جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وعده‌هایی که پشت سد، خاک می‌خورد/ پایان 1401؛ زمان‌بندی جدید برای آبگیری کوهبرد

به گزارش کرونا از کهگیلویه، احداث سد خاکی شهید ابوالفتح دلنسب سال ۱۳۹۰ در کوهبرد از توابع بخش مرکزی شهرستان آغاز و بر اساس برنامه زمانبندی تعریف شده قرار شد با اعتبار ۲ میلیارد تومان در دوره پنج ساله تکمیل و به بهره‌برداری برسد. وقفه ۲ ساله و تعطیلی در سال ۹۵ منجر به پیشرفت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 67850
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

کرونا :

وعده‌هایی که پشت سد، خاک می‌خورد/ پایان 1401؛ زمان‌بندی جدید برای آبگیری کوهبرد

به گزارش کرونا از کهگیلویه، احداث سد خاکی شهید ابوالفتح دلنسب سال ۱۳۹۰ در کوهبرد از توابع بخش مرکزی شهرستان آغاز و بر اساس برنامه زمانبندی تعریف شده قرار شد با اعتبار ۲ میلیارد تومان در دوره پنج ساله تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وقفه ۲ ساله و تعطیلی در سال ۹۵ منجر به پیشرفت کند پروژه طی سالیان گذشته شد؛ مشکلاتی که بر اثر نبود اعتبار بر آن حاکم شد و روند اجرای عملیات را با پیشرفت لاک پشتی همراه کرد.

*۶ سال تأخیر در تکمیل یک پروژه

مسؤولان وقت طی سال‌های گذشته زمان‌هایی برای تکمیل پیش بینی کرده و حتی از آبگیری در دهه فجر سال ۹۸ خبر داده بودند.

این سد ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب را دارد که با بهره‌برداری از آن بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست آبیاری می شوند.

سد کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی با هدف توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در حال اجرا است و با توجه به اهمیت آن سال گذشته در لیست پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت.
 

وعده‌هایی که پشت سد، خاک می‌خورد/ پایان 1401؛ زمان‌بندی جدید برای آبگیری کوهبرد 4

جلوگیری از فرسایش خاک و روان‌آبها  همچنین ذخیره‌سازی آب باران برای آبیاری بیش از ۳۵۰هکتار از زمین‌های پایین دست،  افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی استراتژیک گندم،  جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم از نتایج به سرانجام رسیدن این طرح مهم است؛ اگر به بهره‌برداری برسد.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت در خطبه‌های نماز جمعه بی‌توجهی به پروژه‌های شهرستان را متذکر شد و گفت: پروژه‌های حیاتی شهرستان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

*راه نجات کهگیلویه از کشاورزی می‌گذرد

وی با بیان اینکه راه نجات کهگیلویه در کشاورزی است، گفت: این در حالی است که طرح‌های این بخش با جدیت پیگیری و تکمیل نمی‌شود، طرحی که در کوتاه مدت برای بلندمدت ناجی است.

80 تخت بیمارستانی استان اردبیل در اشغال کرونا
دنبال کنید

امام جمعه دهدشت سد خاکی کوهبرد را نمونه‌ای از این پروژه‌ها برشمرد و افزود: توقع از مسؤولان استانی است که اعتبارات لازم را پیگیری کنند، این پروژه در سفر وزیر جهاد کشاورزی دیده شد، قول ۳۶ میلیارد گرفت اما جذب نمی‌شود.

*مسؤولان هنر جذب اعتبار ندارند

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با بیان اینکه مسؤولان قدرت چانه‌زنی و جذب اعتبار ندارند، تصریح کرد: نمی‌خواهم باز ناله گوجه چینی زنان را بگویم ولی فریاد دارد جای نگرانی است که چرا چنین پروژه‌ای که می‌تواند روان آبها را کنترل کند هم در کشاورزی و هم اشتغال و تولید مهم است مورد توجه نیست.

اسماعیل کیهان مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از سد شهید دلنسب کوهبرد گفت: اجرای طرح‌های عمرانی از حیث اثربخشی بر زندگی مردم در اولویت مجموعه دیوان محاسبات استان قرار گرفته است.

*وقتی طرح‌ها از قبل کارشناسی نمی‌شود

وی بهره‌برداری نکردن به موقع از طرح‌های عمرانی را ناشی از عدم مطالعات دقیق اولیه و یا بعضاً تملک نشدن به موقع اراضی دانست و افزود: علاوه بر بحث تخصیص اعتبار و گرانی که در جامعه وجود دارد، کارشناسی نشدن دقیق طرح‌ها در حوزه‌های مختلف موجب توقف و تاخیر در تکمیل این طرح‌ها می‌شود.

مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ساخت این سد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و قرار بود با اعتبار ۲ میلیارد تومان در دوره پنج ساله به بهره برداری برسد که با گذشت ۱۰ سال و هزینه‌کرد ۲۳ میلیارد تومان تاکنون (مرحله اول تکمیل شده) و پیشرفت فیزیکی این طرح ۶۷ درصد است. این سد برای تکمیل به ۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.
 

وعده‌هایی که پشت سد، خاک می‌خورد/ پایان 1401؛ زمان‌بندی جدید برای آبگیری کوهبرد 5

وی با اشاره به یک‌هزار و ۴۵۰ طرح نیمه تمام در استان بیان کرد: دیوان محاسبات استان تا جایی که مقررات اجازه دهد کمک می‌کند تا طرح‌های نیمه تمام از جمله سد کوهبرد هر چه سریعتر به بهره برداری برسند.

موضع‌گیری صریح و انقلابی وزارت ارشاد نسبت به فیلم «عنکبوت مقدس»
دنبال کنید

سید علی معتمدی سرپرست اداره کل جهاد کشاورزی استان هم در این بازدید گفت: در سفر رئیس جمهور به استان، ۴۷ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اختصاص یافته که در بهمن ماه سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به طور نقد به این طرح تزریق خواهد شد.

*پایان سال ۱۴۰۱؛ وعده جدید برای آبگیری

وی افزود: در سفری که در روز‌های آینده مدیران وزارت جهاد کشاورزی به استان خواهند داشت این اعتبارات پیگیری خواهد شد تا اینکه بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ این سد را آبگیری و به کشاورزان منطقه تحویل دهیم.

عبدالعزیز موسوی فرماندار کهگیلویه هم در بازدید از سد کوهبرد گفت: باتوجه به اهمیت دو بُعد گردشگری و کشاورزی، اجرای سد می‌تواند تاثیر بسزایی در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این منطقه داشته باشد.

وی با اشاره به موانع ایجاد شده برای بهره برداری از این طرح عنوان کرد: به همراه مدیرکل محاسبات استان موانع و مشکلات از نزدیک بررسی شد تا انشاءالله هر چه زودتر این طرح به بهره برداری برسد و مردم از مزایای سد منتفع شوند.

فرماندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در صورت تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده، سد شهید دلنسب تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد.

طرحی که قرار بود در دوره پنج ساله و با اعتبار ۲ میلیارد تومان تکمیل شود در حالی با گذشت ۱۰ سال و در آستانه دهه دوم ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون ۲۳ میلیارد تومان در اجرای آن هزینه شده و ۵۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل نیاز دارد.

بازدیدهای نمایشی مسؤولان طی یک دهه نتوانسته  عملیات طرح را تکمیل کند و این سد همچنان در انتظار اعتبار خاک می‌خورد.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi