پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رونق صنعت آبزی‌پروری، اولویت دولت جهادی برای توسعه گلستان

آبزی پروری یکی از امیدهای اصلی گلستان برای پیشرفت است که ساحل‌نشینان گمیشان امیدوارند با سفر رییس جمهور به گلستان و حمایت‌ آیت‌الله رییسی از توسعه این صنعت، امکان افزایش بهره‌وری و بیشترشدن سهم بومیان از سایت میگو به عنوان دغدغه معیشتی اهالی ترکمن و اهل سنت این شهرستان فراهم شود. به گزارش کرونا، قبل

اختصاصی کرونا

کد خبر : 69638
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

کرونا :

رونق صنعت آبزی‌پروری، اولویت دولت جهادی برای توسعه گلستان

آبزی پروری یکی از امیدهای اصلی گلستان برای پیشرفت است که ساحل‌نشینان گمیشان امیدوارند با سفر رییس جمهور به گلستان و حمایت‌ آیت‌الله رییسی از توسعه این صنعت، امکان افزایش بهره‌وری و بیشترشدن سهم بومیان از سایت میگو به عنوان دغدغه معیشتی اهالی ترکمن و اهل سنت این شهرستان فراهم شود.

به گزارش کرونا، قبل از سال ۱۳۹۸ کمتر کسی نام گمیشان را شنیده بود اما سیل ویرانگر و تحمیل میلیاردها ریال خسارت و جان باختن تعدادی از اهالی منطقه، نام این شهرستان را بر سر زبان ها انداخت و ایرانی ها را با شهر کوچک و مرزی استان گلستان آشنا کرد.

گمیشان با ۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان در کرانه‌های شرقی دریای خزر قرار دارد و از شمال با کشور ترکمنستان همسایه است.

شمال شهرستان گمیشان ده ها هزار هکتار اراضی شور و مراتع لم یزرع دارد که به سبب نوع بافت خاک و شرایط اقلیمی، امکان رشد و نمو گیاهان مرتعی در آن به حداقل ممکن رسیده است.

 از ابتدای سال ۹۰ و با مطالعات صورت گرفته توسط مسوولین گلستان و با انتقال آب دریای خزر در این اراضی، ساخت استخرهای پرورش میگو در دستور کار قرار گرفت که شاید در ابتدا طرفداران زیادی نداشت اما با گذشت کمتر از چند سال بسیاری از سرمایه گذاران با حضور در دشت‌های شمالی گلستان زمینه شکل گیری بزرگترین سایت پرورش میگو در شمال کشور را فراهم کردند.

کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی بتوان شوره‌زارهای گمیشان را به کانال صادراتی و محلی برای یکی از مهمترین تجارت‌های جهانی یعنی صادرات میگو تبدیل کرد اما اواسط دهه ۹۰ و با احداث کانال های جدید آمرسان و انتقال میلیون ها لیتر آب دریای خزر، توسعه سایت پرورش میگوی گمیشان شتاب بیشتری به خود گرفت و صدها نفر از بومیان منطقه که پیش از این مشغول ماهیگیری غیرمجاز در دریای خزر بودند جذب مزارع پرورش میگو گمیشان شدند و علاوه بر آن هزاران هکتار از مراتع شمال گمیشان به حوضچه چند هکتاری تبدیل شدند تا از ایجاد کانون های بزرگ ریزگرد در این منطقه جلوگیری گردد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شد که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این بخش میزان برداشت این آبزی افزایش خواهد یافت.

 پسروی آب دریای خزر و لزوم احداث هرچه سریعتر موج شکن و سازه آبگیری در عمق دریا برای تامین آب پایدار مهمترین مانع توسعه زیر ساخت های مجتمع میگوی گمیشان است.

اهالی شهر محروم و کم برخوردار گمیشان امیدوارند با سفر آیت‌الله ابراهیم رییسی به این منطقه چالش ها و دغدغه‌های فراروی صنعت میگو برطرف شود و شاخص اشتغال زایی و معیشت مردم منطقه بهبود یابد.

 تخصیص به‌موقع و کامل اعتبارات عمرانی و تسهیلاتی، توسعه  زیرساخت های مناطق پیرامونی منطقه مانند راه، شبکه برق سراسری، گاز و آب آشامیدنی بخشی از مطالبات اهالی گمیشان از رییس‌جمهور دولت جهادی است.

توسعه مراکز تکثیر میگو به میزان مورد نیاز در گمیشان، لزوم افزایش  واحدهای عمل آوری و سردخانه میگو به میزان مورد نیاز و لزوم راه اندازی‌و توسعه واحدهای تولید خوراک میگو از دیگر دغدغه های اهالی این منطقه برای گسترش صنعتی این آبزی است.  

بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد کرد.

وجود نیروی کار کافی و بومی در کنار همجواری با دریای خزر فرصت مناسبی فراروی اهالی و مدیران گلستان قرار داده تا با فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش داده و زمینه اشتغال و رونق در استان را فراهم کنند.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: امسال هزار و ۵۶۵ تن میگو در ۸۰ مزرعه گلستان تولید شد که پیش‌بینی می‌شود سال آینده این رقم به پنج هزار تن برسد.

رونق صنعت آبزی‌پروری، اولویت دولت جهادی برای توسعه گلستان
مجتمع پرورش میگو گمیشان

سید جواد قدس علوی اظهار داشت: تولید میگو در گلستان در ۲ فاز انجام می‌شود که تلاش می کنیم در افق ۱۰ ساله رقم تولید استان به ۲۸ هزار تن برسد.

وی ادامه داد: حدود ۸۵ درصد میگوی گلستان صادر می شود که پیش بینی می‌کنیم در آینده ای نزدیک درآمد ایران در این بخش از هفت میلیون دلار فعلی به ۱۲۲ میلیون دلار افزایش یابد.

 قدس‌علوی افزود: امسال ۱۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه لارو میگو در ۲۰۳ هکتار از مزارع پرورش داده شد که پیش‌بینی می شود در پایان دوره پرورش داده شده و میگو با وزن متوسط ۱۶ گرم برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

مدیرکل شیلات گلستان به راه اندازی فاز دوم مجتمع پرورش میگوی گمیشان اشاره کرد و گفت: این فاز به مساحت ۶ هزار هکتار با هدف‌گذاری تولید ۲۲ هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

قدس علوی اظهار داشت: در فاز دوم مجتمع میگوی گمیشان ایجاد پنج هزار و ۹۹۴ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم هدف گذاری شده و هزینه احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات مشترک آن حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورده شده است.

به‌گفته وی در حال حاضر عمده خوراک میگو به صورت آماده و کارخانه ای توسط صاحبان مزارع از کارخانجات تولید خوراک در خارج گلستان خریداری می شود.

تعدادی از اهالی شهرستان گمیشان از مسوولان خواستند شرایط سهل تری را برای واگذاری حوضچه ها و لاگون های پرورش میگو به بومیان ایجاد کنند.

به گفته این اهالی در زمان حاضر بومیان منطقه فقط در ماه‌های محدودی از سال و به عنوان نیروی کارگری به کار گرفته می‌شوند.

آنان انتظار دارند پس از حضور رییس قوه مجریه در گلستان راهکار اجرایی و عملی برای واگذاری مزارع پرورش میگو به بومیان منطقه فراهم شود تا سود و منافع اقتصادی حاصل از آب و خاک این منطقه نصیب بومیان و ساحل‌نشینان گمیشان شود.

نماینده مردم حوزه انتخابی غرب گلستان هم  گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از مزارع پرورش میگو در شمال گمیشان در اختیار افراد و شرکت هایی است که در استان گلستان مستقر نیستند.

 عبدالجلال ایری افزود مدیران شیلات در واگذاری مرحله دوم توسعه سایت میگوی گمیشان باید ملاحظات جدی‌تری را برای سپردن این مزارع لحاظ کنند.

 وی گفت: ساحل نشینان محروم و کم برخوردار گمیشان حق دارند که از سود و منفعت های ناشی از پرورش میگو در این شهرستان برخوردار شوند و صرف اینکه چند ما در سال به  عنوان نیروی کارگری در مزارع میگو فعالیت کنند، پسندیده‌ و قابل قبول نیست.

 گمیشان در شمال غربی استان و هم مرز با کشور ترکمنستان قرار دارد و شغل اکثر اهالی این منطقه ترکمن نشین صیادی و کشاورزی است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi