ها و موانع افزایش صادرات به این قاره مورد بررسی قرار گرفت. صفری در این نشست ضمن اشاره به اهتمام دولت سیزدهم به بهبود تراز تجارت خارجی کشور و تقویت روابط اقتصادی با کشورهای حوزه آفریقا، به تلاش‌های وزارت امور خارجه در ۹ ماه آغازین دولت سیزدهم برای تقویت روابط تجاری با این قاره اشاره و خاطرنشان کرد که اجلاس چند کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای آفریقایی در این مدت برگزار شده و در ۶ ماه نخست سال جاری نیز اجلاس کمیسیون مشترک با شمار زیادی از دیگر کشورهای این منطقه برگزار خواهد شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور هم ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دیدار با «ابراهیم محمد اول» وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری غنا با تأکید بر اینکه ایران از گسترش همه جانبه روابط با غنا استقبال می‌کند، تصریح کرد: سرفصل جدیدی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی در دولت سیزدهم آغاز شده است.

* ایران شریک قابل اعتمادی برای قاره آفریقا

دهم خرداد ۱۴۰۱ آیت الله رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با «مکی سال» رئیس جمهور سنگال و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا توجه به قاره آفریقا را یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی ایران خواند و افزود: ایران شریک قابل اعتمادی برای قاره آفریقاست. وی افزود:  ما برای گسترش روابط با قاره آفریقا خصوصا سنگال و توسعه روابط جنوب – جنوب آمادگی کامل داریم و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وبگاه «العربی» نیز شهریور ۱۴۰۱ و پس از نخستین سفر امیرعبداللهیان به قاره آفریقا (مالی، تانزانیا و زنگبار) در گزارشی به تلاش دستگاه دیپلماسی ایران در تقویت روابط با کشورهای آفریقایی پرداخت و نوشت: ایران به تازگی تماس با کشورهای قاره آفریقا را افزایش داده است. در این گزارش آمده بود: قاره آفریقا مملو از فرصت‌هاست و می‌تواند به ایران کمک کند تا نفوذ خود را چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح جهانی گسترش دهد و همچنین بازارهای جایگزین و فرصت‌های تجاری را فراهم کند.«مایکل تانچوم» عضو «اندیشکده خاورمیانه» و عضو ارشد موسسه مطالعات اروپا و امنیت اتریش نیز در این باره گفت که گسترش حضور ایران در آفریقا بر اساس سیاست مبتنی بر همبستگی ضد غربی و جستجوی فرصت‌های اقتصادی برای دور زدن تاثیر تحریم‌هاست.

از سوی دیگر، یک هیأت تجاری ۶۰ نفره هم از موریس در ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به ایران سفر کرد.

* مناسبات اقتصادی با آفریقا

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی نیز بیان کرد:‌ ایران به ویژه در دولت سیزدهم مبتنی بر سیاست همسایه محور و توجه به ظرفیت‌های مغفول در مناسبات با کشورهای همسایه و بلوک شرق به حوزه آفریقا نیز به صورت ویژه توجه خاص دارد و در این ارتباط توجهات خاصی صورت گرفته است. هدفگذاری‌هایی که انجام شده در ارتباط با آفریقا این است که از ظرفیت‌های آفریقا استفاده بیشتری کنیم و در راستای منافع و مصالح مشترک، روابط خود را با کشورهای این قاره تقویت کنیم. در این ارتباط تحولات خوب و دلگرم کننده‌ای نیز رخ داد. هم اولین سفر وزیر خارجه به آفریقا و هم میزان سفرهایی که از سوی تعدادی از کشورهای آفریقایی به ایران صورت گرفت و هم هدفگذاری برای تنظیم نشست‌های مختلف اعم از نشست‌های سیاسی و اقتصادی و برگزاری برخی کمیسیون‌های مشترک. در نتیجه این توجه در افق مناسبات آتی ایران با آفریقا می‌توانیم امیدوار باشیم که تحولات جدیدی در آینده نه چندان دوری رخ خواهد داد. هنوز یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است. فاصله زمانی مناسبی را در این دولت خواهیم داشت که مبتنی بر هدفگذاری‌های انجام شده، مقدمات و زمینه‌های لازم را برای توفیق روابط ایران با آفریقا به ویژه در حوزه اقتصادی فراهم کنیم و امیدواریم این اتفاق در بازه‌های زمانی آتی با گام‌های جدیدتری رخ دهد.

نخستین سفر رئیسی به آفریقا؛ فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با قاره سیاه 11

 

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در دومین نشست معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با نهادها، شرکت‌ها و تشکل‌های صنفی ذیربط در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، با موضوع «بررسی موانع و راهکارهای تولید و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی»، گفت: زمینه صادرات دارو به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای آفریقایی فراهم شده و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

پس از آن هم جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «آخرین وضعیت روابط اقتصادی کشورمان با قاره آفریقا» ۱۵ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد و مهدی صفری بار دیگر توجه به آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم خواند و با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک با آفریقای جنوبی، تانزانیا و زیمبابوه در آینده، بر تجارت متوازن با این قاره تأکید کرد. لزوم صدور خدمات مهندسی، ساخت سد و نیروگاه و کشت فراسرزمینی، راه‌اندازی خط کشتیرانی و خطوط مستقیم هوایی بین ایران و کشورهای آفریقایی، موانع اجرایی شدن کشت فراسرزمینی و تشکیل ستاد آفریقا از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. 

حسین امیرعبداللهیان هم مهر ماه ۱۴۰۱ و در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در دیدار با «حاجی اودونگو» وزیر خارجه اوگاندا با اشاره به اهمیت آفریقا در برنامه‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم، جایگاه اوگاندا را مهم خواند. وی آمادگی بخش خصوصی ایران را برای اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی و حضور هر چه بیشتر تجار و بازرگانان ایرانی از جمله شرکت‌های دانش بنیان در این کشور اعلام کرد. وزیر خارجه اوگاندا ضمن استقبال از توجه دولت آیت‌الله رئیسی به گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، از افزایش تبادل هیأت‌های اقتصادی و بازرگانی با ایران در یک سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: این فرصت مناسبی برای تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور است. 

امیرعبداللهیان ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ هم در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی ویدئویی با بیان اینکه ما در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و هوشمند نگاه به آسیا و همسایگان را اولویت اصلی سیاست خارجی دولت جدید ایران قرار داده‌ایم، عنوان کرد: در این چارچوب در بیش از ۵۰۰ روز گذشته اقدامات رو به جلویی را در بازتعریف همکاری با همه همسایگان ایران و نگاه به آسیا و توسعه مراودات با آسیا اعمال کردیم، اما همزمان در چارچوب سیاست خارجی متوازن برای توسعه همکاری‌ها با اروپا، آفریقا و قاره آمریکا از جمله آمریکای لاتین تلاش‌های جدی به عمل آمده است.

قاضی زادهاشمی : دولت سلام ،دولتی پاسخگو و مردمی خواهد بود
دنبال کنید

وزیر خارجه همچنین ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در یک سال گذشته از اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا نیز غفلت نکردیم و در تمام این حوزه‌ها در بخش‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی، کشتیرانی و انرژی پیشرفت‌هایی را در روابط رقم زدیم که بخش بخش وزارتخانه‌‌های دولتی و بخش خصوصی ما سهم مهمی در توسعه مناسبات بر عهده داشتند.

نخستین سفر رئیسی به آفریقا؛ فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با قاره سیاه 12

 

* نخستین اجلاس همکار‌های اقتصادی ایران با کشورهای غرب آفریقا

۱۵ و ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ نیز نخستین اجلاس همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب آفریقا برگزار شد و سید ابراهیم رئیسی ۱۶ اسفند در این اجلاس بر آمادگی ایران برای گسترش همه‌جانبه همکاری با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای غرب این قاره تأکید کرد. رئیس جمهور همچنین با تأکید بر آمادگی ایران برای انتقال دانش و فناوری‌های نوین به کشورهای برادر و دوست از جمله کشورهای آفریقایی، برنامه‌ریزی برای تسهیل فعالیت و مشارکت بخش خصوصی ایران و این کشورها، از جمله حذف مقررات و تعرفه‌های دست و پاگیر و ناکارآمد را ضروری عنوان کرد.

نخستین سفر رئیسی به آفریقا؛ فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با قاره سیاه 13

 

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز ۱۵ اسفند ماه در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی و اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از توسعه فعالیت شرکت‌های خصوصی برای افزایش مبادلات تجاری و اجرای طرح‌های مختلف در کشورهای غرب آفریقا اعلام می‌کند. مخبر با اشاره به اینکه ۴۰ درصد تجارت ایران با قاره آفریقا مربوط به کشورهای منطقه غرب آفریقا است، تأکید کرد: از ۱۲۵۷ میلیون دلار کل تجارت ایران با آفریقا، ۵۰۶ میلیون دلار مربوط به کشورهای غرب آفریقا است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در جمهوری اسلامی و نیازها و امکانات غرب آفریقا چنین سطحی از مناسبات قابل قبول نبوده و باید تا سطح مناسب ارتقا یابد. «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی هم با تأکید بر اینکه حجم تجارت بین ایران و کشورهای غرب آفریقا در سطح مورد انتظار طرفین نیست، تأکید کرد: فرصت‌های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه آفریقا در دولت سیزدهم در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهرک‌های صنعتی، نیروگاه‌ها، انرژی‌های نوین، مسکن، تجهیزات پزشکی و کشاورزی شناسایی شده است که دولت سیزدهم آمادگی دارد توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در این حوزه‌ها را در اختیار کشورهای آفریقایی و همچنین حوزه غرب آفریقا قرار دهد.

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  و معاون اقتصادی رئیس جمهور در این اجلاس پیشنهاد تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقا را مطرح کرد و گفت: بانکی که می‌تواند حساب‌های دوجانبه داشته باشد؛ یعنی از جانب کشورها در کشور مقابل سرمایه‌ای تخصیص یابد تا بازرگانان طرفین بدون وابستگی به دلار و یورو با ارزهای رایج خود کشورها تجارت داشته باشند. بانک مشترک ایران و آفریقا می‌تواند سر‌آغاز خوبی برای توسعه همکاری‌ها باشد. (اینجا بخوانید)

آفریقا همواره در دوران پس از انقلاب اسلامی یکی از اولویت‌ها در سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده و است. دولت‌های قبل نیز در راستای گسترش مناسبات با این منطقه اقداماتی را صورت دادند. البته همواره در همه دوره‌ها غفلت‌هایی نسبت به کار اقتصادی با این منطقه وجود داشته که یکی از مهمترین موانع در این راستا دوری مسافت و عدم شناخت دو طرف از یکدیگر بوده و نباید این نکته را از یاد برد که این قاره ظرفیتی بالقوه است که در صورت غفلت، به عرصه‌ای برای فعالیت رقبای ما تبدیل می‌شود. 

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا پیش از این در گفت‌وگویی با روزنامه جوان گفته بود: به آفریقا قاره قرن هزاره سوم می‌گویند و همه قدرت‌های عمده در نظام بین‌الملل بر سر آفریقا به شکل عجیبی رقابت دارند. قبلاً در آفریقا فقط فرانسه و انگلیس و به میزان کمتری بلژیک فعالیت داشت و فعالیت دیگر کشور‌های غربی و اروپایی در آفریقا بسیار محدود و ناچیز بود. اما الان محل رقابت بسیاری از کشور‌های بزرگ اقتصادی است. آمریکا، چین، ترکیه، روسیه و حتی ژاپن، برزیل و هند در حال رقابت اقتصادی در بازار‌های آفریقایی هستند. فعالیت ترکیه و چین در آفریقا تا بدان حد است که تاکنون هم آنکارا و هم پکن میزبان نشست سران آفریقا بوده‌اند.

در این میان «سیدروح الله لطیفی» قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص تجارت ایران با کشورهای آفریقایی در فروردین ماه ۱۴۰۲، گفت: در نخستین ماه سال جاری، ۷۱هزار و ۸۷ تن کالای ایرانی به ارزش ۳۱ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۳۴ دلار  به ۲۳ کشور آفریقایی صادر شد و چهار هزار و ۳۲۹ تن کالا به ارزش پنج میلیون و ۸۷۹ هزار و ۴۸۲ دلار نیز از ۹ کشور آفریقایی واردات انجام شده است. وی همچنین اعلام کرد که بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی ایران به قاره آفریقا در فروردین ماه امسال مربوط به محصولات آهنی و فولادی بوده است. (اینجا بخوانید)

پیشرفت در مناسبات با آفریقا در دولت سیزدهم نیز از جمله مواردی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند. ایشان در اولین روز سال ۱۴۰۲، در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: عضویت در برخی پیمان‌های مهم منطقه‌ای و تقویت روابط با آفریقا و آمریکای لاتین از دیگر پیشرفت‌های حوزه ارتباطات خارجی است، ضمن این‌که با اروپایی‌ها هم قهر نیستیم و اگر از تبعیت آمریکا دست بردارند، حاضریم با آنها کار کنیم.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در اظهاراتی بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی نیز تعاملات تجاری و گسترش روابط را مشروط به چراغ سبز و همراهی چند کشور  غربی نکرده است، بلکه با درایت، تحرک و اتخاذ سیاست متوازن تعاملات گسترده‌ای را با کشورهای منطقه، قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان از جمله اعضای سازمان شانگهای و کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا در پیش گرفته است که به فضل الهی آثار و برکات فراوانی برای کشور خواهد داشت.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ششم اردیبهشت در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با اشاره به درخواست یکی از سفرا در خصوص تشکیل ستاد آفریقا تصریح کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم از فرصت اقتصادی این قاره، همانند حوزه‌های فعال فرهنگی و سیاسی استفاده کنیم که در این زمینه برگزاری مجدد ستاد آفریقا در دستورکار قرار دارد.

به گزارش فارس، نخستین سفر آیت‌الله رئیسی به سه کشور آفریقایی را می‌توان فصلی جدید در تقویت همکاری‌ها با کشورهای این قاره خواند.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi