پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فیلم| پاسخ «امیر نوروزی» به منتقدان جشنواره مشک و ملار؛ حاضریم گفت‌وگو کنیم تا همدیگر را رد کنیم

امیر نوروزی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در گفت‌وگویی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چرا گچساران سینما ندارد»، اظهار داشت: دلیل اینکه گچساران سینما ندارد وجود سینماهای شرکت نفت، رکود سینماهای ایران، عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاران در سطح سینما است. نوروزی افزود: قطعاً طرفدار نوع نگاه عدم تصاحب دولتی سینما

اختصاصی کرونا

کد خبر : 48319
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

کرونا :

فیلم| پاسخ «امیر نوروزی» به منتقدان جشنواره مشک و ملار؛ حاضریم گفت‌وگو کنیم تا همدیگر را رد کنیم

امیر نوروزی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در گفت‌وگویی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چرا گچساران سینما ندارد»، اظهار داشت: دلیل اینکه گچساران سینما ندارد وجود سینماهای شرکت نفت، رکود سینماهای ایران، عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاران در سطح سینما است.
نوروزی افزود: قطعاً طرفدار نوع نگاه عدم تصاحب دولتی سینما هستم، سپردن سینما به بخش خصوصی مفیدتر است و خوشبختانه این اتفاق هم در گچساران می‌افتد، سینما به بخش خصوصی واگذارشده و مشکل مالکیت آن برطرف شده و واگذارشده است و پروژه در حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که سرعت ساخت‌وساز آن هم رضایت‌بخش است و در آینده نه‌چندان دور دو سالن مجموعه سینمای خوب بخش خصوصی در محل سینمای قدیم، درواقع سینمای شهر با یک فضای جانبی افتتاح خواهد شد که یک فضای جانبی کم‌نظیر در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و سینما شهرستان در مجامع تخصصی و مخاطبان ملی جایگاه دارد، حضور هنرمندان شهرستان گچساران در جشنواره بین‌المللی فجر در حوزه شعر، موسیقی، هنرنمایشی و سینما توانسته‌ایم خودمان را در حوزه‌های تخصصی معرفی کنیم.
شاید یکی از دلایلی که در شهرستان نتوانستیم خوب اقدام کنیم عدم وجود فضای مناسب در حوزه‌های مختلف هنری است، درواقع شهرستان سالن تئاتر ندارد، سالن موسیقی ندارد و هیچ فضای تخصصی ندارد. چرا! چرا را باید از قبلی‌ها سؤال کرد.
به همت آقای تاجگردون و همدلی که در مجموعه شهرستان و استان وجود دارد، مجموعه پردیس هنری در دست احداث است که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ۷ سالن تخصصی و حدود ۶ هزار و ۷۰۰ مترمکعب زیربنا در زمینی به مساحت یک هکتار دارد با وسواس و تخصص گرایی خیلی بالایی این پروژه در حال پیشرفت است که امیدوارم تا سال ۹۸ یک پردیس زمینی در شهرستان داشته باشیم که بخش عمده‌ای از این مشکلات هنرمندان را پاسخ دهیم.
بهترین تئاترهای گچساران که حتی در چین اجرا دارد به دلیل نبود سالن مناسب، همشهریان از آن محروم هستند، یا فیلم‌هایی که در گچساران اکران می‌شود به دلیل کمبود فضای مناسب بازیگران تنها می‌توانند میزبان دوست و خانواده خود باشند.
سال گذشته با مشکلات جاری یک سالن ۱۰۰ صندلی در اداره فرهنگ و ارشاد گچساران تعیین کردیم و در سال ۹۷ حدود ۸۰ شب اجرای نمایش و حدود ۷ هزار و ۷۰۰ نفر مخاطب تئاتر داشتیم که این برای یک شهر ۱۰۰ هزارنفری آمار بسیار پایینی است، قبول دارم که دلیل عدم توسعه‌ای فرهنگی به لحاظ ساختمانی و فضاهای فیزیکی است.
نوروزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «یک سری تبعیض‌هایی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران بین هنرمندان وجود دارد و گلایه‌هایی است که با هنرمندان همکاری نمی‌شود و یا فضای مناسب برای تمرین آن‌ها قرار نمی‌گیرد.» گفت: بنده در برابر دوربین و در برابر کلمه و در برابر کبنا نیوز میگویم، یک نفر نشان به همین نشان بیاید و بگوید که بنده به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران مراجعه کرده‌ام و جواب نه شنیدم، من دیگر سرکار نمی‌روم، قبول می‌کنید؟
بنده می‌گویم تئاتری هستم و سینما بودم می‌گویم که اهل داستان، ادبیات و شعر هستم، من همنوع خودم را می‌خواهم کبوتر با کبوتر باز با باز، اتفاقاً بنده از یک جانبی سیبل هستم که چرا به هنرمندان توجه می‌کنم، این را هم بگویم که اگر به هنرمندان نه نگفتیم، دلیل به بی در و پیکری نیست، دلیل عدم نگاه به کار کارشناسی نیست، بلکه توجه عام برای استعدادیابی و توجه خاص برای نخبه پروری است، قطعاً اگر این‌طور نباشد خیلی از نخبه‌ها حذف می‌شوند.
نوروزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «دلیل محبوبیت شما چیست؟» گفت: نمی‌دانم! احتمالاً نیستم.
وی در پاسخ به اینکه «آیا هنوز هم تئاتر کار می‌کنید.» گفت: به دلیل گرفتاری‌های شغلی شاید نتوانم تئاتر کارکنم، اما شبی نمی‌شود که نمایشنامه نخوانم آن شب نیست.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «سد و موانع حضور هنرمندان علاقه‌مند در حوزه‌های هنری چیست؟» گفت: وقعا بگوییم هیچ سدی در راه حضور اشخاص در عرصه‌های مختلف حوزه هنری در استان کهگیلویه و بویراحمد نیست، ممکن است که مشکلات شخصی وجود داشته باشد اما مشکلات عمومی برای حضور هیچ هنرجویی وجود ندارد.
سال گذشته یک اثر نمایشی در گچساران ۱۰ شب اجرا کرد، پول فروش بلیت برای تولید اثر کارگاهی یک کارگاه آموزشی تئاتر خردسالان هزینه شد.
نوروزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «هرساله جشنواره مشک و ملار در گچساران حاشیه ساز می‌شود چرا؟» گفت: دلیل آن را باید از جاهای دیگر و افراد دیگر سؤال کرد، جشنواره مشک و ملار هیچ فرقی با جشن «عشایر» یاسوج ندارد، هیچ فرقی با جشن فرهنگی بوشهر ندارد و هیچ فرقی با جشن‌های نواحی مناطق دیگر استان ندارد.
مشک و ملار به لحاظ آیتم‌های اجرایی و برنامه‌ای هیچ فرقی با جشن عشایر یاسوج، جشن فرهنگی جنوب و جشن اقوام عشایر ندارد.
به نظر دیگران احترام می‌گذاریم و حاضر هستیم که متقاعد کنیم به جای اینکه همدیگر را رد کنیم حاضر هستیم که گفت‌وگوی کنیم و همدیگر را متقاعد کنیم.
نوروزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظرتان در رابطه با «حسن نورزی» رئیس برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ و انتقادی بر ایشان وارد است که در تقسیم بودجه‌ها تبعیض‌هایی قائل می‌شود این درست است، گفت: حسن نورزی نخبه، صادق و ساعی است.
شک نکنید که عامی نگری است به این موضوع، بودجه‌ریزی فرمول دارد خطا از فرمول آژیر می‌زند، گذر از فرمول، گذر از قاعده آلارم می‌دهد.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi