جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیماری واریکوسل چگونه به وجود می‌آید؟

بیماری واریکوسل چگونه به وجود می‌آید؟ کیسه بیضه در بدن آقایان، دارای تعدادی سرخرگ و سیاهرگ بوده که وظیفه آن رساندن خون به غدد تناسلی است. علاوه بر سیاهرگ و سرخرگ، در درون کیسه بیضه، بیضه‌ها نیز نگهداری می‌شوند. زمانی که یکی از سیاهرگ‌های موجود در کیسه بیضه دچار اختلال در عملکرد خود شود، فرد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62386
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶

کرونا :

بیماری واریکوسل چگونه به وجود می‌آید؟

بیماری واریکوسل چگونه به وجود می‌آید؟

کیسه بیضه در بدن آقایان، دارای تعدادی سرخرگ و سیاهرگ بوده که وظیفه آن رساندن خون به غدد تناسلی است. علاوه بر سیاهرگ و سرخرگ، در درون کیسه بیضه، بیضه‌ها نیز نگهداری می‌شوند. زمانی که یکی از سیاهرگ‌های موجود در کیسه بیضه دچار اختلال در عملکرد خود شود، فرد به بیماری واریکوسل مبتلا می‌شود. نام دیگر این بیماری، گشاد شدن سیاهرگ‌هایی است، که در داخل کیسه بیضه قرار دارد. در ادامه این مقاله در مورد این بیماری، دلایل، راه‌های تشخیص، درمان و ….. بیشتر صحبت خواهیم کرد و درباره تزریق سرم در منزل نیز به نکاتی اشاره خواهیم کرد.پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بیماری واریکوسل چگونه به وجود می‌آید؟ 3

بیماری Varicocele چیست؟

بیماری Varicocele، یکی از بیماری‌های به شمار می‌رود که آقایان به آن مبتلا می‌شوند. تقریبا ۱۵ درصد از مردان این بیماری را در سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی تجربه می‌کنند. به صورت کلی ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان پسر مبتلایان به این بیماری به شمار می‌روند. معمولا بیماری گشاد شدن سیاهرگ‌های بیضه در سنین نوجوانی رخ می‌دهد. به دلیل اینکه در بدن انسان در سمت چپ و راست آناتومی یکسانی وجود ندارد، اغلب این بیماری در بیضه چپ مردان اتفاق می‌افتد. امکان اینکه Varicocele، در هر دو بیضه اتفاق افتد، بسیار کم و نادر است، اما غیر ممکن نیست.

در بسیاری از موارد، این بیماری سبب کاهش کیفیت اسپرم و تولید آن در بیضه مردان می‌شود. این بیماری، فقط در بیضه رخ می‌دهد و شباهت بسیاری به بیماری واریس پا دارد. از عوارض این بیماری می‌توان به کوچک شدن بیضه و در مواردی موجب ناباروری در آقایان می‌شود.

ﺣﯿﺪﺭ ﺍﻟﻌﺒﺎﺩﯼ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﻋﺮﺍﻕ ﺍﺯ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﺷﻬﺮ ﺗﮑﺮﯾﺖ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ
دنبال کنید

علائم و نشانه‌های گشاد شدن سیاهرگ‌های بیضه

در بیشتر موارد این بیماری دارای علائم خاصی نیست، به همین دلیل بسیاری از مبتلایان، از بیماری خود مطلع نیستند. با این وجود علائم مشترکی وجود دارد، که نشان دهنده این است، که فرد مبتلا به این بیماری است. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بزرگ‌شدن بیضه
  2. پیچ خوردن سیاهرگ داخل کیسه بیضه
  3. درد در بیضه
  4. سنگینی و گرفتگی بیضه
  5. گره‌ای درون بیضه که بدون درد است
  6. بزرگتر بودن و سنگین‌تر بودن یک بیضه نسبت به بیضه دیگر
  7. درد هنگام ایستادن
  8. کاهش درد هنگام دراز کشیدن
  9. کاهش تعداد اسپرمها
  10. افزایش میزان درد با کاهش دما و انجام فعالیت‌های سنگین

دلایل مبتلا شدن به واریکوسل

دستگاه تولید مثل مردان، اسپرماتیک خون مورد نیاز را به درون و بیرون بیضه هدایت می‌کند. تا به امروز دلیل اصلی ایجاد این بیماری در بیضه مردان مشخص نشده است. اما برخی از پزشکان اعتقاد دارند، دلیل ابتلای به این بیماری عدم جریان صحیح خون از درون اسپرماتیک بیضه‌ها است. به همین دلیل، سیاهرگ‌ها به منظور جبران این مشکل، گشاد می‌شوند. لازم به ذکر است، در صورت گشاد شدن بیش از اندازه بیضه در مردان، بارداری سختی را در پیش رو خواهند داشت.

خطرات گشاد شدن سیاهرگ‌ها چه زمانی رخ می‌دهد؟

این بیماری در بعضی مواقع خطراتی را نیز به همراه دارد. این خطرات عبارتند از:

  1. ناباروری: بر طبق تحقیقات صورت گرفته، تعداد مردان ناباروری که به این بیماری مبتلا هستند، در مقایسه با افراد دیگر بیشتر است. این موضوع بدان معنا نیست، که تمامی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، صاحب فرزند نمی‌شوند.
  2. کوچک ماندن بیضه‌ها: افرادی که در سنین نوجوانی به این بیماری مبتلا می‌شوند، امکان دارد، بیضه‌هایشان در همان اندازه بماند و دیگر رشد نکند. این موضوع یکی دیگر از خطرات گشاد شدن سیاهرگ‌ها به شمار می‌رود.
همزمان با سراسر کشور ثبت نام اربعین حسینی مثل سال های گذشته در سامانه سماح اغاز شده است
دنبال کنید

درمان بیماری واریکوسل

به درمان این بیماری در بسیاری از موارد نیازی نیست، و فرد بدون نیاز به درمان صاحب فرزند می‌شود و مشکلی در این باره برای او پیش نخواهد آمد. اما در بعضی شرایط که فرد دچار درد، ناباروری و … می‌شود، برای درمان بایستی عمل جراحی صورت گیرد. با انجام عمل جراحی، پزشکان سیاهرگ‌های مشکل‌دار را می‌بندد، و خون را در رگ‌های سالم به جریان در می‌آورند و باعث می‌شود کیفیت اسپرم در مردان افزایش و مشکلات ناباروری حل شود.  در این بین نباید از عوارض ناشی از عمل جراحی چشم پوشی کرد. عوارض ناشی از جراحی در مردان به شرح زیر است:

  1. تولید مایعات اضافی در اطراف بیضه جراحی شده
  2. عود کردن دوباره بیماری
  3. ایجاد عفونت
  4. وارد شدن آسیب هایی به سرخرگ موجود در بیضه‌ها

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، امکان دارد در بعضی از افراد پس از انجام عمل جراحی رخ دهد. لازم به ذکر است، گاهی اوقات به نصب سوند جهت تخلیه ادرار نیاز پیدا می‌شود. در این شرایط پرستاران و پزشکانی جهت نصب سوند ادرار در منزل بیمار رفته و این کار را برای آن‌ها انجام می‌دهند.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi