چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید!

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید!   جذابیت شهر زیبای یزد، به آثار تاریخی چندهزارساله، بادگیرها و خانه‌های رؤیایی خلاصه نمی‌شود. این شهر زیبا و تاریخی، سوغاتی‌های جذاب و خوشمزه‌ای دارد که هیچ‌کسی نمی‌خواهد لذت خوردن آنها را از دست بدهد. علاوه ‌بر این، انواع صنایع دستی نیز در بازارهای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 88810
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶

کرونا :

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید!

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید!

 

جذابیت شهر زیبای یزد، به آثار تاریخی چندهزارساله، بادگیرها و خانه‌های رؤیایی خلاصه نمی‌شود. این شهر زیبا و تاریخی، سوغاتی‌های جذاب و خوشمزه‌ای دارد که هیچ‌کسی نمی‌خواهد لذت خوردن آنها را از دست بدهد. علاوه ‌بر این، انواع صنایع دستی نیز در بازارهای سنتی و مدرن شهر یزد به‌فروش می‌رسند. این صنایع دستی، حاصل خلاقیت و ذوق هنرمندان باتجربه یزدی است که سنت چند هزار ساله مردم این دیار را سینه به سینه حفظ کرده‌اند. خرید این صنایع دستی زیبا، یکی از کارهای خاطره‌انگیز در سفر به یزد است. به‌طورکلی، سوغاتی های یزد، به دو دسته‌ی شیرینی‌های متنوع و صنایع دستی تقسیم می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً پس از انتخاب و رزرو بهترین هتل های یزد، به نزدیک‌ترین بازارهای معروف به هتل محل اقامت خود مراجعه کرده و خرید این سوغاتی‌های جذاب را از دست ندهید.

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید! 7

خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سوغاتی یزد

شیرینی‌های محلی، جزو پرفروش‌ترین سوغاتی های یزد هستند. قنادی‌های یزدی، این شیرینی‌ها را با روش مخصوص و منحصربه‌فردی می‌سازند که در هیچ کجای کشور پیدا نمی‌کنید. شما می‌توانید علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی شهر، در سایه بادگیر‌ها یا ساباط‌های یزد کمی استراحت کرده و کام خود را بهترین سوغاتی های یزد، شیرین کنید.

۱-قطاب

قطاب‌، یکی از بهترین و معروف‌ترین سوغاتی های یزد است. شاید نام قطاب را در بین سوغاتی‌های شهرهایی مثل کرمان نیز دیده باشید؛ اما این شیرینی خوشمزه با نام شهر یزد عجین شده است و در اکثر گردشگران، قطاب را از اصلی‌ترین سوغاتی های یزد می‌دانند. این شیرینی معمولاً به همراه چای صرف می‌شود. ساختار قطاب، دارای دو لایه درونی و بیرونی است. برای ساخت لایه بیرونی، از موادی همچون زرده تخم مرغ، ماست، شکر، پدر دارچین، بکینگ پودر، کره حیوانی و آرد استفاده می‌شود. هر قطاب حداقل ۱۲۰ کیلوکالری انرژی دارد؛ بنابراین می‌توانید با احتساب این کالری، آن را در برنامه روزانه خود بگنجید.

لایه درونی نیز، شامل پودر گردو، پودر قند، پودر هل، دارچین و گلاب است. اگر طعم این شیرینی را امتحان کنید، حتماً عطر خوش هل و گلاب را حس خواهید کرد. این هنر یزدی‌ها است که از بهترین و معطرترین مواد طبیعت در ساخت این شیرینی‌های لذیذ استفاده می‌کنند.  برای خرید قطاب، بهتر است به بازارهای سنتی همچون بازار اطراف میدان امیرچخماق مراجعه کنید.

۲-باقلوا

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید! 8

باقوا، یکی از شیرینی‌های معروف ایرانی است که اصالت آن برای شهر تاریخی یزد، ثبت شده است. این شیرین خوشمزه، جزو بهترین سوغاتی های یزد است که در اکثر موارد، همراه با چای صرف می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از کشورهای حوزه خاورمیانه نیز، این شیرینی را متأثر از فرهنگ باستانی ایران، تهیه می‌کنند. از جمله این کشورها، می‌توان به کشورهای حوزه قفقاز و کشورهای عربی اشاره کرد.

باقلوای یزدی، از موادی همچون زرده تخم مرغ، شیر، روغن، بکینگ پودر، آرد و کره تهیه می‌شود. همچنین از یک شهد شیرین نیز برای تزئین و افزایش طعم شیرینی، استفاده می‌شود. این شیره از آب، گلاب، زعفران، شکر و هل ساخته می‌شود. برای تزئین نیز، از گردو و پودر قند کمک گرفته می‌شود.

۳-کیک یزدی

شاید بتوان گفت کیک یزدی، مشهورترین سوغاتی یزد است که معمولاً به‌عنوان اولین گزینه برای خرید انتخاب می‌شود. کیک یزدی، جزو آن دسته از سوغاتی های یزد است که به‌دلیل شهرت زیاد آن، برای بسیاری از مراسمات مذهبی و سنتی شهر یزد نیز به‌صورت انبوه تهیه می‌شود. برای تهیه این کیک‌های کوچک و خوشمزه، از موادی مثل آرد، شکر، تخم‌مرغ، ماست، روغن، پودر هل، بکینگ پودر، گلاب، عسل، جوش شیرین و کنجد استفاده می‌شود. معمولاً از کنجد، برای تزئین آن استفاده می‌شود. در حال حاضر، شما می‌توانید این کیک‌های لذیذ را در هرکدام از بازارهای شهر یزد تهیه کنید. کیک یزدی نیز، جزو شیرینی‌هایی است که می‌توان آن را با چای مصرف کرد.

آل سعود در یمن جنایت می‌کند/تحریم‌ها نتوانست در بالاترین سطح خود کاری از پیش ببرد
دنبال کنید

۴-پشمک

پشمک، یکی از انواع شیرینی‌های یزد است که برای ساخت آن، از آرد، شکر، آب، هل و جوهر لیمو استفاده می‌شود. هرچند پشمک، جزو سوغاتی شهرهایی مثل اصفهان نیز هست؛ اما پشمک‌های سوغات یزد، مزه فراموش‌نشدنی و بسیار خاصی دارند که هرگز نباید از دست بدهید.  پشمک یزد را می‌توان جزو سوغاتی‌های نوستالژیک ایرانی دانست؛ چرا که همه ما در کودکی خاطرات خوشی از خرید آن داریم. در حال حاضر، پشمک‌های یزدی در طعم‌های مختلف کاکائویی، میوه‌ای و … در بازارهای شهر یزد به‌فروش می‌رسند. اگر قصد خرید این سوغاتی لذیذ را دارید، به بازارهای سنتی شهر مراجعه کنید.

۵-لوز

شیرینی لوز، یادآور فرهنگی چندهزار ساله در بین مردم ایران است. این شیرینی، جزو خوراکی‌های خوشمزه ایرانی است که در بسیاری از شهرهای کشور تهیه می‌شود و قدمت طولانی دارد. برای تهیه شیرینی لوز، باید مواد اصلی آن، یعنی پودر بادام یا نارگیل، پودر شکر، پودر هل و گلاب را تهیه کنید. خرید شیرینی لوز، جزو کارهای محبوب گردشگران ایرانی و خارجی در یزد است. معمولاً این شیرینی، در طعم‌های مختلف نارگیلی، بادامی و پسته‌ای تهیه می‌شود. متناسب با سلیقه خود، شیرینی لوز را تهیه کنید و از مصرف آن با انواع دمنوش گیاهی لذت ببرید. با این همه شیرینی خوشمزه، باید مراقب انرژی و کالری دریافتی خود نیز باشید؛ چون قطعاً نمی‌توانید هیچ‌کدام از آنها را از دست بدهید.

صنایع دستی سوغاتی یزد

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید! 9

در این بخش قصد داریم به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی یزد بپردازیم. صنایع دستی، جزو اصلی‌ترین سوغاتی های یزد هستند که از زیر دست هنرمندان بومی یزد، بیرون آمده‌اند. این آثار بی‌نظیر هنری و کاربردی، شهرت جهانی دارند و در خانه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی، حداقل یکی از آنها مشاهده می‌شود. برای آشنایی با این یادگاری‌های ارزشمند شهر یزد، ادامه مقاله را دنبال کنید.

۱-ترمه

ترمه‌، نوع خاصی از پارچه‌های دوخته شده و رنگارنگ است که تزئینات و زیبایی منحصربه‌فردی دارد. قدمت ترمه دوزی در یزد، به بیش از ۴۰۰ سال پیش باز می‌گردد. از این پارچه‌ها، در مراسم عروسی و جشن‌های باستانی همچون عید نوروز استفاده می‌شده است. اگر بتوان به گذشته سفر کرد؛ قطعاً می‌توان لباس‌های ترمه‌دوزی شده عروس‌ها و دختران یزدی را مشاهده کرد. از هنر ترمه دوزی، برای ساخت انواع صنایع دستی همچون انواع شال (شال یزدی، شال رضایی، شال راه‌راه و …) استفاده می‌شود. جنس اصلی ترمه، از ابریشم، نخ، پشم و کرک الوان تشکیل شده است. همچنین، در ترمه دوزی، از طرح‌های جذابی مثل طرح شاه‌عباسی و بته جقه استفاده شده است. به‌دلیل زمان و ارزشمندی تهیه پارچه‌های ترمه دوزی شده، معمولاً قیمت این صنایع دستی گران‌تر از دیگر سوغاتی های یزد است.

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید!
دنبال کنید

 

۲-زیلو

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید! 10

زیلو، یکی دیگر از سوغات‌های شهر یزد است. از زیلو در گذشته برای پوشاندن کف اتاق‌ها، راهرو‌ها یا تخت‌های سنتی استفاده می‌شده است. مردمان بومی یزد، از آن به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند. قدمت بافت زیلو، به بیش از ۱۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد. شهری که به ساخت انواع زیلو شهرت دارد؛ شهرستان میبد است که در نزدیکی یزد واقع شده است. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین زیلوی جهان در مسجد جامع یزد قرار دارد. برای بافت زیلو از نخ پنبه استفاده می‌شود. زیبایی زیلو به طرح‌های جذاب سنتی است که روی آن نقش بسته است. طرح‌هایی همچون بند رومی، رکنه دوزی و زلفک، جزو طرح‎‌های مشهور زیلوی یزد هستند. معمولاً اگر به اقامتگاه‌های سنتی یزد بروید؛ این زیلوهای نازک و زیبا را مشاهده خواهید کرد. در حال حاضر، انواع زیلو در رنگ‌های متنوع آبی، سفید، قرمز، سبز و … در بازارهای شهر یزد به‌فروش می‌رسند. در ساخت زیلو، از هیچ رنگ شیمیایی و مصنوعی استفاده نمی‌شود و می‌توانید مطمئن باشید که یک محصول کاملاً طبیعی و بی‌نظیر را خرید کرده‌اید.

۳-چادر شب

بسیاری از مردم ایران، با چادر شب‌ها آشنا هستند. این صنایع دستی زیبا جزو سوغاتی‌های مهم شهر یزد هستند. چادر شب، در حقیقت پارچه نازکی است که در گذشته از آن به عنوان ملحفه، پرده، روانداز، زیرانداز یا بقچه استفاده می‌شود. همچنین در برخی حمام‌های سنتی نیز از آن استفاده می‌شده است. ابعاد اصلی چادر شب، معمولاً ۹۰ در ۹۰ سانتی‌متر مربع است. رنگ‌ چادر شب نیز بسیار متنوع است و جذابیت زیادی به این سوغاتی بخشیده است. برای خرید چادر شب نیز، می‌توانید به بازارهای سنتی مراجعه کنید.

۴-سفال یزد

سوغاتی های یزد را بشناسید تا دست خالی از یزد برنگردید! 11

اکنون نوبت به سفال‌های بسیار زیبای یزد می‌رسد. اگر به بازار سنتی یزد بروید، حتماً با ظروف سفالی بسیار حیرت‌انگیز و رنگارنگ مواجه خواهید شد که به‌صورت منظم درکنار هم و پشت ویترین قرار گرفته‌اند. این ظروف متنوع، ساخته ماهرترین هنرمندان سفال‌گر است که در انواع مختلف ساخته می‌شود. سفال یزد، هنری چندهزار ساله است که با گذشت قرن‌ها، همچنان باقی مانده است. هنرمندان یزدی، با ساخت این سفال‌ها، نشان داده‌اند که از خاک یزد می‌توان چه آثار درخشانی خلق کرد. در گذشته، ظروف سفالی برای نگهداری از آب و تهیه آب خنک استفاده می‌شده است. در حال حاضر، این سفال‌ها، جزو بهترین سوغاتی های یزد هستند.

۵-پارچه‌های دارایی

پارچه‌های دارایی، یکی دیگر از سوغاتی‌های یزد هستند که ساخت آنها، قدمتی ۸ هزار ساله دارد. برای ساخت این پارچه‌های رنگارنگ و نازک، از ابریشم خالص استفاده می‌شود. همچنین تمام رنگ‌های دارایی از رنگ‌های طبیعی است و هیچ رنگ شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود. در گذشته از این پارچه‌ها به‌عنوان پارچه بقچه و پارچه مخصوص رخت خواب استفاده می‌شده است. امروزه از این پارچه‌ها بیشتر برای روتختی استفاده می‌شود. با خرید این سوغاتی های یزد، می‌توانید علاوه بر کمک به اقتصاد بومی یزد، آثاری ماندگار از فرهنگ ایران زمین را به‌خانه خود ببرید.

 

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi