چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آتل یا اسپلینت دست و مچ چیست؟

آتل یا اسپلینت دست و مچ چیست؟ اسپلینت دست و مچ درواقع آتل‌هایی هستند که برای ثابت نگه‌داشتن و مراقبت و محافظت از مفاصل یا جلوگیری از تحرک زیاد دست و مچ بعد از…   اسپلینت دست و مچ درواقع آتل‌هایی هستند که برای ثابت نگه‌داشتن و مراقبت و محافظت از مفاصل یا جلوگیری از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 86818
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

کرونا :

آتل یا اسپلینت دست و مچ چیست؟

آتل یا اسپلینت دست و مچ چیست؟

اسپلینت دست و مچ درواقع آتل‌هایی هستند که برای ثابت نگه‌داشتن و مراقبت و محافظت از مفاصل یا جلوگیری از تحرک زیاد دست و مچ بعد از…

 

آتل یا اسپلینت دست و مچ چیست ؟!

اسپلینت دست و مچ درواقع آتل‌هایی هستند که برای ثابت نگه‌داشتن و مراقبت و محافظت از مفاصل یا جلوگیری از تحرک زیاد دست و مچ بعد از جراحی طراحی و ساخته می‌شوند. از آتل‌ها یا اسپلینت‌های دست می‌توان برای مفاصل مبتلابه آرتریت یا سایر بیماری‌ها مانند سندرم تونل کارپال استفاده کرد.

انواع اسپلینت دست

دو نوع اصلی اسپلینت دست و مچ وجود دارد:

اسپلینت‌هایی که زمان استراحت یا مواقعی که فرد از دست و مچ خود استفاده‌ چندانی نمی‌کند و اسپلینت‌هایی که برای حمایت و محافظت از دست در حین کار بکار گرفته می‌شوند.

شما بهتراست از هر نوع اسپلینت یا آتل دست و مچی که استفاده می‌کنید، همیشه آن را نپوشید چون پوشیدن همیشگی این آتل‌ها می‌تواند باعث خشکی و سفتی مفاصل دست شما بشود یا احتمال آن را افزایش دهد.

اسپلینت‌های استراحت دست (اسپلینت ثابت)

اسپلینت‌های استراحت دست که به اسپلینت ثابت هم شناخته می‌شوند می‌توانند در بهترین حالت در زمان استراحت از دست و مچ شما پشتیانی کنند و همچنین می‌توانند به کاهش تورم و دردهم کمک کنند.

اسپلینت‌های ثابت با استفاده از قالب‌گیری با گچ با سایز و اندازه مچ و دست فرد ساخته می‌شوند که جنس این نوع اسپلینت از ترموپلاستیک است که با استفاده از بندکشی و چسبنده روی دست و مچ شما بسته می‌شود.

اسپلینت‌های استراحت یا ثابت توسط فیزیوتراپیست، کار درمانگر یا ارتوتیست برای شما ساخته می‌شوند که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه و ساخت اسپلینت دست به کلینیک ارتوپد فنی کوشا مراجعه کنید.

چه زمانی بهتراست از اسپلینت ثابت یا استراحت استفاده کنید:

  • اگر در طول شب دردی احساس می‌کنید و باعث شده شما به خواب نروید یا اگر در طول روز با درد مواجه شدید
  • درزمانی که درد آرتریت یا سایر بیماری‌هایی که دارید به اوج می‌رسد و امان شمارا بریده است

نحوه استفاده از اسپلینت دست و مچ ثابت

بند‌ها را بازکنید و دست خود را درون اسپلینت یا آتل قرار دهید تا با کف دست شما در تماس باشد و بین دست و مچ شما با اسپلینت فاصله‌ای وجود نداشته باشد اگر اسپلینت انگشت شست دست شمارا هم پوشش می‌دهد مطمئن شوید که انگشت شست هم درون اسپلینت قرار بگیرد.

هنگام بستن اسپلینت بهتراست از نزدیک‌ترین بند به آرنج شروع کنید و سعی کنید بندها را زیاد سفت نبندید که باعث اخلال در سیستم خون‌رسانی دست شود یا باعث اذیت شدن شما بشود همین‌طور بندها را شل نبندید که باعث در خارج شدن یا تکان خوردن آن بشود.

ممکن است برای شما مفید باشد که بند را روی انگشتانتان قرار دهید تا بتوانید دستتان را به داخل یا خارج کنید و این بدان معنی است که یک بند کمتر برای باز کردن وجود دارد.

اگر می‌خواهید اطلاعاتی درباره آتل‌ها و اسپلینت‌های پا به دست بیاورید بروی همین لینک کلیک کنید و با دقت این مقاله را بخوانید.

درمان زانو ضربدری بزرگسالان و کودکان
دنبال کنید

اسپلینت کاری

آتل‌ها و اسپلینت‌های کاری

آتل‌ها و اسپلینت‌های کاری که درواقع به خاطر کاربرد پشتیبانی و انعطاف‌پذیری خود، برای مچ دست و مفاصل دست درزمانی که افراد کارهایی انجام دهند که برایشان دردناک باشد، استفاده می‌شوند.

آتل‌های کاری می‌توانند به کاهش درد، مدیریت و انجام راحت‌تر کارها و همچنین افزایش قدرت گرفتن دست کمک کنند و همچنین شما از این نوع اسپلینت می‌توانید در هنگام رانندگی هم استفاده کنید. اسپلینت‌های کاری به‌صورت اختصاصی برای هر فرد توسط مراکز ارتوپد فنی مثل کلینیک کوشا در تهران ساخته می‌شود.

چه زمانی بهتراست از اسپلینت کاری استفاده شود:

  • وقتی‌که مچ دست یا انگشت شست شما متورم شده است
  • بیشتر از حد معمول درد دارید و احساس ناراحتی می‌کنید
  • در مفاصل دست خود احساس ضعف می‌کنید

انواع آتل‌ها و اسپلینت کاری

درواقع آتل‌ها و اسپلینت کاری به سه نوع کلی تقسیم می‌شوند که در این بار به‌صورت موردی به نوع جنس و ساخت آن‌ها و نحوه پوشیدن آن‌ها می‌پردازیم:

اسپلینت کاری برای مچ

برای ساختن آتل‌ها و اسپلینت‌های کاری برای مچ معمولاً از پارچه‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیر و سبک مثل نئوپرن با بند‌های کشی Velcro استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که این اسپلینت یک نوع آتل پیچیده است که یک میله فلزی در یک قسمت آن تعبیه‌شده است که کف دست شما قرار می‌گیرد، همین میله فلزی به تثبیت مفصل مچ دست شما برای کارآمدی راحت‌تر و بهتر کمک می‌کند.

اسپلینت کاری برای مچ و انگشت شست

چگونه اسپلینت‌ و آتل‌ کاری برای مچ را بپوشیم؟!

همانند آتل‌های ثابت، بند‌ها را بازکنید و دست خود را در آتل قرار بدهید به شکلی که میله فلزی نگه‌دارنده در کف دست شما قرار بگیرد و لبه‌های اسپلینت را نزدیک به هم‌ردیف نگه‌دارید.

همان‌طور‌ که در قسمت نحوه پوشیدن اسپلینت ثابت گفتیم برای پوشیدن آتل‌های کاری هم باید آن‌ها را نه سفت ببندید نه شل فقط با این تفاوت که برای بستن بند‌های آتل‌ کاری باید ابتدا از اولین بند از سمت مچ دست خود شروع کنید چون این باریک‌ترین قسمت اسپلینت دست است و اگر با بند و بند سمتت آرنج شروع کنید، آتل را به سمت پایین فشار می‌دهد و باعث می‌شود آتل کاری در جای خود قرار نگیرد و حرکت انگشتان را محدود کند درحالی‌که این مورد، درباره اسپلینت‌های ثابت یا استراحت صدق نمی‌کند.

اسپلینت کاری پوشاندن مچ دست

این نوع اسپلینت هم مانند اسپلینت کاری برای مچ، برای مراقبت و حمایت از مچ دست شما بکار گرفته می‌شود با این تفاوت که در این اسپلینت یک حلقه برای قرارگیری انگشت شست تعبیه‌شده است.

روش پوشیدن اسپلینت کاری پوشاندن مچ دست

حلقه را روی انگشت شست خود قرار دهید و به صورتی که قسمت بلند اسپلینت کاری دور پشت مچ دست قرار بگیرد آن را بپیچید و کمی بکشید و بندها را ببندید و حواستان باشد که اسپلینت کاری پوشاندن مچ دست خیلی سفت و شل نباشد.

اسپلینت دست

اسپلینت کاری شست

اسپلینت کاری شست یک آتل پیچیده است که دور شست و مچ شما می‌چرخد و گاهی بعضی از این اسپلینت‌ها یک تکیه‌گاه اضافی برای مفاصل شست دارند و همین مورد کمک می‌کند تا انگشت شست بدون تحرک باقی بماند.

بازدید دکتر استوار از پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابه باشت
دنبال کنید

چگونه اسپلینت کاری شست را بپوشیم؟!

بندهای اسپلینت کاری شست را بازکنید و نوار تقویت‌شده را روی مفصل انگشت شست قرار دهید و بندها را نه زیاد سفت نه زیاد شل ببندید.

روش مراقبت از اسپلینت یا آتل

برای تمیز نگه‌داشتن آتل یا اسپلینت بهتراست از یک پارچه مرطوب و تمیز استفاده کنید یا می‌توانید از آب گرم و صابون یا یک شوینده ملایم استفاده کنید و برای خشک‌کردن آن از یک حوله استفاده کنید یا اسپلینت را در مقابل نور خوشید یا کنار شوفاژ قرار بدین.

اگر از آتل یا اسپلینت پوشاندن مچ دست استفاده می‌کنید بهتراست قبل از شستن اسپلینت میله فلزی را بردارید و قبل از خارج کردن میله دقت کنید که موقعیت میله را بررسی کنید تا بعد از شستن اسپلینت، میله را در همان موقعیت قرار دهید.

همچنین برای جلوگیری از کثیف شدن و خیس شدن اسپلینت یا آتل می‌توانید هنگام ظرف شستن یا باغبانی روی آن دستکش پلاستیکی بپوشید حتی گاهی اسپلینت را می‌توان در ماشین لباس‌شویی شست اما باید از مرکزی که اسپلینت را تهیه‌کرده‌اید، بپرسید.

اسپلینت ثابت برای استراحت

نکاتی درباره تهیه و استفاده از آتل یا اسپلینت دست و مچ

  1. بهتر است همیشه از آتل استفاده نکنید چون باعث سفتی و خشکی مفاصل شما می‌شود
  2. نباید شب‌ها هنگام خواب از اسپلینت یا آتل دست و مچ استفاده کنید مگر اینکه دکتر به شما گفته باشد
  3. بعد از برداشتن اسپلینت باید تمرینات مچ و انگشت شستت را انجام دهید تا از سفتی مفصل جلوگیری شود.
  4. نباید از اسپلینت دست شخص دیگری استفاده کنید یا اجازه دهید فرد دیگری از آتل یا اسپلینت شما استفاده کند
  5. هنگام تهیه آتل یا اسپلینت دست به نظر و پیشنهاد ارتوتیست اعتماد کنید تا او بر اساس نیاز شما بهترین اسپلینت را طراحی و بسازد.
  6. حتماً قبل از تهیه با پزشک خود درباره تهیه آتل یا اسپلینت دست مشورت کنید.

چه زمانی نباید از اسپلینت استفاده کنید

  • زمانی که بستن آتل یا اسپلینت دست و مچ باعث درد می‌شود
  • زمانی که دیگر دست شما در آتل یا اسپلینت جا نمی‌شود یا فرسوده شده است
  • آثار قرمزی به جای می‌گذارد (در موارد نادری امکان دارد شما حساسیت داشته باشید به جنس آتل یا اسپلینت)

از کجا می‌توانیم اسپلینت یا آتل تهیه کنیم؟!

ابتدا باید به این اشاره‌کنیم که بهتراست اسپلینت یا آتل را از داروخانه‌ها یا لوازم پزشکی یا از فروشگاه‌های آنلاین خریداری نکنید و به مراکز ارتوپد فنی مثل کلینیک کوشا مراجعه کنید چراکه باید اسپلینت بر اساس آناتومی هر فرد ساخته بشود تا شما تأثیر آن را احساس کنید.

بر همین اساس کلینیک ارتوپد فنی کوشا با بهره‌مندی از کادری مجرب و با استفاده از بهترین تجهیزات داخل کشور آماده ارائه خدماتی چون ساخت اسپلینت دست و پا، پروتزهای دست و پا، بریس‌های اصلاحی- نگه‌دارنده زانو، کفش و کفی طبی یا دیابتی و… به هم شما عزیزان است.

برای اینکه بتوانید با خدمات این مجموعه و مطالب آموزشی و جامع آشنا شوید، عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید:

کلینیک ارتوپد فنی کوشا

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi