دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳۶۵ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران رها سازی شد

گچساران- کرونا نیوز- مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۳۶۵ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف رها ساری شد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63579
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۵۴

کرونا :

۳۶۵ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران رها سازی شد

اکبر خدری شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز افزود: از این میزان آب رها سازی شده ۲۰ میلیون متر مکعب در مرداد امسال برای تامین آب آشامیدنی شهرستان هندیجان و ۷۹ میلیون متر مکعب در اسفند ۹۹ و فروردین امسال برای پیش بینی و مهار سیلاب رها سازی شد.

وی بیان کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال آبی گذشته بیش از ۴۱۴ میلیون متر مکعب آب از این سد رها سازی شد.

خدری اظهار داشت: از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون ۱۳۱ میلیون و ۵۷ هزار متر مکعب آب آشامیدنی، ۴۵ میلیون و ۵۲ هزار  متر مکعب آب کشاورزی، ۷۵میلیون و ۵۵ هزار متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) و ۳.۲ میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۱۸ متر است.

وی گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۴۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

 خدری با بیان اینکه بیش از ۸۲.۹ درصد از ظرفیت این سد هم اکنون تکمیل  است ابراز کرد: در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۴۵۳ میلیون و ۵۵ هزار متر مکعب است.

وی ادامه داد: در مدت مشابه پارسال ۸۱درصد از سد  مخزنی کوثر پر شده بود.  

خدری عنوان کرد: میزان بارندگی ثبت شده  سال آبی جاری(۱۴۰۰-۱۳۹۹) در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ۴۰۴ میلیمتر است در حالی که مدت مشابه پارسال ۳۷۲ میلیمتر باران در این ایستگاه گزارش شده بود.

ذخیره آب سدهای کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافت
دنبال کنید

 مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: دبی ورودی آب سد کوثر هم اکنون پنج و ۳۳ صدم متر مکعب بر ثانیه است.

وی اظهار داشت: میزان ورودی آب سدکوثر در گچساران در سال آبی جاری ۳۵۰ میلیون متر مکعب است در حالی که در مدت مشابه پارسال ورودی ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب در این سد گزارش شده است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است. ۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi