جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهرداد بیضایی: آشنای با ژانرهای سینمایی

🥈🥇 آشنایی با ژانر ابر قهرمانی 📽 سینمای ابر قهرمانی (superhero ) عمدتا برای تجلیل و روایت از فردی مثبت که دارای قدرت های ویژه ای ست ساخته می شود . 📽 تا پیش از ورود سیستم های دیجیتال و استودیوهای رایانه ای به سینما ، گونه ی قهرمانی مانند بسیاری دیگر از ژانرها ،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 49176
تاریخ انتشار : جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

کرونا :

مهرداد بیضایی: آشنای با ژانرهای سینمایی

🥈🥇 آشنایی با ژانر ابر قهرمانی

📽 سینمای ابر قهرمانی (superhero ) عمدتا برای تجلیل و روایت از فردی مثبت که دارای قدرت های ویژه ای ست ساخته می شود .

📽 تا پیش از ورود سیستم های دیجیتال و استودیوهای رایانه ای به سینما ، گونه ی قهرمانی مانند بسیاری دیگر از ژانرها ، قواعد خاص خود را داشت . تا ۱۹۵۰ در گونه ی قهرمانی نقش اول ماجرا شخصی بود که عمدتا مدافع مردم جلوه گری می کرد و به سبب برخورداری از ویژگیهای جسمانی و تبحر در مبارزه ، چستی و چالاکی چشمگیری نیز را دارا بود .

📽 تا دهه ۵۰ سری فیلمهای زورو با بازی  ارول فلین  نمونه ی مطلوب اینگونه فیلم ها بود . در واقع در آن زمان سینمای قهرمانی رابطه تنگاتنگ با ژانر درام اجتماعی  ،ژانر عاطفی،  ژانر ترکیبی  داشت . مثال جدیدتر این گونه ، سری فیلمهای  ایندیانا جونز  بودند که شرح ماجراجویی های یک شخص باهوش را روایت می کردند . قهرمانان در این فیلمها نیروی فوق بشری نداشتند اما به سبب برخی امتیازات می توانستند در نقش قهرمان ظاهر شوند . فیلمهایی که هنوز هم می توانند ساخته شوند .

📽 از اوسط دهه ۷۰ به بعد ژانر قهرمانی بگونه ی ابرقهرمانی بروز و ظهور یافت ، کمیک استریپ ها و مجموعه هایی مانند   مارول   و بسیاری از شخصیت های ابرقهرمانی ،‌با پشتوانه امکانات کامپیوتری برپرده نقره ای جولان دادند و تماشاگران را غرق در حیرت کردند . از این به بعد بود که دیگر ژانر قهرمانی کمابیش قرابت قدیمی خود به ژانرهای درام اجتماعی از دست داد و بیشتر با ژانر فانتزی و ژانر علمی ، تخیلی هم خونی نشان داد ! .
با این همه مفهوم ابرقهرمانها در این فیلمها تغییر نکرد ، به مانند همیشه ابر قهرمانها ، سوپر استارهایی هستند که با تکیه بر قدرت جسمانی و گاهی فوق بشری خود در مقابل نیروهای شریر قرار می گیرند تا جامعه بشری را از فساد پذیری نجات دهند .

نه باب کتابخانه در دهه فجر در کهگیلویه و بویر احمد راه اندازی میشود
دنبال کنید

📽 البته درمیان خیل عظیم ابرقهرمانان این روزهای سینما مانند بتمن و  سوپرمن ، اسپایدرمن ،ایرون من ، لاک پشت های نینجا ،فرهنگ غالب ، جهانشمول نیست ، با اینهمه فیلمهای ابرقهرمانی اگر داخل سیاست نشوند ، می توانند از فیلمهایی با مضامین سطحی و دم دستی جلوگیری کنند که اوقات فراغت را فقط پر می نمایند.

** ساخت و ساز در ژانر قهرمانی و ابر قهرمانی در سالهای اخیر ثابت کرده که این آثار اگر توسط کارگردانان خلاق ساخته شوند ، این ژانر حتی می تواند به لحاظ منطق سینمایی حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد . سری فیلمهای بتمن ساخته « کریستوفر نولان » شاهد این مدعا است .

 

📘🎞 ژانر اقتباسی 🎞📘

🎞 سینما وامدار همیشگی دیگر هنرهاست و در این صد و اندی سال که از عمرش می گذرد ، ادبیات نمایشی همواره هنر هفتم را تغذیه کرده اند .
یکی از فراگیرترین و مهم ترین ژانرهای سینما گونه ی اقتباسی است . گونه ای که در آن تنوع بیشمار است . در ژانر اقتباس از یک منبع اولیه برای نوستن سناریو و سپس ساخت فیلم استفاده می شود . این منبع می تواند یک رمان بزرگ مانند « آرزوهای بزرگ » اثر : چارلز دیکنز ، و یا یک سلسله کتب مرتبط به مانند  ارباب حلقه ها  و  هابیت ها  نوشته : تالکین باشد و یا یک داستان کوتاه مانند  مورد عجیب بنجامین باتن نوشته فیتزجرالد ، یا یک اثر نمایشی مانند  باغ آلبالو  نوشته ی چخوف و یا حتی یک کمیک استریپ مثل اسپایدرمن ! . حتی یک قطعه موسیقی فولکور می تواند منبع نوشتن یک فیلمنامه شود مثل فیلم « قتل جسی جیمز بدست رابرت فورد بزدل » ساخته : اندر و دومینیک

🎞 باید توجه داشته باشیم که یک رمان تاریخی ، سیاسی ، اجتماعی و غیره با توجه به ذات عناصر داستانش شناخته می شود . ولی وقتی قرار است این رمان به زبان سینما برگردد در درجه اول اقتباسی بودن فیلم و سپس نوع رمان در نظر گرفته می شود . طبیعی است که بسیاری از سرگذشت نامه ها و خاطرات می توانند جز ژانرهای متفاوت قرار بگیرند اما به لحاظ نوشتاری و منبع اولیه باید اقتباسی بودنشان را در نظر داشته باشیم و سپس تاریخی و بیوگرافیک بودن آنها را .

فرماندار گچساران اعلام کرد سهم گچساران از اعتبارات مناطق محروم به ۱۳۰ میلیارد ریال افزایش یافت
دنبال کنید

📘🎞 برای مثال در اسکار ۲۰۱۴ ، فیلم ۱۲ سال بردگی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد . داستان فیلم از کتابی تحت همین عنوان اقتباس شده است . رمانی که خود سرگذشت نامه ی سولومون نورتاپ است . کسی که در سال ۱۸۴۱ ناجوانمردانه به بردگی کشانیده شد و ۱۲ سال بعد پس از پشت سر گذاشتن ماجراهای دردناک بطرز معجزه آمیزی بدنیای آزاد برگشت .

🎞 سالومون نورتاپ سرگذشت خود را در سال ۱۸۵۳ در کتابی به بازار نشر فرستاد ، ۶۰ سال بعد ، یعنی درزمان حال جان رایدلی از روی این رمان یک فیلمنامه تهیه کرد و استیودمک کویین نیز فیلم را ساخت ، پس ۱۲ سال بردگی یک فیلم بیوگرافیک تاریخی است که از روی یک رمان اقتباس شده است .

🎞 یک سرفصل بسیار مهم که برخی ممکن است آن را بحث فرعی بدانند ، میزان وفاداری در ژانر اقتباس است . در تبدیل یک اثر ادبی و یا هنری به فیلمنامه و سپس تولید فیلم ممکن است امانت داری و یا وفاداری به منبع اصلی ، کمی و کاستی خاص خود خود را داشته باشد . اینجا تماشاگران هستند که باید قضاوت اصلی را داشته باشند .

🎞 مورد دیگر درباره اصطلاح دوباره سازی است . دوباره سازی جزو رایج ساخت و سازهای سینما از دهه ۴۰ تاکنون بوده است . یک اثر دوباره سازی شده بشرطی که از منبع اولیه استفاده کرده باشد و داستانش همان فیلم قدیمی باشد میتواند در این ژانر قرار بگیرد . مانند : شهامت واقعی فیلمی که برادران کوعن در سال ۲۰۱۰ ساختند یک دوباره سازی اقتباسی از اثری به همین نام محصول سال ۱۹۶۸ با شرکت : جان وین بوده است .

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi