پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رئیس امور عشایر ایران: بودجه عشایر به مرز سه هزار میلیارد تومان رسید

یاسوج – کرونا نیوز – رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: بودجه عشایر کشور در سال های گذشته سالانه حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده که با ایجاد ظرفیت‌های قانونی امروز به حدود سه هزار میلیارد تومان به طور مستقیم و غیر مستقیم در این سازمان رسیده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66426
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

رئیس امور عشایر ایران: بودجه عشایر به مرز سه هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش کرونا نیوز، شاهپور علائی مقدم روز دوشنبه در نشست شورای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، با اشاره به اینکه عشایر نقش بی بدیلی در اقتصاد و توسعه پایدار کشور دارد  اظهار داشت: روش زندگی عشایر از گذشته تاکنون منحصر بفرد بوده و زندگی آن ها کمترین فشار را به سفره‌ های زیرزمینی وارد می‌کند و در مجموع کم مزاحمت و بیشترین فایده را دارند.

 رئیس سازمان امور عشایر ایران با اعلام اینکه سیاست دولت یکجانشینی عشایر نیست، زیرا اگر یک جا بنشینند که دیگر عشایر نیست تصریح کرد: ترکیب جمعیتی کشور در ابتدای انقلاب اسلامی ۶۳ درصد جمعیت روستایی و ۳۷ درصد جمعیت شهری بوده که باید عوامل را شناسایی کرد که چرا امروز این درصد های جمعیتی برعکس شده است.

وی ادامه داد: در وهله نخست باید گفت که به معیشت، رفاه و اشتغال جامعه روستایی توجه نشده و این باعث شد که روستاییان و عشایران برای سکونت به حاشیه شهرها پناه بیاورند.

 رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: ارائه خدمات به کوچندگان اولویت سازمان امور عشایر کشور است اما به گونه ای که مطابق با رسوم و آداب عشایری خدمات دهی شود و تعادل جامعه عشایری بهم نریزد.

علائی مقدم عنوان کرد: آبرسانی، آردرسانی، سوخت رسانی، مرمت راه ها و پوشش اینترنت خدمات مورد نیاز جامعه عشایری بوده و نتیجه آن ارتقای سطح معیشت و رفاه عشایر و تولید برای کشور است.

یکهزار و ۳۵۰ کانون عشایری در کشور وجود دارد

علائی مقدم با اعلام اینکه در حال حاضر یکهزار و ۳۵۰کانون عشایری در کشور وجود دارد که باید به تمامی عشایر خدمات ارائه دهیم به نقش این کانونها در تقویت اقتصاد ملی کشور اشاره کرد و گفت: ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز نیاز کشور بوده که از این میزان ۲۰۰ هزارتن آن را عشایر تولید می‌کنند و بر اساس برآوردها هر نفر فرد عشایری گوشت ۲۰ نفر از جمعیت کشور تولید می‌کند.

رقم جالب 1500 نفری عضویت جوان باشتی در هلال‌احمر
دنبال کنید

وی تاکید کرد: در سال های گذشته ۷۰ درصد اعتبارات مالیات به جمعیت شهری و ۳۰ درصد به جمعیت عشایری و روستایی اختصاص داده می شد که امروز با تصویب برنامه ششم کشور ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل به عشایر تخصیص داده شده است.

اختصاص ۲۴میلیاردتومان به آبرسانی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

 رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به مشکلات عشایری کهگیلویه و بویراحمد، ابراز داشت: در این سفر ۲۴ میلیارد تومان برای تأمین آب شرب، تجهیزات و پروژه‌های آبرسانی عشایر این استان اختصاص داده می شود.

علائی مقدم از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز خواست که ۲۴ میلیارد نیز برای راه‌های عشایر این استان اختصاص دهند تا عشایر استان در ۲ مبحث راه و آب مشکل شان رفع شود.

وی با اشاره به تسهیلات قرض الحسنه این سازمان به عشایر، گفت: ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تامین علوفه دام عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در این شرایط خشکسالی اختصاص خواهیم داد.

اعتبار ۱۳میلیارد تومانی برای تامین برق عشایر کهگیلویه و بویراحمد 
رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: یکهزار و ۱۵۰پنل خورشیدی با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان برای برق سیاه چادرها در مناطق عشایری در این استان در نظر گرفته شده است .

علائی مقدم تصریح کرد: تمامی مدارس حوزه عشایری کهگیلویه و بویراحمد در بحث تعمیر و تجهیز از اعتبارات ۵۰۰ میلیارد تومانی تخصیص یافته در حوزه آموزش و پرورش بهره مند می شوند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi