پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

محمد ایمانی

زالو ها چگونه فربه می شوند؟/”شرط لازم” است، نه “شرط کافی”

کسانی می پرسند چرا با وجود مجازات برخی اخلالگران بازار سکه و ارز و خودرو که به شکل ژورنالیستی از آنها به عنوان “سلطان” یاد می شود، آرامش به بازار بر نمی گردد؟ مجازات #متخلفان و #اخلالگران -اگر همه جانبه هم بوده باشد- “شرط #لازم” است، نه “شرط #کافی”. شرط کافی بلکه اول، این است

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50562
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶

کرونا :

محمد ایمانی

زالو ها چگونه فربه می شوند؟/”شرط لازم” است، نه “شرط کافی”

کسانی می پرسند چرا با وجود مجازات برخی اخلالگران بازار سکه و ارز و خودرو که به شکل ژورنالیستی از آنها به عنوان “سلطان” یاد می شود، آرامش به بازار بر نمی گردد؟

مجازات #متخلفان و #اخلالگران -اگر همه جانبه هم بوده باشد- “شرط #لازم” است، نه “شرط #کافی”.

شرط کافی بلکه اول، این است که فراهم کنندگان بستر #فساد و اخلالگری در مدیریت اجرایی، پیش و بیش از رانت بگیران و اخلالگران مجازات شوند. یعنی مثلا همین که مثلا در کنار پیگرد خریداران رانت خوار ارز و سکه و خودرو یا برخی شرکت های بزرگ، با مدیران رانت ساز در وزارت صمت و بانک مرکزی یا سازمان خصوصی سازی هم با جدیت برخورد کنیم.

رهبر انقلاب مرداد ۹۷ در این باره گفتند “در قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز کشور آن‌هم درحالی‌که برای تهیه‌ ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء استفاده کردند. این موارد، مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد… وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می آید. ”

ایشان یادآور شدند “این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می‌کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی‌تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضائیه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه‌ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شدند”.

حذف ظریف؛ ناهماهنگی یا سناریو؟!
دنبال کنید

قوه قضائییه قدم های خوبی برای مبارزه با طرف دولتی، پارلمانی و بعضا قضایی فساد و اخلالگری برداشته و برخی مدیران ذی زبط دولتی، نمایندگان مجلس و عناصر قضایی آلوده را تحت پیگرد قرار داده است. این رویکرد باید تقویت و تشدید شود و در اولویت قرار گیرد.

طبعا این بخش از مبارزه با فساد و اخلال دشوار تر، اما موثر تر است. از همین مسیر است که اعتماد بیشتر مردم جلب می شود و اقتصاد از #زالو صفتان رهایی می یابد.

موضوع مهم دیگر، تغییر ریل در سه قوه است. دستگاه #قضایی قریب یک سال است که با آمدن آیت الله رئیسی تغییرات مهمی را به خود دیده و به همین دلیل محبوبیت آن در میان مردم به شکل ملموس افزایش یافته است.

گام دوم، در انتخابات مجلس برداشته شد؛ مجلس جدید به شرط #مراعات و #اهتمام بر کارآمدسازی هیئت نظارت بر نمایندگان و همچنین برنامه ریزی هوشمندانه، می تواند امیدهای تازه ای را در این باره برانگیزد.

امید است گام سوم، یک سال دیگر در انتخابات اردیبهشت یا خرداد ۱۴۰۰ با تشکیل دولتی پاکدست و پر انگیزه و برنامه برداشته شود. اجمالا این که؛ ثبات واقعی و پایدار اقتصادی، هنگامی خواهد بود که مقتضی، #موجود و موانع، #مفقود باشند.

نویسنده:محمد ایمانی

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi