شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قصه پر تعلیق دانشجویی که در میدان انقلاب دستگیر شد

چرا این دانشجو دستگیر شد؟

کرم الله سلیمانی که قصد دارد از اوایل اسفند ماه نمایش «کفشدوزک‌ها حوالی میدان انقلاب» را روی صحنه ببرد، می‌گوید این نماش هیچ گونه قضاوتی نمی‌کند و داوری را بر عهده تماشاگر  می‌گذارد. این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسنا ادامه می‌دهد: نمایش ما در فضای کابوس و رویا روایت می‌شود، فضای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 57000
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹

کرونا :

چرا این دانشجو دستگیر شد؟

کرم الله سلیمانی که قصد دارد از اوایل اسفند ماه نمایش «کفشدوزک‌ها حوالی میدان انقلاب» را روی صحنه ببرد، می‌گوید این نماش هیچ گونه قضاوتی نمی‌کند و داوری را بر عهده تماشاگر  می‌گذارد.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسنا ادامه می‌دهد: نمایش ما در فضای کابوس و رویا روایت می‌شود، فضای رئال و سوررئالی دارد و وضعیت‌هایی مینی‌مال. به همین دلیل با برداشت‌های متفاوتی در آن رو به رو هستیم.

او که قرار است نمایش خود را از سوم اسفند ماه در تئاتر «شهرزاد» روی صحنه ببرد، درباره داستان این نمایش نیز توضیح می‌دهد: پسر یک خانواده که دانشجوی دانشگاه تهران است، حوالی میدان انقلاب دستگیر می‌شود. ما نمی‌دانیم خطای او چیست ولی خانواده‌اش را می‌بینیم که برای دیدار او از شهرستان به تهران می‌آیند. آنان در زندان با زن و مردی غریبه رو به رو می‌شوند که گویی از دنیای دیگری آمده‌اند و …

سلیمانی که خود نگارش متن را هم بر عهده دارد، تعلیق را یکی دیگر از مشخصه‌های کار خود می‌داند و می‌گوید: ما در این نمایش با روال یک قصه خطی رو به رو نیستیم.

این کارگردان درباره انگیزه خود از اجرای تئاتر در دوران کرونایی توضیح می‌دهد: بهمن سال گذشته درست همان روزهایی که زمزمه یک بیماری تازه در جهان پیچیده بود، ما مشغول اجرای تئاتر در تماشاخانه مشایخی بودیم. حالا هم که تئاتر بازگشایی شده، در تدارک اجرای نمایشی تازه‌ هستیم چون من نیز مانند پیتر شومان (کارگردان سرشناس تئاتر و موسس گروه تئاتر نان و عروسک)، تئاتر را یک ضرورت می‌دانم نه محل داد و ستد.

استاندار:برای تأمین زمین شهرک های صنعتی جدید از هم اکنون برنامه ریزی شود
دنبال کنید

او با اشاره به جمله مشهور شومان مبنی بر اینکه «تئاتر یک ضرورت است، چیزی شبیه نان» ادامه می‌دهد: مگر در دوران کرونا، بهداشت یا آموزش تعطیل شد، اینها ضروریات زندگی انسان هستند و تئاتر نیز همچون آنها لازم است.

سلیمانی با تاکید بر اینکه پروتکل‌های بهداشتی در تئاتر خیلی سفت و سخت رعایت  می‌شود، اضافه می‌کند: تئاتر هم باید مانند دیگر شئون زندگی به حیات خود ادامه دهد. در حالت عادی هم جذب تماشاگر دشوار است و اگر قرار باشد تئاتر مدام باز و بسته شود، این دشواری بیشتر هم خواهد شد.

او که اهل گچساران است، یادآوری می‌کند: ترسی نداریم که اجرای‌مان تعطیل شود چون دوباره در زمان و مکانی دیگر آن را روی صحنه خواهیم برد. ما  چند ماه تمرین کردیم که تئاتر تعطیل شد. حالا هم بعد از چند ماه تمرین دوباره قرار است روی صحنه برویم و اگر باز هم تعطیل شود، سرانجام این نمایش را در زمانی دیگر اجرا خواهیم کرد.

سلیمانی که در حوزه ادبیات داستانی فعال است و چند کتاب چاپ شده دارد، می‌گوید: در ده دوازده سال گذشته در دانشگاه کاشان و در گچساران چند نمایش اجرا کرده‌ام. سال ۹۵ نیز نمایش «اسب چشمه» را در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه بردم که سال ۹۸ در تماشاخانه دیوار چهارم اجرای عمومی داشت . بهمن سال گذشته هم نمایش «برخورد نزدیک در نیویورک» را در به مدت ۲۰ شب در تماشاخانه مشایخی اجرا کردم.

آثار چاپ شده کرم‌الله سلیمانی در ادبیات داستانی، دو رمانِ «فصل‌هایی در برزخ» و «رطوبتی‌ها» هستند که هر دو از سوی  انتشارات آهنگ دیگر منتشر شده‌اند و رمان اول جزو انتخابی‌های دوره دهم ادبیات متفاوت ایران بوده است.

ادارات در دهه فجر پرنگ تر از سالهای قبل نقش خود را ایفا نمایند
دنبال کنید

به زودی چاپ دوم رمان «رطوبتی‌ها» همراه با رمان تازه او با نام «هواپیما بیا بشین قلیون بکش» از سوی نشر «نودا» منتشر خواهد شد.

نمایش «کفشدوزک‌ها حوالی میدان انقلاب» با بازی ندا صحرایی، محمد بای، رایحه دادگر

میلاد گشتاسبی، امید غلامی، نگار جهان تاب، احسان محمدی، عسل یوسفی(بازیگر کودک)  روی صحنه می‌رود.

طراح صحنه این نمایش محمد احمدیان هروی است و امید کائیدی شادگان نیز به عنوان تهیه کننده با اجرای این نمایش همکاری دارد.

چرا این دانشجو دستگیر شد؟ 3
کرم الله سلیمانی 

انتهای پیام

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi