چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم

 کرونا سی‌سخت؛ عباس شیرزادی؛ بیش از یک سال از زلزله ۲۹ بهمن ۹۹ سی‌سخت می‌گذرد ولی هنوز شهرسی سخت رنگ و روی شهری زلزله‌زده دارد. در آن زلزله خانه‌های بسیاری دچار آسیب شد به گونه‌ای که ۱۷۰۰ خانه و تعدادی مغازه و برخی بانک‌ها، مدارس و ادارات از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شد و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 69479
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳

کرونا :

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم

 کرونا سی‌سخت؛ عباس شیرزادی؛ بیش از یک سال از زلزله ۲۹ بهمن ۹۹ سی‌سخت می‌گذرد ولی هنوز شهرسی سخت رنگ و روی شهری زلزله‌زده دارد.

در آن زلزله خانه‌های بسیاری دچار آسیب شد به گونه‌ای که ۱۷۰۰ خانه و تعدادی مغازه و برخی بانک‌ها، مدارس و ادارات از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شد و مردم را آواره کوچه و خیابان کرد و مجبور شدند در سرمای سوزان دنا به کانکس و چادر پناه ببرند.
 

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 24

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 25

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 26

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 27

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 28

در  روز اول زلزله از زبان مسؤولان در برخی رسانه‌ها میزان خسارات را جزئی اعلام کردند ولی با ورود میدانی خبرنگاران به شهر سی‌سخت عمق خرابی مشخص شد.

مردم نوع دوست ایران مثل همیشه این بار هم نگذاشتند هم وطنانشان در شهرستان دنا تنها بمانند و از همه جای ایران به یاری زلزله زدگان دنا شتافتند.

خیرین پای کار آمدند و هر آن چه که در توان داشتند از مردم زلزله زده دریغ نکردند، سپاه پاسداران به همراه بسیج و گروه‌های جهادی از همان شب اول با تمام قوا و امکانات پای کار آمد و از توزیع بسته مواد غذایی و چادر گرفته تا آواربرداری و تخلیه اسباب و وسایل زندگی زلزله زدگان را با جان و دل انجام دادند.
 

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 29

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 30

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 31

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 32

 در یک اقدام جهادی و اثر گذار با ورود سردار سلامی بیش از ۳۰۰ عدد کانکس بزرگ در اختیار زلزله زدگان گذاشته شد تا از سوز سرمای زمستان در امان باشند که هنوز هم بعد از گذشت بیش از  یک سال از زلزله کانکس‌های سپاه سرپناه بسیاری از مردم شهر سی سخت است.
 

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 33

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 34

هلال احمر هم از شب اول زلزله با توزیع چادر، هیتر، پتو و مواد غذایی به کمک زلزله زدگان شتافت و با جان و دل در خدمت زلزله زدگان بودند، ستاد بحران تشکیل جلسه داد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد تمام دستگاه‌های خدمات رسان را بسیج کرد و وارد شهر سی‌سخت شدند، فرماندار دنا فرماندهی میدان را در شهر سی سخت برعهده گرفت و از همان روز اول زلزله  شروع به امداد رسانی، آوار برداری و کمک رسانی به زلزله زدگان کردند.
 

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 35

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 36

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 37

اعضای هیأت دولت یکی پس از دیگری وارد شهر سی سخت شدند و لحظه تحویل سال ۱۴۰۰را در کنار مردم زلزله زده سی‌سخت جشن گرفتند و از نزدیک تمام مشکلات مردم را دیدند و عمق بحران را مشاهده کردند و در آخر حرف مشترک مسؤولان کشوری و اعضای هیأت دولت این بود که نیمه دوم تیرماه جشن پایان ساخت منازل زلزله زدگان است و مردم می‌توانند در خانه‌هایشان ساکن شوند که این وعده‌های بی‌سرانجام باعث خوشحالی دو چندان مردم زلزله زده و آواره سی‌سخت شد.
 

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 38

در همین حال ستاد زلزله تشکیل و در شهر سی‌سخت مستقر، قرار شد به هر خانه تخریبی مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان وام دهند که مبلغی از این وام بلا عوض بود، پرونده‌ها برای دریافت وام تشکیل شد زلزله زدگان یکی پس از دیگری به بانک‌ها معرفی شدند و با کش‌وقوس‌های فراوان بانک‌ها شروع به پرداخت تسهیلات کردند ولی این تازه اول مشکلات زلزله زدگان بود چرا که بانک‌ها هنوز نصفی از تسهیلات را پرداخت نکرده بودند که شروع  به کم کردن اقساط کردند که در این بین مردم آواره سی‌سخت هیچ فریادرسی پیدا نکردند.
 

پرونده ۵۰۰ واحد آسیب دیده زلزله سی‌سخت برای بازسازی تشکیل شد
دنبال کنید

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 39

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 27

ولی همه مشکلات به اینجا ختم نشد و باز هم مشکلات بیشتر و سخت‌تری برای زلزله زدگان به وجود آمد و به یک باره قیمت انواع مصالح ساختمانی چندین برابر شد.

این بار هم مسؤولان فقط نظاره‌گر بودند ولی کاش مشکلات همین بود چرا که این بار مصالح ساختمانی به طور کلی نایاب و کمیاب شد و مردم زلزله زده مات و مبهوت ماندند و نتوانستند ساخت و سازها را انجام دهند.

کم کم فصل گرما از راه رسید و مردم تازه شروع به ساخت وساز کردند ولی متاسفانه مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده برای زلزله زدگان کفاف ساخت خانه هایشان را نداد چرا که با این تسهیلات فقط می‌شد خانه‌ای ۴۰ متری ساخت.

دوباره داد مردم بلند شد تا جایی که رئیس جمهور در سفر یک روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد با سفری یک ساعته به شهر سی‌سخت مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای زلزله زدگان مصوب کرد و قرار شد ظرف مدت یک هفته به حساب زلزله زدگان واریز شود ولی با گذشت ۴ ماه از سفر رئیس جمهور به شهر سی‌سخت هنوز بسیاری از زلزله زدگان این ۵۰ میلیون را دریافت نکرده و بلاتکلیف مانده‌اند.

شهر سی‌سخت در این مدت محل برای سلفی گرفتن  مسؤولانی شده بود که به بسیاری از وعده‌هایشان عمل نکردند و هر روز در رسانه‌های مختلف آمارهای ضد و نقیضی به مردم ارائه دادند و در جایی گفتند که بیش از ۹۰ درصد خانه‌های زلزله زدگان تکمیل شده است.

اما یک گزارش میدانی نشان می‌دهد آمارهای مسؤولان با واقعیت خیلی تفاوت دارد به گونه‌ای که در برخی نقاط شهر هنوز مشکلات مثل روز اول پابرجا است و دردهای بسیاری وجود دارد به طوری که هنوز بیش از ۲۰۰ خانواده در کانکس و چادر زندگی می‌کنند و برخی دیگر هم به شهرها و روستاهای اطراف مهاجرت کرده و در آنجا مستأجر شده‌اند.

آمارهای منازل زلزله زدگان دنا از زبان مسؤولان تا واقعیت

آخرین آماری که مدیرکل  بنیاد مسکن در رسانه ملی اعلام کرد حاکی از این بود که ۱۲۶۰ واحد به بهره برداری رسیده که یعنی قابل سکونت هستند.

طی تماس تلفنی خبرنگار فارس با یکی از متولیان اظهار کرد: ۱۲۶۰ واحد مسکونی در شهرستان دنا قسط آخر خود را دریافت کرده اند و به بهره برداری رسیده و قابل سکونت هستند که از این ۱۲۶۰واحد تعداد ۵۸۰ واحد در روستاها های دنا، ۱۰۰ واحد در  روستاهای بویراحمد و ۵۸۰ واحد دیگر در شهر سی‌سخت بوده که شرایط اسکان فراهم است و قابل سکونت هستند که بیش از ۴۰۰ واحد از این ۵۸۰ واحد در شهر سی سخت اسکان پیدا کرده‌اند.

طی حضور میدانی چند روزه خبرنگار فارس در شهر سی‌سخت مشخص شد از منازل تخریبی در شهر سی‌سخت تعداد ۱۱۰ خانه بلاتکلیف بوده به طوری که خاکبرداری شده اما هیچ گونه ساخت و سازی انجام نداده بودند، تعداد ۴۴ واحد موفق شده بودند فقط در حد  فونداسیون ساخت و ساز انجام دهند، تعداد ۳۴۰ واحد سقف و ستون کار شده بود، تعداد ۱۴۰ واحد تا مرحله درب و پنجره پیشرفت داشتند، تعداد ۷۰ واحد بدون سقف رها شده بودند و فقط حدود ۷۰ الی ۸۰ واحد  اسکان پیدا کرده بودند که این آمارها همگی مستند است.

اقتصاد مقاومتی استان باید به سمت حوزه‌های دانش‌بنیان هدایت شود
دنبال کنید

وام‌های مناطق زلزله زده باید به مدت ۲سال استمهال شود اما در سی‌سخت…

طبق قانون در مناطق زلزله زده و بحرانی ۲ سال استمهال برای دریافت کنندگان تسهیلات در نظر گرفته می‌شود که بنا به گفته زلزله زدگان شهرستان دنا تاکنون از این قانون مستثنی بوده‌اند و عده بسیار زیادی از زلزله زدگان هنوز تسهیلات را به طور کامل  دریافت نکرده بودند که پیامک واریز اقساط از سوی بانک برایشان ارسال و مجبور شدند قسط پرداخت کنند.

همچنین برخی از بانک‌ها مبلغی از همین تسهیلات را بابت اقساط از حساب زلزله زدگان بدون اجازه برداشت کردند و چندین بار از سوی مسؤولان کشوری و استانی قول دادند که مشکل استمهال وام‌های مردم زلزله زده دنا برطرف می‌شود ولی تا به امروز چنین نبوده است.

 

مصوبه بانک مرکزی مبنی بر تصریح در روند استمهال وام‌های قبل از زلزله شهرستان دنا به استانداری و بانک‌های عامل و موسسات بانکی ابلاغ و قرار شد ظرف مدت دو هفته این مهم پی گیری و وام های زلزله زدگان استمهال شود که متاسفانه بعد از گذشت مدت‌ها و معطل کردن وام گیرندگان تا به امروز هنوز هیچ وامی استمهال نشده و بانک‌های عامل استان با دهن کجی به مصوبه بانک مرکزی و نادیده گرفتن حقوق مردم شهر سی‌سخت همچنان در حال دریافت اقساط وام‌ها هستند.

 

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 41

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 42

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 43

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 44

گلایه‌مندی زلزله زدگان از مسؤولان

 عده‌ای از مردم زلزله زده از مسؤولان استانی گلایه‌مند بودند که چرا وقتی مسؤولانی از مرکز وارد شهر زلزله‌زده سی‌سخت می‌شود آنها را به نقاطی می‌برند که منازل تکمیل شده و در آنها ساکن هستند در حالی که بسیاری هنوز نتوانسته‌اند ساخت و سازی انجام دهند و گرفتاری‌هایی دارند که تا به امروز نتوانسته خانه‌هایشان را تکمیل کنند.
 

راستی‌آزمایی از آمار مسؤولان در زلزله سی‌سخت/ از عدم استمهال وام‌ها تا خانه‌هایی که سرپناه نیست+ فیلم 45

زلزله‌زده‌ای در شهر سی سخت می‌گوید: من و خانواده‌ام سوز سرمای زمستان را در چادر و کانکس با مشقت بسیار با درد و رنج فراوان تحمل کردیم امسال هم دومین زمستان است که در چادر و کانکس زندگی می‌کنیم و اگر چنین شرایطی ادامه داشته باشد معلوم نیست که من و خانواده‌ام و امثال ما و  خانواده‌های دیگر چند زمستان باید در چادر و کانکس زندگی کنیم.

تعدادی از آنهایی که در خانه‌هایشان ساکن بوده نیز بر این باورند که اگر سپاه به دادشان نمی‌رسید و مقدار آورده‌ای از خودشان نداشتند هرگز نمی توانستند خانه‌هایشان را تکمیل کنند و در آن ساکن شوند و اکنون مثل بیشتر مردم مجبور بودند در چادر و کانکس روزگار سپری کنند.

انتهای پیام/س


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi