جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

صعود و نزول قیمت میلگرد آناهیتا گیلان

صعود و نزول قیمت میلگرد آناهیتا گیلان کارخانه میلگرد آجدار آناهیتا گیلان که در رشت احداث شده براساس استاندارد ۳۱۳۲ ISIR میلگرد تولید می‌کند، میلگرد این کارخانه غالبا در سایزهای ۸ الی ۳۲ و در گریدهای A2 و A3 در بازار عرضه می‌شود. نکته قابل توجهی که وجود دارد کیفیت مطلوب این محصول در مقایسه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 86736
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

کرونا :

صعود و نزول قیمت میلگرد آناهیتا گیلان

صعود و نزول قیمت میلگرد آناهیتا گیلان

کارخانه میلگرد آجدار آناهیتا گیلان که در رشت احداث شده براساس استاندارد ۳۱۳۲ ISIR میلگرد تولید می‌کند، میلگرد این کارخانه غالبا در سایزهای ۸ الی ۳۲ و در گریدهای A2 و A3 در بازار عرضه می‌شود.

نکته قابل توجهی که وجود دارد کیفیت مطلوب این محصول در مقایسه با قیمت مناسب آن است، به عبارتی از آنجایی قیمت میلگرد آناهیتا گیلان در قیاس با کیفیت آ مناسب‌تر است؛ بین سازندگان و فعالان این حوزه محبوبیت و خواهان زیادی دارد؛ از همین رو در مقاله حاضر به بررسی نمودار نوسانات قیمت میلگرد آناهیتا در یک ماه گذشته پرداخته می‌شود.

صعود و نزول قیمت میلگرد آناهیتا گیلان

صعود و نزول قیمت میلگرد آناهیتا گیلان

تحلیل قیمت میلگرد آناهیتا با استناد به نمودار نوسانات این محصول در سایت آهن پرایس است که به طور روزانه به‌روزرسانی می‌شود، علاوه‌بر این قیمت سایر آهن‌آلات نیز هر روز روی سایت و کانال‌های تلگرامی این مجموعه قرار می‌گیرد.

در یک ماه گذشته بازار میلگرد نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت که عوامل متعددی در بروز چنین نوساناتی دخیل بود، نخستین فاکتوری که علاوه‌بر بازار آهن، سایر بازارهای مالی مانند طلا، سکه، خودرو و مسکن را تحت تأثیر قرار داد جهش قیمت دلار بود.

اگرچه از ابتدای فصل پاییز قیمت دلار رشد چشمگیری داشت، اما از اواسط ماه آذر رشد قیمت آن جهشی و بی‌وقفه بود به‌طوری که در یک روز حدود ۲ هزار تومان افزایش یافت.

در کنار این مهمترین چالش که در سه سال اخیر صنایع فولادی را درگیر کرده، بحث کمبود انرژی و قطعی گاز است که امسال نیز با تکرار این بحران شاهد کمبود و توقف تولید محصولات فولادی در برخی کارخانه‌ها بودیم.

این فاکتور نیز مانند سال‌های گذشته یکی از مهمترین عواملی بود که به حفظ نوسانات افزایشی قیمت آهن آلات در این بازه زمانی منجر شد. به عنوان مثال قیمت میله گرد آناهیتا در نیمه اول آذرماه در کانال ۱۶ هزار تومانی بود اما با افزایش ۴ هزار تومانی در مدت دو هفته در کانال ۲۰ هزار تومانی قرار گرفت.

ایران ظرفیت میانجیگری بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان را دارد/ اختلافات داخلی دو حزب کردستان بارها توسط ایران حل شه است
دنبال کنید

 

نتایج قطعی گاز در کاهش حجم عرضه‌های بورسی و افزایش نرخ شمش و آهن اسفنجی نمایان بود که همین عوامل تشدید افزایش قیمت محصولات پایین دست را به دنبال داشت. در کنار این، عامل دیگری که افزیش قیمت آهن در بازار داخلی را تقویت می‌کرد افزایش نرخ سنگ آهن چین بود که پس از شکل‌گیری برخی اعتراضات به محدودیت‌های کرونایی، افزایش یافت و از کانال ۸۰ دلاری به ۱۱۳ دلار در هر تن رسید.

از دیگر پارامترهایی که به تحریک نوسانات افزایشی بازار آهن و فولاد داخلی در یک ماه گذشته منجر شد می‌توان به اعتراضات و انسداد اینترنت، مشکلات حوزه حمل و نقل و قاچاق گازوئیل، مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا، اوراق اعتباری و … اشاره کرد.

آنچه در اواخر ماه پاییز اتفاق افتاد دور از انتظار بود چراکه طبق تجربه این ماه معمولا اوج رکود بازار آهن است، اما آذر امسال نوسانات عجیبی در بازار رقم خورد که بخش تقاضا را دچار انجماد کرد و به عبارتی میزان معاملات به صفر رسید.

در هفته سوم آذرماه قیمت روز میلگرد آناهیتا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد اما با این افزایش تدریجی در پایان آذر نرخ میلگرد آناهیتا به ۱۹ هزار تومان رسید.

نخستین روز زمستان با ورود نرخ دلار به کانال ۴۰ هزار تومانی همراه بود و تا انتهای هفته هم روند صعودی را حفظ کرد و تا کانال ۴۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

به همین ترتیب قیمت میلگرد نیز همگام با نرخ ارز رو به افزایش گذاشت به طوری که قیمت میله گرد اناهیتا در پایان هفته اول دی ماه به اوج خود رسید و از کانال ۱۹ هزار تومان به ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

در اواسط هفته که خبر تغییر نرخ ارز محاسباتی از نیما به ارز توافقی توسط بورس کالا منتشر شد که در همان ابتدا کارشناسان به بررسی مزایا و محاسن مفاد این بخشنامه پرداختند و از آنجایی که قیمت نرخ متشکل ارزی بالاتر از نرخ نیما برآورد شد، تشدید روند صعودی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد امری حتمی بود اما این بخشنامه به سرعت از جانب وزارتخانه ابطال شد.

بیش از ۱۳۱راهکار در سند بنیادین است که ۴۱ راهکار آن همکاری حوزه با آموزش پرورش است
دنبال کنید

با اینکه صدور و ابطال بخشنامه در کمتر از ۲ روز اتفاق افتاد اما تأثیر خود را به طور تمام و کمال در بازار نمایان کرد و در سمت عرضه هرج و مرج شدیدی رخ داد. به طوری که می‌توان اوج جهش قیمت آهن پس از صدور این بخشنامه بود.

به طور کلی در نخستین هفته دی ماه با بازار پرتلاطمی مواجه بودیم که به‌رغم تعطیلی وسط هفته، همچنان نوسانات افزایشی برقرار بود و بدون هیچگونه مانع و مقاومتی قیمت‌ها به طرز عجیبی درحال صعود بود، به طوری که قیمت دلار به بیش از ۴۴ هزار تومان رسید.

در پایان هفته دوم دی ماه با تغییر رئیس کل جدید بانک مرکزی و همچنین ابطال بخشنامه بورس کالا بازار در لاک خود فرو رفت و تا حدودی رشد قیمت‌ها متوقف شد. تغییر رئیس کل بانک مرکزی با اصلاح قیمت دلار همراه شد به طوری که نرخ دلار تا کانال ۳۹ هزار تومان هم رسید اما همچنان نوسانات دلار در کانال‌های ۳۹ و ۴۰ هزار تومان شناور بود.

با اصلاح نرخ دلار، قیمت میلگرد و آهن نیز در مسیر اصلاح قرار گرفت و به رغم تلاش خصوصی‌ها برای حفظ قیمت‌ها در کانال‌های بالاتر، شاهد عقب‌نشینی قیمت آهن آلات پس از سقف‌شکنی در کانال‌های بالا بودیم.

به طوری که میلگرد اجدار آناهیتا تا پایان هفته دوم از کانال ۲۰ هزار تومانی خارج شد و به ۱۹ هزار تومان رسید. ازآنجایی که برخی چالش‌های بازار آهن و فولاد داخلی همچنان حل نشده و پایدار است، مانند نرخ تورم روزافزون، افزایش چاپ پول، کمبود انرژی، افزایش نرخ دلار و …؛ پیش‌بینی روند بازار میلگرد عملا امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از اوضاع بازار آهن و فولاد تا پایان سال جاری، متصور شد.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi