پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دولت و مجلس نیازمند تعامل و اجماع

اجماع در لغت به معنای ۱-توافق ۲- عزم , تصمیم و اراده می باشد تعامل در لغت به معنای داد و ستد کردن و رابطه داشتن است. جریان های سیاسی , احزاب و افراد داخل حاکمیت با پذیرفتن چارچوب نظام , قوانین , اصول و اهداف نظام در ضمن داشتن اشتراکات زیاد دارای تفاوت دیدگاههای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 9514
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶

کرونا :

دولت و مجلس نیازمند تعامل و اجماع

اجماع در لغت به معنای ۱-توافق ۲- عزم , تصمیم و اراده می باشد
تعامل در لغت به معنای داد و ستد کردن و رابطه داشتن است.
جریان های سیاسی , احزاب و افراد داخل حاکمیت با پذیرفتن چارچوب نظام , قوانین , اصول و اهداف نظام در ضمن داشتن اشتراکات زیاد دارای تفاوت دیدگاههای سیاسی نیز هستند.

با وجود اشتراکات نباید تفاوت دیدگاهها به اختلافات , منازعات و بحران های سیاسی تبدیل شود اگر تکیه و توجه کافی به اشتراکات بکنیم در خیلی از امور می توانیم به توافق و اجماع برسیم.

در ضمن رقابت های سالم سیاسی باید شفاف سازی مواضع و اهداف , نقد و راهکار منطقی و منصفانه نیز داشته باشیم و با تعامل و گفتگو سیاست ورزی بکنیم.

با تعامل و گفتگو می توان هم از منافع و اهداف حزبی , جناحی دفاع کرد وهم از تنش ها و اختلاف نظرهای سیاسی کاست. ما اگر نتوانیم خودمان با خودمان تعامل و اجماع داشته باشیم چگونه می توانیم با دنیا توافق و رابطه داشته باشیم .

باید در ضمن رقابت به همدیگر احترام بگذاریم اجازه بدهیم نظر و اندیشه ها بیان شود , نقد و نظارت شود , بجای منازعه مناظره و گفتگو شود. یکطرفه قضاوت نکنیم به خواسته ها ی همدیگر احترام بگذاریم و خواسته های خودمان را تحمیل نکنیم
نمایندگان مجلس توسط مردم انتخاب شده اند و ریس جمهور هم توسط مردم انتخاب شده است .

اکثریت مجلس نهم به طیف سیاسی خاصی گرایش دارند و ریس جمهور هم داعیه دار داشتن دیدگاهی فراجناحی است.

فقط بحث وزرا مطرح نیست بلکه طرح ها و لوایح زیادی است که بصورت مداوم نیازمند تعامل و اجماع مجلس و دولت با همدیگر هستند. از یکطرف انتظار میرود که نمایندگان محترم پیام مردم را از انتخاب اقای روحانی به عنوان ریاست جمهور درک کنند و از طرفی از دولت انتظار میرود واقعیت فضای موجود در مجلس را درک کند .

نمی شود که هردو طرف بر خواسته های خود پافشاری و لجبازی کنند. همانطور که در عرصه بین المللی می توانیم گفتگو کنیم و تعامل داشته باشیم در عرصه داخلی نیز می توانیم با گفتگو به اجماع و تعامل برسیم.

این نکته مهم را هم نباید فراموش بکنیم که حتی اگر اکثریت مجلس با دولت همراه باشد باید مجلس با شورای نگهبان نیز تعامل داشته باشد تا تجربه مجالس گذشته تکرار نشود.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi