جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

روایتی از روز چالش برانگیز صنوف و امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد و پادرمیانی استاندار

به گزارش کرونا از یاسوج، این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از صنوف و مغازه‌داران از پرداخت سنگین مالیات به شدت نگران هستند و می‌گویند در استان محروم و کهگیلویه و بویراحمد چرا باید مالیات های کمرشکن داده شود. به گزارش فارس؛ البته مشکل اصلی به اداره مالیاتی استان بر نمی گردد بلکه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 94812
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱

کرونا :

روایتی از روز چالش برانگیز صنوف و امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد و پادرمیانی استاندار

به گزارش کرونا از یاسوج، این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از صنوف و مغازه‌داران از پرداخت سنگین مالیات به شدت نگران هستند و می‌گویند در استان محروم و کهگیلویه و بویراحمد چرا باید مالیات های کمرشکن داده شود.

به گزارش فارس؛ البته مشکل اصلی به اداره مالیاتی استان بر نمی گردد بلکه از مرکز در وزارت اقتصاد و دارایی برای استان کهگیلویه و بویراحمد چنین تحقق سنگین مالیاتی پیش‌بینی شده است.

در همین خصوص و به دلیل اعتراضات گسترده واحدهای صنفی در استان، برخی از صنوف و همراه مدیران خود و با حضور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و مدیرکل مالیاتی استان با سید علی احمدزاده استاندار دیدار و گفت‌وگو کردند.

روایتی از روز چالش برانگیز صنوف و امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد و پادرمیانی استاندار 5

در این دیدار روسای برخی از اتحادیه ها و صنوف به بیان انتقادات و گلایه‌ها پرداختند و گفتند در یک استان این چنینی چرا باید در اخذ مالیات رتبه اول کشور باشیم چه شاخصه هایی داریم که باید این قدر مالیات بدهیم.

در ادامه یکی دیگر از روسای صنوف گفت: آن هایی که می‌گویند وضع بازار خوب است به صورت ما نگاه کنند ببینید چه می‌کشیم اصناف در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند آنها از ابتدای انقلاب تاکنون در خط مقدم بوده‌اند و در همین استان محروم در جبهه و جنگ رتبه اول را کسب کردند چرا از روی واقعیت مالیات دریافت نمی‌شود تا کمر بازار زیر بار مالیات شکسته نشود.

یکی دیگر از نمایندگان صنوف در این نشست خطاب به استاندار می‌گوید؛ جدول جلوی مغازه را خودم باید ترمیم کنم، درخت جلوی مغازه و خیابان را خودم باید کاشت کنم و جوی آب را خودم باید تمیز کنم با این تفاسیر چرا باید اینقدر مالیات سنگیین از ما دریافت شود.

یکی دیگر از صنوف که به نمایندگی از نانوایان صحبت می‌کرد هم می‌گفت: هیچگاه خاطره عملکرد صنوف ما در زمان دفاع مقدس فراموش نمی‌شود که چگونه با همین دست خالی روزانه برای برای رزمندگان اجناس و مواد مورد نیاز می‌فرستادیم.

او می‌‌گفت: به صفوف نانوایی‌ها در استان نگاه کنید شلوغ شدن صف نانوایی‌ها حتماً به دلیل مشکلی بوده که چنین شده است ما می‌گوییم اصناف مورد بی‌مهری در این استان قرار گرفته‌‌اند اصنافی که به سختی امرار معاش می‌کنند.

الله دادی یکی از فعالان امور صنفی هم با انتقال شدید از وضعیتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای بازار ایجاد کرده‌اند گفت: نیمی از درآمد این بازار به جیب فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌رود اما مالیات خودشان را جای دیگری پرداخت می‌کنند.

عرضه سموم کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی می‌شود
دنبال کنید

او همچنین در خصوص مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای این را گفت که بعضی‌ها می‌گویند این فروشگاه‌ها در اختیار مسئولان است کسی نمی‌تواند به پرونده آنها ورود پیدا کند.

وی همچنین به حقوق بازرسین اشاره کرد و گفت: چرا هیچ کمکی به آنها نمی شود کسی که مشکل مالی دارد چگونه می‌تواند بر بازار نظارت داشته باشد.

بذرکار یکی دیگر از از فعالان امور صنفی از صنف خواربار فروشان گفت: تورم افسار گسیخته برای صنوف هم مشکلات زیادی ایجاد کرده است تنها صنفی هستیم که قیمت تولید کننده و مصرف کننده روی کالا درج میشود باید هزینه کارگر، هزینه کرایه مغازه و هزینه حمل بار و همه چیز را تحمل کنیم و علاوه بر همه اینها باید چیزی روی آن بگذاریم و به عنوان مالیات دو دستی تقدیم شود.

**استاندار کهکیلویه و بویراحمد هم در ادامه اظهارات این افراد گفت: بازار شهرت به نیروهای متدین مورد اعتماد انقلاب دارد شما از ارکان پیروزی انقلاب و پایه‌های مستحکم انقلاب بودید زندگی مردم بر پایه بازار بوده شما در خوشی‌ها و تلخی‌ها در کنار مردم بوده‌اید و مسئولان مالیاتی باید تلاش کنند دغدغه شما برطرف شود.

روایتی از روز چالش برانگیز صنوف و امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد و پادرمیانی استاندار 6

سید علی احمدزاده همچنین به بازاریان در این نشست قول داد تا مشکلات آنها را در سفر چند روز آینده هیئت دولت و رئیس جمهور به اطلاع آقای رئیسی برساند.

وی در ادامه با اشاره به مبلغ سنگینی که برای تحقق مالیات‌ها در این استان در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده گفت: به وزیر اقتصاد گفتم مگر چیزی را در آنجا کشف کرده اید که این قدر بالاترین میزان رشد مالیاتی را برای استان ما در نظر گرفته اید به وزیر گفتم دو بخش صنوف و فرار مالیاتی را از هم جدا کنید، فرار مالیاتی برای شرکت های بزرگ است که ما در استان نداریم صنوف استان نمی توانند این موضوع را تحمل کنند؛ تصور شما برای اخذ مالیات‌ها فقط برای فرار مالیاتی باشد لذا به صنوف استان فشار نیاورید که آسیب جدی می‌بینند.

استاندار همچنین در خصوص نمایشگاه‌ها گفت: راجع به نمایشگاه‌ها بگویم و از اول هم گفتم از خود صنوف استان به نمایشگاه دعوت کنید و از دیگر جاها کسی نیاید مگر ضرورتی وجود داشته باشد بگذارید صنوف خودمان با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف در نمایشگاه حضور داشته باشند لذا من با این موضوع به شدت مخالف هستم و به معاون اقتصادی گفته‌ام در نمایشگاه‌ها اولویت با صنوف داخل استان باشد.

تقدیر و تشکر استاندار و رییس دانشگاه علوم.پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از فرماندار و رییس شبکه بهداشت و درمان گچساران
دنبال کنید

روایتی از روز چالش برانگیز صنوف و امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد و پادرمیانی استاندار 7

وی در ادامه با اشاره به اعتراض صنوف استان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: این موضوع را هم به وزیر گفته‌ام که واقعاً فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه نفعی برای ما دارند نه خدمات می‌دهند و نه جوابگوی استان هستند به آنها گفته‌ام که فروشگاه‌های زنجیره‌ای را توسعه ندهید تا صنوف داخل استان تعطیل نشود و فقط یک عده در تهران منفعت ببرند به همین خاطر باید فروشگاه‌های زنجیره‌ای جوابگو باشند.

اما در نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد با صنوف یکی از کسانی که در نوک پیکان انتقادات و اعتراضات اتحادیه‌ها قرار داشت مدیرکل امور مالیاتی بود.

فرخان خطاب به استاندار گفت: این ها همه دوستان من هستند حتی با بسیاری از آنها نسبت فامیلی داریم برای رفع مشکلات به اصناف گفتم و خواهش کردم بیایند تا بنشینیم و حرف‌های یکدیگر را بشنویم بحث تبصره ۱۰۰ و پوز بیشتر به دلیل عدم آگاهی است که باید در این زمینه حداقل آگاهی‌ها را داشته باشیم.

مدیرکل مالیاتی استان گفت: مالیات‌ها تا قبل از سال ۱۴۰۰ به صورت علی الراس بود ممیز مالیاتی با توجه به بازدید میدانی مالیات هر صنف را تشخیص می‌داد که چقدر از چه واحد صنفی بگیرد اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ که قانون پایانه‌های فروشگاهی مورد لحاظ قرار گرفت مشخص شد ورودی هر واحد صنفی چقدر است که مثلاً چقدر فروش داشته است و چه قدر باید مالیات بدهد.

وی گفت: قبلا همکاران استان با توجه به شرایط این کار را انجام می‌دادند و بالاترین مالیاتی که گرفته می‌شد ۲۰ میلیون تومان بود از یکی ۲۰ میلیون می‌گرفتیم و دیگری را معاف می‌کردیم اما الان بر اساس اطلاعات مشخص است که هر صنف چه قدر باید مالیات بدهد.

فرخان افزود: تا امروز نزدیک به ۴۰ هزار اظهارنامه و تبصره  ۱۰۰ داشته‌ایم تیصره ۱۰۰ شامل کسبه ضعیف هستند از این تعداد ۴۰ هزار اظهارنامه ۳۱ هزار تای آن تبصره ۱۰۰ یعنی کسبه‌های متوسط و پایین بوده‌اند که از این تعداد ۶۰ درصد از مالیات معاف شده‌اند و در حد صفر می‌پردازند.

در ادامه ارشدی یکی از مسئولان امور صنفی در استان هم گفت این آمار تقریباً نادرست است در یکی از صنف‌ها که ۸۰۰ نفر عضو دارد بپرسید ببینید کدام یک از آنها شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی مالیاتی شده‌اند.

استاندار از معاون اقتصادی خود خواست که نشستی تخصصی برای رفع این مشکل در استان برگزار شود تا دغدغه‌های بازاریان به بهترین نحو برطرف شود.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi