شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

«جنگ سگ‌ها» تفریحی که سود کلانی نصیب پرورش‌دهندگان می‌کند/ جمجمه‌ای که در اعتراض به معضل جنگ سگ‌ها شکافت

به گزارش کرونا از اصفهان،  پدیده «سگ دعوا»  تجارتی است که سگ‌ها برای مبارزه‌ای خونین به میدان فرستاده می‌شوند، سگ‌های شرکت کننده در این مسابقات که در ۶ ماه نخست سال با بوی خون برای دریدن تربیت شده‌اند، در ۶ ماه دوم سال به مسابقات راه پیدا می‌کنند تا در صورت موفقیت، درآمدهای گزافی را

اختصاصی کرونا

کد خبر : 68037
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

کرونا :

«جنگ سگ‌ها» تفریحی که سود کلانی نصیب پرورش‌دهندگان می‌کند/ جمجمه‌ای که در اعتراض به معضل جنگ سگ‌ها شکافت

به گزارش کرونا از اصفهان،  پدیده «سگ دعوا»  تجارتی است که سگ‌ها برای مبارزه‌ای خونین به میدان فرستاده می‌شوند، سگ‌های شرکت کننده در این مسابقات که در ۶ ماه نخست سال با بوی خون برای دریدن تربیت شده‌اند، در ۶ ماه دوم سال به مسابقات راه پیدا می‌کنند تا در صورت موفقیت، درآمدهای گزافی را نصیب صاحبان‌شان کنند.

نبرد سگ‌ها تا زمانی که یکی از سگ‌ها فرار نکند، کشته نشود و یا صاحب آن، شکست را نپذیرد ادامه می‌یابد. بازار داغ شرط‌بندی و خرید و فروش سگ و توله‌های سگ پیروز در مسابقه، سود گزافی را نصیب صاحبان سگ‌ها می‌کند و جذابیت فراوانی برای خریداران سگ‌ها دارد، به طوری که هر مسابقه تماشاگران و خریدارانی را از شهرهای مختلف کشور به این مسابقه می‌کشاند.

«جنگ سگ‌ها» تفریحی که سود کلانی نصیب پرورش‌دهندگان می‌کند/ جمجمه‌ای که در اعتراض به معضل جنگ سگ‌ها شکافت 7

منع آزار و حفظ حقوق حیوانات در اسلام

منع آزار و حفظ حقوق حیوانات در اسلام و از سوی ائمه اطهار مورد تأکید قرار گرفته به گونه‌ای که حضرت محمد (ص) وقتی الاغی را دید که صورتش را داغ نهاده‌اند فرمودند، مگر نشنیده‌اید که لعنت کرده‌ام آن کسی را که صورت حیوان را داغ بنهد، یا بر صورت آن تازیانه زند؛ همچنین افراد را از به جان هم انداختن حیوانات نهى کردند و در جایی دیگر فرمودند، لعنت بر کسی که جانوری را (به جایی بسته) با پرتاب چیزی هدف قرار دهد و همچنین حیوانى را مُثْله کند (گوش یا بینی آن را ببرد). امام صادق( ع ) نیز در این رابطه فرمودند، زنى به سبب آن که گربه‌اى را بسته بود و اجازه نمى‌داد براى غذاى خود شکار کند تا مُرد، مستوجب آتش دوزخ شد.

آزار و اذیت حیوانات با طعم تجارت و تفریح

مدافعان حقوق حیوانات بر این باورند که ایجاد درد و رنج برای حیوانات نادرست است و نباید این موجودات حتی برای توسعه زندگی انسان مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. اما عده‌ای نه تنها این موضوع را نادیده گرفته‌اند بلکه پا را فراتر گذاشته و با آزار و اذیت حیوانات به دنبال تجارت و یا تفریح هستند و برای هیچ و پوچ حقوق حیوانات را زیر پا می‌گذارند.
مسابقات سگ دعوا به عنوان یکی از مصادیق نادیده گرفتن حقوق حیوانات به شمار می رود که بارها از سوی دوستدارن طبیعت و حامیان حقوق حیوانات سخت مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است.

نجات سگ در بزرگراه یک قربانی گرفت

 هفته گذشته توقف خودروی‌سواری در وسط بزرگراه شهید دستجردی اصفهان برای نجات یک قلاده سگ، یک قربانی بر جای گذاشت. در این حادثه یک قلاده سگ، در وسط بزرگراه شهید دستجردی از یکی از خودروهای عبوری به بیرون پرتاب شد، بلافاصله خودروی دیگری از راه رسیده و راننده برای نجات این حیوان وسط بزرگراه توقف کرد. این راننده که خانمی حدود ۳۵ ساله بود از خودروی پارک شده وسط بزرگراه پیاده شده و بلافاصله خودروی سوم با خودروی متوقف شده و راننده آن تصادف کرده و موجب جان باختن وی شد.

 

 

محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان با اشاره به حادثه منجر به فوت در بزرگراه شهید دستجردی گفت: بانویی در لاین سرعت اتوبان برای کمک یا برداشتن سگ توقف غیرمجاز می‌کند که سرانجام به فوت وی می‌انجامد.

وی افزود: توقف این خانم در لاین سرعت به هیچ‌وجه درست نبوده و کار بسیار خطرناک و پرریسکی انجام داده که متاسفانه جبران‌ناپذیر است.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد: در این تصادف هر دو راننده مقصر هستند و براساس نظر کارشناسان ۵۰ درصد خانم به علت توقف در لاین سرعت و ۵۰ درصد راننده دنا به علت عدم توجه به جلو مقصر شناخته شدند.

تحریم‌ نفت ایران با هدف بازاریابی برای‌ شیل آمریکا/ چگونه معامله کلان ایران و غرب به‌ هم خورد
دنبال کنید

«جنگ سگ‌ها» تفریحی که سود کلانی نصیب پرورش‌دهندگان می‌کند/ جمجمه‌ای که در اعتراض به معضل جنگ سگ‌ها شکافت 8

برگزارکنندگان سگ‌جنگ، جمجمه جوان معترض را با تبر شکافتند

اما هنوز اصفهان از شوک این حادثه خارج نشده بود که ویدئویی از جنگ سگ‌ها در یکی از روستاهای اطراف اصفهان منتشر شد. در این حادثه ناگوار، یک جوان اصفهانی نسبت به برگزاری سگ‌جنگ و توحش و واکنش غیرانسانی برگزارکنندگان این مسابقه اعتراض می‌کند که سبب شکافتن جمجمه جوان معترض با تبر توسط برگزارکنندگان سگ‌جنگ می‌شود.

خبرگزاری قوه قضائیه در این باره نوشت: مجتبی قاسمی، دایی جوان مضروب درباره این حادثه می‌گوید: شنبه گذشته خواهرزاده‌‌ام مصطفی احمدی خونسارکی در حوالی روستای میرآباد با ازدحام جمعیتی مواجه می‌شود که سگ‌هایشان را جنگ انداخته بودند، مصطفی با حسن نیت نزدیک رفته و به آن‌ها گفته که جنگ انداختن سگ‌ها کار درستی نیست و درخواست کرده جنگ را متوفف کنند.

وی افزود: در واکنش به این اقدام مصطفی دو نفر از برگزارکنندگان سگ‌جنگ با چوب، او را مورد ضرب و جرح قرار داده و سپس نفر سوم سر او را با تبر شکافته که به خرد شدن جمجمه منجر شده است.

 قاسمی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت کنونی خواهرزاده‌اش گفت: مصطفی چند روز پس از حادثه بی‌هوش بود و حالا که به هوش آمده وضعیت نامساعدی دارد و حتی نمی‌تواند دست و پایش را حرکت دهد. پزشکان بناست پس از سی‌تی‌اسکن درباره لزوم عمل جراحی مجدد تصمیم بگیرند.

«جنگ سگ‌ها» تفریحی که سود کلانی نصیب پرورش‌دهندگان می‌کند/ جمجمه‌ای که در اعتراض به معضل جنگ سگ‌ها شکافت 9

 

یک منبع آگاه درباره این حادثه گفت: فردی حدود ۲۰ سگ جنگی دارد و آنها را با خاور به نزدیکی آغل گوسفندان منتقل می‌کند و تا گله‌دارها سگ‌هایشان را برای مبارزه با سگ‌های او به میدان بیاورند، این فرد این جنگ‌ها را از طریق اینستاگرام با کری‌خوانی و شرط‌بندی به صورت زنده منتشر می‌کند، جوانی که نسبت به برگزاری جنگ سگ‌ها اعتراض کرده بود را این فرد و دو نفر از اطرافیانش با ضربات چوب و تبر در آستانه مرگ قرار دادند. 

تذکر: این ویدئو حاوی تصاویر دلخراش است

 

سگ‌گردانی و همراه داشتن سگ در قوانین ایران جرم‌انگاری شده است

عباس صادقی، کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به قوانین حمایت از حقوق حیوانات گفت: قوانین جاری ایران که برگرفته از فقه اثنی عشری است، حقوق حیوانات از جمله سگ‌ها را محترم می‌شمارد و کشتن حیوان را بدون دلیل منع کرده و اگر این حیوان جزو اموال کسی باشد مانند سگ گله برای آن مجازات تعیین شده است و کسی که این کار را انجام داده است باید از عهده خسارتی که به شخص وارد کرده است، برآید.

وی با بیان اینکه سگ‌گردانی و همراه داشتن سگ در قوانین ایران جرم‌انگاری شده است که بخشی به دلیل پیشینه فرهنگی و بخشی هم ریشه در مبانی فقهی دارد، افزود: ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی می‌گوید، هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد، یا هر کار دیگری که موجب هراس او شود و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود، حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.

«جنگ سگ‌ها» تفریحی که سود کلانی نصیب پرورش‌دهندگان می‌کند/ جمجمه‌ای که در اعتراض به معضل جنگ سگ‌ها شکافت 10

زجرکش کردن حیوانات به صراحت در فقه و قوانین نهی شده است

صادقی با بیان اینکه به صراحت این ماده می‌گوید داشتن سگ جرم نیست اما در صورتی که فردی از این سگ برای حمله و ارعاب دیگران استفاده کند، جرم است، تصریح کرد: ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی هم می‌گوید، هرگاه شخصی در محله‌هایی که توقف در آن‌ها مجاز نیست، توقف کند و یا شیء و یا حیوانی را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد که سبب ایجاد خسارت به دیگران شود، باید خساراتی که به دیگران زده است را جبران کند؛ همچنین در این ماده آمده است، اگر کسی سگی را در خیابان و یا پیاده‌رو قرار دهد و سبب ناامنی و ترس دیگران شود، این مسأله در قانون جرم‌انگاری شده است.

قاتل 4 نفر در «آرو» گچساران دارای سوابق کیفری متعددی است
دنبال کنید

این کارشناس حقوقی ادامه داد: ماده دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد ماده ۵۲۲ و تبصره آن است که به روشنی درباره کسی که سگش را در خیابان آورده و سگ به دیگران حمله می‌کند آن شخص را مقصر می‌داند، تبصره یک این ماده می‌گوید، نگهداری حیوانی که شخص توانایی حفظ آن را ندارد، تقصیر محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق قواعد عمومی و حقوقی و حکم قانون مجازات اسلامی در صورتی که حمله کننده بودن حیوان و اینکه این حیوان ممکن است به دیگری آسیب بزند و خطر قریب‌الوقوعی داشته باشد و فرد با توجه به این سهل‌انگاری کند و به دیگران خسارت بزند، باید آن را جبران کند، از سوی دیگر جمع‌آوری حیوانات و ضوابطی که در مورد سگ‌های بلاصاحب ذکر می‌کنند، این موارد هم تحت قانون است و باید طبق قانون انجام شود.

صادقی با تأکید بر اینکه کشتن بدون ضابطه، زجرکش کردن حیوانات به صراحت در فقه و قوانین ما نهی شده است، بیان کرد: در قوانین کشور نهاد متولی برای جمع‌آوری و شیوه نگهداری این حیوانات مشخص شده است.

این کارشناس حقوقی افزود: با توجه به عمومات حقوقی ما که متأثر از فقه اثنی عشری و قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، از جمله کنوانسیون حمایت از حقوق حیوانات که ایران جزو آن است بر اساس آن رعایت ضوابط الزامی و اجباری است و تخلف از آن‌ها در حوزه حقوق عمومی قابل پیگرد و پیگیری از سوی دادستانی است و اگر حقوق اشخاص حقیقی در این مسأله دخیل باشد با مراجعه به مراجع قضایی می‌توانند حقوق خود را استیفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: قوانین ما حقوق سگ‌ها و سایر حیوانات را محترم شمردند و به دارنده حیوانات با توجه به مبانی فقهی، اعتقادی و مبانی عرفی و اجتماعی تکالیفی را قرار دادند که این حیوانات را مهار کنند و شیوه نگهداری را بر مبنای ضوابط عرفی و شرعی انجام دهند.

«جنگ سگ‌ها» تفریحی که سود کلانی نصیب پرورش‌دهندگان می‌کند/ جمجمه‌ای که در اعتراض به معضل جنگ سگ‌ها شکافت 11

امنیت روانی شهروندان زیر سایه معضل سگ‌گردانی

به گزارش فارس، بعضی افراد با سگ‌گردانی و بردن این حیوان به معابر و اماکن عمومی و یا به جان هم انداختن آن‌ها باعث ایجاد ترس و وحشت برای شهروندان می‌شوند و بعضاً با این اقدام سبب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شده و عفت عمومی را نیز جریحه‌دار می‌کنند، از طرفی چنین رفتاری می‌تواند تهدیدی علیه بهداشت و سلامت شهروندان بوده و در انتقال و شیوع انواع بیماری موثر باشد. چنانکه گاهی در اخبار و رسانه ها منتشر می‌شود، این رفتار خطرآفرین می‌تواند باعث ایراد صدمه بدنی به شهروندان شود، بنابراین جرم‌انگاری چنین اقدام مخاطره‌آمیزی و برخورد با مرتکبان آن ضرورتی غیرقابل انکار است.

مطالبه قریب به اتفاق جامعه مقابله جدی با سگ‌گردانی‌ها و به جان هم انداختن آن‌ها است که هم ناقل بیماری‌های زیادی هستند، هم چهره شهر را زشت کرده‌اند و هم حقوق مردم را در زمینه‌های متعدد نقض کرده‌اند. امید که با ورود دستگاه قضایی و نهادهای مرتبط با این معضل با این چنین افرادی که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، برخورد شود و حقوق عامه احیا شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi